View : 581 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이승연-
dc.contributor.author김소리-
dc.creator김소리-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:35Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:35Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069614-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204201-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069614-
dc.description.abstract본 연구는 일반유아 어머니들의 통합교육에 대한 인식을 자녀의 통합학급 경험유무에 따라 비교·분석하여, 통합학급 경험이 있는 일반유아 어머니와 없는 일반유아 어머니의 인식을 알아보는데 목적을 두었다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육에 대한 전반적인 인식은 어떠한가? 2. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육의 실제에 대한 인식은 어떠한가? 3. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육의 영향에 대한 인식은 어떠한가? 4. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육의 장점과 단점에 대한 생각은 어떠한가? 본 연구는 서울·경기 지역에 소재한 14개 사립유치원에 자녀가 재원중인 만 5세 일반유아 어머니 369명을 대상으로 하였다. 연구도구는 통합교육에 대한 인식을 알아보기 위해 Green과 Stoneman(1989)이 개발하고 김미정(1995)이 번안한 The Parental Attitude Toward Mainstreaming Scale(PATMS)를 수정·보완한 설문지를 사용하였으며, 통합교육의 영향에 대한 인식 중 일반유아 부모와 장애유아 부모에 대한 인식을 알아보기 위해 Rafferty, Boettcher와 Griffin(2001)이 개발한 Impact of Inclusion in Typically Developing Children Scale(IITDC), Impact of Inclusion on Children with Disabilities Scale(IICD)를 Hilbert(2009)가 설문지로 구성한 것에서 관련 내용을 추출·첨가하였다. 설문지는 통합교육의 장점과 단점에 대한 생각을 알아보기 위한 서술형 문항을 포함하여 총 44문항으로 구성되어 있다. 연구분석을 위해 객관식 문항은 평균과 표준편차를 산출하고 t 검정을 실시하였으며, 서술형 문항은 김유정(2005)이 제시한 ‘일반유아 부모들이 가지고 있는 장애유아 통합교육에 대한 찬성·반대 이유’를 토대로 분류하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니는 자녀의 통합학급 경험유무와 관계없이 통합교육에 대한 전반적 인식에 긍정적인 인식을 보였다. 자녀의 통합학급 경험유무는 일반유아 어머니의 통합교육에 대한 전반적 인식에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 일반유아 어머니는 통합교육의 실제에 대한 인식 중 문제행동 관련 인식에서는 통합학급 경험이 없는 어머니 집단이 경험이 있는 어머니 집단보다 더 긍정적이었다. 이에 대해 자녀의 통합학급 경험이 있는 어머니 집단이 장애유아가 문제행동 발생 가능성을 더 강하게 인식하고 있었다. 학업/교사 관심 관련 인식에서는 자녀의 통합학급 경험유무에 관계없이 보통 정도의 인식 수준을 보였으나, 자녀의 통합학급 경험이 있는 어머니 집단이 교사의 관심이 장애유아에게 집중될 가능성을 더 높게 생각하고 있었다. 셋째, 일반유아 어머니는 통합교육의 영향에 대한 인식에서 일반유아나 일반유아 부모에게 미치는 영향에 대해서는 자녀의 통합학급 경험유무에 관계없이 긍정적인 인식 수준을 보였다. 일반유아 어머니는 통합교육이 자신의 자녀에게도 도움이 된다는 것을 인식하고 있었으며, 자녀 뿐 아니라 자신들에게도 영향을 미치게 됨을 인식하고 있었다. 장애유아에게 미치는 영향에 대해서는 자녀의 통합학급 경험유무에 관계없이 긍정적인 인식 수준을 보였으며, 특히 장애유아의 현실적응에 도움이 될 것으로 기대하고 있었다. 장애유아 부모에게 미치는 영향은 통합학급 경험이 없는 어머니 집단이 경험이 있는 어머니 집단보다 더 긍정적으로 인식하고 있었다. 이에 대해 자녀의 통합학급 경험이 있는 어머니 집단은 장애유아 가족이 자신들의 관심사가 공유되지 못한다고 느끼게 될 가능성을 더 높게 인식하고 있었다. 넷째, 일반유아 어머니는 자녀의 통합학급 경험유무와 관계없이 일반유아의 인성 발달, 차이에 대한 이해 증진, 편견 감소, 사회성 발달을 통합교육의 장점으로 생각하였다. 통합교육의 단점에 대해서는 두 집단 모두 일반유아가 장애유아의 행동을 따라하거나 학습에 영향을 받을 것을 가장 큰 단점으로 꼽았으나, 이 외의 생각들에서 자녀의 통합학급 경험유무에 따라 다른 경향을 보였다. 또한 통합교육의 단점 때문에 통합교육 실시를 시기상조로 생각하는 의견이 있었다. 본 연구에서 밝힌 통합교육에 대한 인식은 각 유치원의 상황이나 지원 정도에 따라 달라질 수 있을 것으로 보인다.;This study aims to investigate the aspect and type of humor expressed by 5-year-old children in their free play time and to analyze the type of humor according to sex and play area. In order to achieve these goals, the following research questions were developed. 1. How is humor expressed by 5-year-old children in their free play time? 2. What type of humor do the 5-year-old children express in their free play time? 2-1. What are the type of humor in terms of sex? 2-2. What are the type of humor in terms of play area? The subjects of this study were 30 children at the age of 5 attending public child care center in Seoul. In an attempt to analyze humor expressed by 5-year-old children in their free play time, I categorized several types of humor based on the research of 손세모돌(1999), 윤민아(2007), Bergen(2006), Berger(1976), Franzini(2002/2003), and Loizou(2005). Also, I checked the number of episodes based on event sampling whenever they happened and recorded the expression and reaction of verbal and nonverbal humor produced by children. For the data analysis, frequency and percentage, mean and standard deviation, minimum and maximum value were yielded and the examples of classified humor were provided as well. The results of this study are as follows. First, it was found that the total frequency of humor episodes expressed by 5-year-old children was 168 and total number of humor in one episode was 199. The average frequency of episode in one time observation(90min) of indoor free play time was 7.64 and average of the number of humor in one episode was 1.18. The average number of children interacting in one episode was 2.67. Second, the 5-year-old children expressed humor in the order of humor with comedy, humor with expectancy violation, humor with feature of objects, and humor with a play on words. In terms of subcategories, the subjects mostly expressed hilarious words and behavior in humor with comedy. In the category of humor with feature of objects, mimicking and explaining were mostly expressed, and trying a new play was also mostly expressed in humor with expectancy violation. On the other hand, using ambiguity in humor with a play on words, self-depreciation in humor with comedy, using miscommunications in humor with expectancy violation were the least expressed. In the aspect of sex, boys more expressed humor than girls in general. Whereas boys expressed all types of humor equally, girls expressed 8 types of humor out of 11. Looking at the difference between the sexes in the types of humor, there was the biggest difference between the sexes in humor with expectancy violation based on the fact that girls more used trying a new play than boys. However, using phonetic similarity in humor with a play on words showed the least difference between the sexes. In the aspect of play area, humor was expressed in all 9 play areas and was mostly found in block play, followed by role play and snack. However humor was at least shown in the area of computer, and the area of music and science was ranked after. The type of humor was differently shown depending on play areas. In the area of block play, role play, snack and language, using hilarious words and behavior in humor with comedy was most frequently happened. In the area of arts and science, explaining in humor with feature of objects was most frequently happened and in the area of math and puzzles, trying a new play in humor with expectancy violation was most frequently shown. Looking at the type of humor, mimicking and explaining in humor with feature of objects and using hilarious words and behavior in humor with comedy were evenly happened in all play areas, but trying a new play in humor with expectancy violation was expressed only 4 play areas of block play, language, math and puzzles, and role play. However, parody in with expectancy violation was mainly produced in the area of snack and role play.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 유머의 역사, 정의, 이론 5 1. 유머의 역사 5 2. 유머의 정의 6 3. 유머 이론 9 B. 유아의 유머 12 1. 유머의 중요성 12 2. 유아의 유머 발달 15 C. 유머의 유형 17 Ⅲ. 연구방법 25 A. 연구대상 25 B. 연구도구 및 방법 26 C. 연구절차 30 D. 자료분석 31 Ⅳ. 연구결과 32 A. 실내 자유선택활동 시간에 유아가 표현한 유머의 양상 32 B. 실내 자유선택활동 시간에 유아가 표현한 유머 유형 33 1. 성별에 따른 유머 유형 42 2. 놀이영역에 따른 유머 유형 45 Ⅴ. 논의 및 결론 49 A. 논의 49 1. 실내 자유선택활동 시간에 유아가 표현한 유머의 양상 49 2. 실내 자유선택활동 시간에 유아가 표현한 유머 유형 50 B. 결론 및 제언 57 참고문헌 60 부록 67 ABSTRACT 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent906096 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title실내 자유선택활동 시간에 만 5세 유아들이 표현한 유머의 양상 및 유형 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn Analysis of Aspects and Types of Humor Expressed by 5-year-old Children during Indoor Free Play-
dc.creator.othernameKim So Ri-
dc.format.pageviii, 71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2012. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE