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The Relationship between Maternal Education and Child Health in Ghana

Title
The Relationship between Maternal Education and Child Health in Ghana
Authors
공윤희
Issue Date
2012
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
조기숙
Abstract
It has been claimed that maternal education may contribute to improving child health, but the argument is still controversial given the existing empirical evidence. The study examines the relationship between maternal education and child health in Ghana with the 2008 Demographic and Health Survey (DHS) data. The study tests two hypotheses: (1) Maternal education prevents the prevalence of childhood diarrhea, fever, and cough; and (2) Children of educated mothers receive more medical treatment when they have diarrhea/fever/ cough. Two statistical analyses are used for the study, namely: cross-tabulation and logistic regression. Cross-tabulation analysis is employed to examine the bi-variate relationship between maternal education and childhood morbidities of diarrhea, fever, and cough. On the other hand, logistic regression is used to investigate whether maternal education has an impact on the occurrence of childhood illnesses when controlling for socioeconomic, environmental, nutritional, demographic, and geographic factors. The study also explored whether maternal education has any impact on the treatment of three childhood illnesses. The results are two-fold: firstly, maternal education is associated with the prevalence of childhood diarrhea and cough but not with the prevalence of fever in bi-variate analysis. However, the impact of maternal education on childhood diarrhea and cough disappears when controlling for socio-economic, environmental, nutritional, demographic, and geographic factors in logistic regression analysis. Secondly, maternal education has a positive impact on the treatment of childhood diarrhea while it has no impact on the treatment of childhood fever/cough. Three possible reasons are speculated: First, there are factors affecting childhood diarrhea, which educated mothers cannot control such as a contaminated community environment. Household members in Ghana are easily exposed to bacteria due to poor management of solid waste in the country. This fact implies that there is a factor which weakens the impact of maternal education on child health. Second, as working mothers increase, mother’s child care time depends on the types of job a mother has rather than maternal education. Becker argues that maternal education reduces mother’s child care time because educated mothers are more likely to have a job but the findings show that the employment sector that a mother is engaged in determines the time spent on child care because 90% of respondents are working currently. Third, education does not provide enough knowledge about health and sanitation. Even though the Ghanaian education covers some health issues, it is not taught repeatedly and emphasized. Moreover, some information such as food and nutrition, indoor-air pollution and disposal of child faeces are not included in the curriculum. These findings imply that the Ghanaian government should strengthen health/sanitation education and keep community environment clean to increase child health in Ghana.;어머니의 교육 정도와 아동의 건강 상태에 관한 연구에서 일반적으로 어머니의 교육수준이 높을 수록 아동의 건강 상태가 좋을 것이라고 생각한다. 그러나 실제 연구들은 어머니의 교육 정도와 아동의 건강 상태의 관계에 대한 다양한 견해를 제시하고 있으며, 여전히 이것에 대한 명확한 답은 내려지지 않고 있다. 이러한 사실을 토대로 본 논문은 가나의 2008 인구통계 및 보건 설문 결과를 토대로 하여 어머니의 교육 정도와 아동의 건강 상태의 관계에 대한 연구를 실시 하였다. 본 연구는 두 개의 가설을 기반으로 하고 있다. 첫 째, 정규교육을 받은 여성은 교육을 받지 않은 여성보다 아동의 설사, 열, 기침과 같은 질병 예방을 더 잘 할 것이다. 둘 째, 정규교육을 받은 여성의 자녀가 질병 발생 후 의학 치료를 받는 확률이 높을 것이다. 이를 위하여 본 연구는 교차표 분석과 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 교차표 분석은 어머니의 교육 정도와 아동의 건강 상태 변수간의 관계를 파악하기 위한 것이고, 로지스틱 회귀분석은 사회경제적, 환경적, 영양적, 인구학 및 지리학적 변수를 통제하였을 경우 어머니의 교육 정도가 아동의 건강 상태에 미치는 영향을 알기 위해 실시하였다. 어머니의 교육 수준과 아동의 발병률에 관하여 교차표 분석은 어머니의 교육 수준은 아동의 설사, 기침의 발병과 관련성을 보였지만 아동의 발열에는 상관성을 갖지 않는다는 것을 보여주었다. 그러나 로지스틱 회귀분석을 실시한 결과, 사회경제적, 환경적, 영양적, 인구학 및 지리학적 변수를 통제하였을 경우에는 어머니의 교육 정도는 아동의 질병률 (설사, 열, 기침)에 아무런 영향을 끼치지 못한 것으로 나타났다. 질병의 치료에 관해서는 어머니의 교육 정도가 아동의 설사 치료에는 긍정적인 영향을 끼치나 발열 및 기침에는 영향을 끼치지 못하는 것으로 로지스틱 회귀분석의 결과가 나타났다. 이는 가나의 경우 어머니의 교육 정도가 아동의 건강 상태와 관련성이 적다는 것을 보여주고 있다. 본 연구는 또한 가나에서 어머니의 교육 정도가 아동의 건강 상태에 영향을 미치지 못하는지에 관한 이유를 조사했다. 첫 째, 오염된 지역사회 환경과 같은 어머니의 교육 정도와 관련 없는 다른 요인들이 존재하기 때문이다. 가나는 쓰레기 수거가 제대로 이루어지지 않기 때문에 시민들이 쉽게 박테리아와 같은 세균에 노출 되고 있다는 것을 보여준다. 이러한 지역환경적 요인은 고등 교육을 받은 여성일 지라도 해결할 수 없는 것으로 이는 어머니의 교육 정도와 관련이 없는 요인이다. 이로써 어머니의 교육과 아동의 건강 상태와의 관계를 약화시키는 외적인 요인이 존재함을 알 수 있다. 둘 째, 직장을 가진 어머니들의 증가로 어머니의 육아 시간이 어머니의 교육 증가 보다는 어머니가 가진 직업의 종류에 따라 결정되기 때문이다. Becker는 정규 교육을 받은 여성들이 직장을 갖고 있을 확률이 높기 때문에 교육을 받은 여성일수록 육아 시간이 줄어 든다고 주장했다. 그러나 본 연구의 결과는 어머니의 육아 시간은 어머니의 교육 정도보다는 직업의 종류에 따라 다르다는 것을 보여준다. 이는 교육의 정도와 관계없이 설문 응답자의 90%가 현재 직장을 갖고 있었고, 농업에 종사하는 여성이 현재 가장 모유 수유를 많이 하고 있었기 때문이다. 셋 째, 가나의 학교교육이 보건과 위생에 관한 충분한 지식을 전달하고 있지 않기 때문이다. 가나의 교육과정은 보건과 위생에 관한 지식을 포함하고는 있으나 이것이 학교급에 따라 꾸준히 되풀이되고 양적 및 질적으로 심화되지는 않는다. 게다가 영양 관리, 실내 공기 오염, 아동의 올바른 대변 처리 방법 등과 같은 부분은 교육과정에 포함되어 있지 않았다. 위의 결과를 토대로 가나 정부는 아동건강 증진을 위해 교육과정 내 보건 및 위생 교육을 강화하고 지역사회 환경 관리에 힘써야 할 것이다.
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