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과학의 대중화를 위한 웹사이트 리뉴얼 디자인 전략

Title
과학의 대중화를 위한 웹사이트 리뉴얼 디자인 전략
Other Titles
Website Renewal Design Strategies for Science Popularization
Authors
오수진
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
Growing science popularization is one of our society's biggest challenge today. Scienceall is operated by Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity(KOFAC), and its main mission is to develop and create a science portal web-site for anybody who wants to learn science pleasantly. However, in Korea the reality is that the science is used just as studying tool in schools, and it is a problem similar to our educational system. In 2011, Scienceall plans to establish strategies based on content retain management, user friendly web-site and network expansion to make renewal to their web-site. The goal of my research is to create a satisfying web-site to existing consumer group such as elementary, middle and highschool students, their parents and teachers, in addition, to bring new/future consumer group based on a general public. Through this goal, I plan to make design strategies to accomplish Scienceall's mission of science popularization. My target selection group is based on the new/future consumers, and I used the ethnography research methods for my research. I set the characteristics of new/future consumers by limiting them to the public users who are interest in science and have good knowledge of computers such as power bloggers and college science related club members. First, I used the photo survey to understood their lifestyles, then used the in-depth interview to draw psychological needs. In chapter 2, based on the research studies, I described the needs of planning the web-site renewal and the methodology to support the renewal. In addition, I theoretically explained the ethnography research method's definition and its significant meanings. In chapter 3, I carefully examined the problems of Scienceall's main page web-site, and then, I select the targeted class base on a possible future customers, and lastly, I made a research method and plans. My research method is using the In-depth interviews. It is based on a qualitative method using the Ethnography's reasearch of photo-survey and focus group interview (FGI). Through my research method, I made a research plans to find the 'needs' and 'wants' of targeting class. In chapter 4, based on a research results, I examined the needs of bloggers and club members. Blogger's needs were; first, popularity of science, second, knowledge based on portfolios, and third, interchange relationships. In addition, college science club member's needs were; experiences, entertainments, analogical sensibility, learning processes, and human interconnections. Based on these needs, I draw the design insights. The design insights are prerequisites aroused by intellectual curiosity based on non-scientific facts, which the design focus on the sensibility and the 'artistic side of science'. Based on the design insights, I was able to draw the design principles. From the main design principle of appling the science to daily lives, I was able to make the sub-principles which focus on the 'analogical sensibility' and the 'science as art'. In chapter 5, based on research results, I made a design concept and suggested a design strategy. The design concept is to give enjoyment and moving experience through the science web-site to stimulate sensibility. With the visual design strategy, I propose to use the motion design, visualization, and icon designs, and with the user-experience strategy, I propose to use the tagging to extend the knowledge, the self-portfolio, and visiting service. Lastly, I attest this research's validity by evaluating the usability of the proposed design. The significance of this research is to give satisfactions toward future customers' needs by making the renewal to the web-sites to increase numbers of users and to give a sense of closeness and fun experience to achieve the science popularization.;‘과학의 대중화’는 현대의 우리 사회가 안고 있는 중요한 과제 중에 하나이다. 과학 창의 재단에서 운영하는 ‘사이언스올’의 미션은 ‘누구나 즐겁게 과학을 접할 수 있는 과학 포털 사이트’이다. 그러나 현실은 우리나라의 교육의 문제점과 같이 학교 공부를 위한 학업용 도구로 가장 많이 이용되어지고 있는 실정이다. 2011년 사이언스올은 콘텐츠 확보 관리, 사용자 중심 사이트, 네트워크 확대라는 추진 전략을 세우고 그에 맞게 웹사이트 리뉴얼을 하고자 한다. 본 연구에서는 기존 사용 층인 초·중·고등학교 학생과 학부모 그리고 교사 외에 미래 확장 가능 사용자인 일반인들까지 만족할 수 있는 웹사이트로 개편하려 한다. 이를 통해 과학의 대중화라는 사이언스올의 미션을 완성하고 미래지향적인 웹사이트로 개편을 위한 디자인 전략을 세우려 한다. 미래 확장 가능 사용자층을 타깃으로 선정하고 그들을 에쓰노그래피 리서치 방법으로 연구하였다. 미래 확장 가능 사용자층은 일반인이면서 과학에 관심이 있고 컴퓨터를 잘 다루는 사람들로 파워블로거들과 대학교 과학 관련 동아리 회원들로 선정하였다. 그들을 대상으로 포토서베이를 먼저 실시하여 전반적인 라이프스타일을 이해하였고, 그것을 바탕으로 심층 인터뷰하여 심리적 니즈를 도출하였다. 2장에서는 웹사이트리뉴얼 기획의 필요성과 웹사이트 리뉴얼 방법론을 기존 연구들을 통해 이론적으로 고찰하였다. 그리고 연구 방법으로 사용한 에쓰노그래피 방법론의 정의와 의의를 이론적으로 고찰하였다. 3장에서는 사이언스올 웹사이트 메인 페이지의 문제점을 살펴보고, 미래 확장 가능 타깃 층을 선정하고 연구 방법 및 연구 계획에 대해 살펴보았다. 연구 방법으로는 정성 조사인 에쓰노그래피 리서치 방법 중 포토 서베이(Photo Survey)와 그룹인터뷰(FGI: Focus Group Interview)를 통한 심층인터뷰(In-depth Interview)를 실시하였다. 위 연구 방법을 통해 타깃 층의 니즈(needs)와 원츠(wants)를 파악하고자 연구 계획을 세웠다. 4장에서는 연구 결과로 블로거들과 동아리 회원들의 니즈를 분석하였다. 블로거들은 첫째 과학의 대중화, 둘째 지식 포트폴리오, 셋째 교류에 대한 니즈가 있었다. 동아리 회원들은 체험, 재미거리, 아날로그적 낭만, 지식 습득, 인간관계에 대한 니즈들이 있었다. 위 니즈들을 토대로 디자인 통찰(Design Insights)을 도출하였다. 디자인 통찰은 지적 호기심을 유발하는 디자인이라는 대전제 하에 과학적 사실보다 과학적 감성을 중시하는 디자인, 예술과 같은 과학으로 정리하였다. 또한 디자인 통찰을 바탕으로 디자인 원칙(Design Principles)을 도출하였다. 디자인 원칙은 생활 속 과학 응용이라는 대원칙 하에 아날로그적 감성과 예술로서 과학이라는 세부 원칙을 세웠다. 5장에서는 연구 결과를 바탕으로 디자인 개념(Design Concept)을 세우고, 디자인의 전략(Design strategy)을 제안하였다. 디자인 개념은 과학 사이트지만 재미와 감동을 줄 수 있고, 감성을 자극하는 디자인으로 잡았다. 시각적 디자인을 응용한 전략으로 움직임 디자인을 활용하고 이미지화를 활용하며 아이콘을 활용한 디자인을 제안한다. 사용자 경험에 의한 전략으로는 태깅(Tagging)을 통한 지식 확장과 나만의 포트폴리오, 그리고 찾아가는 서비스로 제안하였다. 그리고 디자인을 적용한 사용성 평가를 실시하여 본 연구의 타당성을 증명하였다. 이 연구를 통하여 미래 가능 사용자들의 니즈를 만족시킬 수 있는, 웹사이트 디자인을 개편하여 더 폭넓은 사용자층을 확보하고, 그들에게 과학에 대한 친근감과 재미를 느낄 수 있게 하여 과학의 대중화를 이루는데 이 연구의 의의가 있다.
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