View : 35 Download: 0

전문직업인의 청소년 진로멘토활동 지속의지에 영향을 미치는 요인

Title
전문직업인의 청소년 진로멘토활동 지속의지에 영향을 미치는 요인
Other Titles
Factors Influencing Professionals’Intention to continue Youth Career Mentoring Activities
Authors
이영희
Issue Date
2012
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
정익중
Abstract
최근 청소년 진로에 대한 관심이 급격히 높아지고 있다. 청소년과 부모들은 진로탐색을 위해 전문직업인과의 만남이나 직업체험을 원하고 있으며, 관심분야의 전문직업인 멘토를 통한 진로정보를 원하고 있다. 따라서 진로멘토가 되어줄 전문직업인의 참여를 활성화하기 위해, 우선 참여 경험이 있는 전문직업인이 진로멘토활동을 지속하도록 하는 것이 중요하다. 이에 본 연구는 청소년직업체험활동 프로그램에 진로멘토로 활동한 경험이 있는 전문직업인을 대상으로 진로멘토활동 지속의지에 관한 영향요인과 영향력을 밝혀, 전문직업인의 진로멘토활동을 지속하게 하는 실천적 개입의 방향을 제시하고자 하였다. 본연구의 조사는 2010년 11월 하순부터 2011년 1월 하순까지 두 달에 걸쳐 서울 ․ 경기지역의 청소년 관련 기관이나 단체를 통해 청소년 직업체험활동 프로그램에 진로멘토로 참여했던 전문직업인을 대상으로 126부의 설문지를 수거하여 최종으로 108부의 설문지를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 통계패키지 프로그램을 사용하여 신뢰도 검증, 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 독립표본 t검증, 일원변량분석, Scheffe 사후검증, 상관관계분석, 중다선형회귀분석을 실시하였다. 독립변인은 개인내재적요인(공공서비스동기, 공동체의식, 직무만족, 자기효능감, 종교적 영성정도), 관리기관요인(직원 및 담당자 관계, 교육 및 평가, 보상 및 인정), 활동만족요인(인지한 청소년참여도, 활동만족도), 인구사회학적요인(성별, 연령, 경력, 고용형태, 직위)이며 종속변인은 진로멘토활동 지속의지이다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구사회학적 특성을 살펴본 결과, 여성이 68.5% 남성이 31.5%로 여성이 남성의 2배였으며, 종교가 없는 사람이 57.4%로 종교가 있는 사람보다 5%더 많은 것으로 나타났고, 평균연령은 35.4세, 평균경력은 8.11년, 고용형태는 정규직이 44.4%, 직장지위는 일반직원이 38.9%로 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 조사대상자의 직업체험활동 관련 특성을 살펴본 결과, 직업군은 ‘보건․사회복지 종교 관련직’이 제일 높았고, 다음으로 ‘문화․예술 스포츠 전문가 및 관련직’으로 나타났다. 기관의 직원이 직접 요청하여 참여한 멘토가 66.9%, 참여이유로는 청소년들에 대한 지원 및 만남에 의미를 둔 경우가 71.2%, 평균 활동횟수는 23.59회 이지만 37.4%가 ‘1-2회’로 가장 높으며 67.8%는 6회 이하로 나타났다. 또한, 청소년 직업체험활동 후에 청소년들의 평가를 전달을 받은 멘토는 69.4%, 전달받은 청소년들의 평가가 만족 이상인 경우가 54.6%, 청소년의 진로관련 욕구에 대한 정보를 제공받은 멘토는 63%로 나타났다. 그리고 청소년 직업체험활동에 참여한 후에 10명중 약8명의 멘토는 청소년에 대한 생각이 긍정적으로 변화되었고, 주변 사람들에게 권유한 멘토는 57.4%, 권유할 의지가 있는 멘토는 78.7%로 나타났으며, 소외계층 청소년 대상 지속의지가 있는 경우가 78.5%, 재능 기부 지속의향이 있는 멘토는 72.9%, 현재 멘토활동을 지속하고 있다고 한 멘토가 66.7%로 나타났고, 향후 1년 동안 진로멘토활동 지속의향 횟수의 평균은 7.21회로 평균적으로 2개월에 1회 이상으로 진로멘토활동을 할 의지가 있는 것으로 나타났으며, 멘토가 활동을 지속하려는 이유로 활동 후에 보람과 청소년 지원 및 지역사회 기여 등이 67.2%로 나타났다. 셋째, 조사대상자의 인구사회학적 특성에 따른 진로멘토활동 지속의지의 차이는 없는 것으로 나타났다. 직업체험관련 특성에 따른 진로멘토활동 지속의지의 차이를 살펴본 결과, 평균은 5점 만점기준으로 3.85점으로 나타났고, 청소년의 일반정보를, 진로욕구정보를, 청소년평가를, 만족이상의 청소년 평가를 제공 받았을 때, 담당자와의 평가과정에 만족할 때 진로멘토활동 지속의지가 높은 것으로 나타났다. 활동비 지원을 받은 집단이 지속의지가 높으나 지원 금액에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 활동 후에 청소년이 좋아지거나 청소년에 대한 관심이 더 높아진, 진로멘토활동을 권유한 경험이 있는, 권유의지가 있는, 재능기부로 지속할 의향이 있는, 소외계층 청소년을 위한 활동의지가 있는, 향후 1년간 지속의향 횟수가 “3회-4회” 이상인, 멘토가 진로멘토활동 지속의지가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 요인별 진로멘토활동 지속의지에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, F값이 8.118(p<.001)로 61.6%의 설명력을 갖는 적합한 모형으로 나타났으며, 공공서비스동기(β=.314, p<.01) 활동만족도(β=.260, p<.05), 종교적 영성이 낮거나 종교가 없을 때(β=.213, p<.01), 자기효능감(β=.193, p<.05), 인지한 청소년의 참여도(β=.184, p<.05) 청소년 진로욕구 정보와 청소년 평가가 모두 제공되었을 때(β=.175, p<.05)의 순으로 진로멘토활동 지속 의지에 정(+)의 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한 사회복지적 함의는 다음과 같다. 첫째, 공공서비스 동기가 높은 멘토를 발굴하거나 공공서비스 동기를 높이기 위해서 멘토를 요청 할 때 청소년 성장지원에 대한 의미를 부여 하는 소통과정이 필요하다. 이를 위해 청소년들의 직업체험활동의 효과성이나 청소년과 부모의 욕구 조사자료, 청소년에게 도움이 된 사례 등 동기 부여 할 수 있는 자료를 제공할 필요가 있다. 대부분의 전문직업인은 청소년을 지원하는 의미에서 참여했거나 활동을 지속하려 하였고 재능기부 진로멘토활동 지속의향과 소외계층 청소년을 위한 진로멘토활동 의지가 있었으며 이에 따른 진로멘토활동 지속의지에도 차이가 있었기 때문이다. 둘째, 청소년 진로탐색지원을 위한, 진로멘토활동에 대한 재능기부 캠페인과 지역사회 홍보를 활성화 할 필요가 있다. 이는 공공서비스 동기를 높이는 방안이기도 하다. 공공서비스 동기는 개인내재적 요인임에도 불구 하고 사회적 인식의 변화에 따라 더욱 높아지기도 하는데, 최근 사회적 나눔 의식의 확산은 그 대표적인 예이다. 따라서 청소년 진로지원의 필요성을 느끼는 기관이나 단체의 연대를 통해 공공 캠페인을 진행하는 것이 큰 영향을 줄 수 있을 것이다. 셋째, 직업군의 편중을 극복하기 위해 지역사회 멘토 인력풀을 파악하고 참여를 조직할 필요가 있다. 이는 청소년 직업체험활동의 질과도 연관되는데, 이를 위해 지역사회에서 활동하거나 거주하고 있는 다양한 분야의 전문직업인에 대한 1차 조사와 기존 멘토를 통해 멘토목록을 작성한 후, 이를 바탕으로 기관의 담당자가 멘토가 되어줄 것을 직접 요청하는 것이 효율적일 것이다. 넷째, 관리기관의 담당자는 사전에 진로관련 욕구조사와 사후에 청소년의 평가를 반드시 실시해야하며, 멘토에게 풍부한 정보를 제공할 필요가 있다. 청소년의 진로욕구 정보를 청소년의 일반적 정보 보다 더 많이 제공하고, 청소년들의 의문사항, 원하는 정보와 체험내용 등에 대한 조사를 하여, 이를 멘토에게 제공해야 할 것이다. 한편 청소년의 평가를 전달한 여부가 중요하므로 청소년의 평가가 불만족일 경우에도 전달해야 한다. 이때 담당자는 멘토와 함께 원인을 파악하는 평가를 하는 것이 필요하다. 다섯째, 청소년 참여도를 높이기 위한 사전 프로그램이 필요하다. 청소년이 자신의 진로욕구를 구체화하고 기본 정보를 습득하는 활동을 하며 참여 청소년 간 사전 공유를 통해 직업인 멘토를 만났을 때 적극적으로 참여 할 수 있도록 도울 필요가 있다. 이를 통해 청소년들도 프로그램 참여동기와 기대수준이 생기고 그에 따른 만족도가 높아질 것이다. 이에 따라 진로멘토는 참여하는 청소년들의 적극적 반응을 인지하게 될 것이다. 여섯째, 청소년 진로상담 활동가 양성이 필요하다. 실천현장에서, 기관의 담당자가 기존 멘토가 지속하도록 하고 새로운 멘토를 발굴하기 위해서는 프로그램 하나하나에 계속적으로 개입하는 데는 한계가 있다. 따라서 진로상담활동가와 함께 청소년 욕구조사 시행, 사전 프로그램 진행, 멘토를 위한 교육활용 도구지원 등이 이루어지면, 참여하는 멘토는 청소년에게 한층 더 직접적인 직업정보 제공과 체험에 집중할 수 있고 바쁜 전문직업인의 진로멘토활동 지속의지와 참여 횟수도 높일 수 있을 것이다. 일곱째, 관리기관의 담당자가 멘토와 함께 준비 또는 평가하는 과정에서 재능기부 활동 지속의향, 소외계층 청소년 대상 활동 지속의지, 향후 1년간 활동의향 횟수에 대한 파악과 설득 등, 적극적으로 소통할 필요가 있다. 또한 소외계층 청소년 대상 프로그램에 참여할 수 있도록 돕는 것도 필요하다. 나아가 예산의 한계로 주저하지 말고, 활동비 지원여부와 상관없이 적극적으로 진로멘토활동을 지속하도록 요청하며 이때 향후 1년간 활동 횟수를 1-2회로 한정하지 말고 3~4회 이상으로 권유할 필요가 있다. 마지막으로 청소년직업체험활동 프로그램 활성화를 위한 정책적․제도적 뒷받침이 필요하다. 사회적 관심을 높이기 위한, 계획차원에 머물지 않는, 정책부서의 캠페인과 예산의 지원 그리고 지역사회의 적극적 참여가 가능하도록 지방자체단체에서의 인적자원 네트워크 지원시스템 등, 제도적 뒷받침이 이루어질 때 학교나 지역사회 기관에서의 실천적 개입방안도 더 큰 효과를 발휘할 수 있을 것이다.;Career Exploration for youth has received considerable attention in recent years. Youth and their parents want to meet professionals to gain job experience for career planning. They also want to get career information from the professional mentors in the field of their interest. Thus, it is important to stimulate a participation of professionalshaving experience as a career mentor for youth. The purpose of this study is to examine impacts and influential factors of the professionals’ intention to help them continue the career mentoring activities. In conclusion, the results of this study suggest implication of practical interventions for the professionals to continue their mentoring activities. A survey of this study was carried out based on the professionals who provided Youth Work Experience Programs in the youth-related agencies or organizations in Seoul and Gyeonggi province for two months from late November 2010 until late January 2011. 126 copies of questionnaires were collected and 108 questionnaires were analyzed for the analysis. The data was analyzed by SPSS 18.0, and conducted the reliability, frequencies, percentages, average, standard deviations, independent samples t-test, One Way ANOVA, Scheffe's post-hoc test, Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis. For independent variables, personal inherent factors (public service motivation, community awareness, job satisfaction, self-efficacy and the degree of religious spirituality), agency management factors (the relationship between employees and managers, training and assessment, reward and recognition), activity content factors (recognizing youth involvement, activity satisfaction), and demographic and sociological characteristics (gender, age, career, employment and job title) are considered. Dependent variable is the intention to continue career mentoring activities. The results of the study are as follows: First, as a result of an examination of the demographic and sociological characteristics, females were 68.5% and males were 31.5%, which were two times more females than males. People without religion were 57.4%, which was 5% more than those having religion. The subjects aged 35.4 years old on average and had 8.11 years of career experience on average. As for types of employment, regular employment was 44.4%; and as for job status, general staff was the most common among others, which was 38.9%. Second, as a result of an examination of the subjects’ experience in work related activity, the highest occupational cluster was ‘health and social welfare-religion related occupations’ and the second highest cluster was ‘culture·art and sports related occupations’. The participation rate by the direct request from the agency's staff amounted for 66.9%. As for the reason for their participation, 71.2% of the subjects were because of their interest in support for and meeting with the youth. The average number of the sessions were 23.59 times; however, 37.4% of them had ‘1 to 2 sessions’, which was the highest number of sessions, and 67.8% of them had less than 6 sessions. Also, 69.4% received the youth’s evaluation after the mentoring activities; 54.6% of them received satisfactory or more than satisfactory from the evaluation; 63% of them were provided with information about the youth's career-related needs. After the participation of the youth's work experience activities, 8 mentors out of 10 became positive for youth; 57.4% of them recommended mentoring to people around; 78.7% had intention to recommend mentoring; 78.5% determined to continue their mentoring activities for the underprivileged youth; 72.9% had intention to continue talent donation; 66.7% responded that they were continuing mentoring activities, and the average number of the mentoring activities planned for next 1 year were 7.21 times. The result also showed that they had intention to do mentoring once in two months on average. As respects the reason for their intention to continue mentoring activities, 67.2 % of them would do so because they felt satisfaction after the activities, and they could support for the youth and contribute to their community. Third, it was found that there was no difference in their intention to continue career mentoring activities in regard to the mentors’ demographic and sociological characteristics. And, as a result of analysis of the difference in their intention to continue career mentoring activities in regard to work experience-related attributes, the average was 3.85 points out of 5. Their intention to continue career mentoring activities were appeared to high when the youth’s general information, information on youth's career needs, and evaluation from youth were provided. Also, their intention to continue the mentoring activities was higher if they got above satisfactory evaluation from the mentees compared to mentor who did not get the evaluation or got under satisfaction and were satisfied with evaluation process with their managers. The group who were provided activity costs had higher intention to continue compared with the group without financial support. However, there was no difference according to the amount of the financial support. The result confirmed that the mentors had higher intention to continue career mentoring activities if they gain affection with their mentees and have a higher interest in their mentees after the mentoring activities. Also, those who recommended career mentoring activities to others or had intention to recommend to others appeared to have higher intention to continue career mentoring activities. In addition, the mentors had higher intention to continue career mentoring activities if they had an intention to continue talent donation, had an intention to prvide mentoring activities for underprivileged youth and would continue mentoring activities more than “3 to 4 times” for next 1 year. Fourth, as a result of analysis on the relative impact of each factor on the intention to continue career mentoring activities, value F was 8.118 (p<.001), which turned out to be a suitable model with R square of .616. The result showed that mentors’ intention to continue career mentoring activities had positive relation with public service motivation (β=.314, p<.01), activity satisfaction (β=.260, p<.05), case with low religious spirituality or without religion (β=.213, p<.01), self-efficacy (β=.193, p<.05), recognized youth’s involvement (β=.184, p<.05) and case with both youth career needs information and youth evaluation provided (β=.175, p<.05), in order. Based on the these results, implications for the social welfare services are provided as follows; First, in order to discover a mentor with high motivation for the public service or to encourage a mentor to increase motivation for the public service, youth development should be more emphasized to the communication process. For this, information to motivate mentors, such as survey data on the effectiveness of the youth’s work experience activities or reports on the needs of the youth and their parents, and successful cases for the youth mentoring services, should be provided. It is worth noting that according to the results of this study, most professionals who participated or had intention to continue the activities found their motivation in supporting youth. They had intention to continue talent donation and resolved to do activities for the underprivileged youth. With this, there were differences in the intention to continue career mentoring activities. Second, for the support of youth career exploration, both talent donation campaign and the promotion for career mentoring activities in the community are necessary. It is also a way to increase public service motivation of mentors in youth career exploration. Although public service motivation is a personal inherent factor, it can be increased by the change of social awareness. The increasing awareness of social responsibility can be an example of this case. Thus, collaboration with agencies and organizations that are aware of the need for youth career supports will have more impacts. Third, to overcome the unequal distribution of occupation among mentors it is fundamental to understand a mentor pool in community and to organize their participation. This is related to the quality of the youth's work experience activities. Thus, in order to get a better outcome of the mentoring services it is needed to make a list including information about mentors who work or reside in the community through a primary survey or getting information from existing mentors and to request to be a mentor from the list. Fourth, an agency in charge of the mentoring program should carry out a career needs survey in advance and youth evaluation after the program and should provide rich information to mentors. It is important to provide not only general information but also information regarding career needs of youth and to examine youth’s specific questions or desired information and program contents. Moreover, since the provision of the program evaluation from youth is important, youth evaluation should be provided to mentors even if the evaluation is dissatisfactory. Also, it is needed to find out the reasons for dissatisfactory evaluation with mentors and person in charge. Fifth, a preliminary program to increase youth participation is necessary. When youth meet a professional mentor, it is needed to help them identify their career needs and actively participate in acquiring information about their career planning and share information between youth participating to the program. Through this process, youth can develop motivations and expectations for the mentoring program. This process will improve their satisfaction of taking part of the program and career mentors also will recognize the active response from participating youth. Sixth, training the youth career counselor is necessary. In the field of practice, there is limitation to the agency staff for helping mentors to continue to provide mentoring and for finding new mentors, and thus it is difficult for them to continually intervene each program. Thus, if a youth need survey and a pre-program are conducted, and tools for mentor education are provided, mentors will be able to concentrate on providing more direct job information and job experience and thus their intention to continue career mentoring activities and the number of activities can be improved. Seventh, in the process of preparing and evaluating the mentoring activities, it is necessary for the staff of management to communicate actively with mentors. It is emphasized for the staff not only to encourage mentors to continue their mentoring activities and to provide mentoring activities for underprivileged youth but also to increase the numbers of activities for next 1 year. Supporting mentors to participate in programs for underprivileged youth is also necessary. As well, the staff does not need to hesitate to request more financial supports, and it is needed to request ongoing activities regardless of costs of activity. It is also recommended not to limit the number of activities to 1 to 2 times, and to increase it to more than 3 to 4 times a year. Lastly, political and institutional supports for the expansion of the Youth Work Experience Programs are necessary. When institutional supports are available, the recommendations for the practical intervention would be more beneficial. The institutional supports can be the government campaigns, budget supports, and networking supports from the local government that allow active participation of the community. When these institutional supports are realized, practical intervention from schools and community agencies will be more successful for mentors to continue mentoring activities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE