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유치원 교사의 교수몰입도 양상과 변인별 차이 및 유치원 조직풍토와의 관계

Title
유치원 교사의 교수몰입도 양상과 변인별 차이 및 유치원 조직풍토와의 관계
Other Titles
Kindergarten Teachers' Teaching Flow and Differences according to Variables and Relationship with Organizational Climate of Kindergarten
Authors
김미현
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구는 유치원 교사의 교수몰입도의 전반적인 경향과 교사의 개인 및 기관변인에 따른 차이를 알아보고, 교수몰입도와 유치원 조직풍토 간의 관계를 밝히고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 교수몰입도는 어떠한가? 1-1. 유치원 교사의 교수몰입도는 교사의 개인변인(연령, 교육정도, 교직경력)에 따라 차이가 있는가? 1-2. 유치원 교사의 교수몰입도는 교사의 기관변인(설립유형, 원장의 전공여부, 근무시간, 교육시간, 담임 학급 유아의 연령과 수, 직위, 월 급여)에 따라 차이가 있는가? 2. 유치원 교사의 교수몰입도와 유치원 조직풍토의 관계는 어떠한가? 2-1. 교사가 인식한 유치원 조직풍토는 어떠한가? 2-2. 유치원 교사의 교수몰입도와 유치원 조직풍토의 관계는 어떠한가? 본 연구는 광주광역시에 소재한 공·사립 유치원에 재직 중인 교사 175명을 대상으로 하였다. 교수몰입도 측정을 위해 Jackson과 Eklund(2004)가 개발한 ‘몰입상태척도-수정판(Flow State Scale 2, FSS-2)’을 번안 및 수정하여 사용하였고, 유치원 조직풍토 측정을 위해서는 Jorde-Bloom(1988a)이 개발한 유치원근무환경측정도구(Early Childhood Work Environment Survey, ECWES) 중 조직풍토 부분을 번안하여 사용하였다. 자료분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하고, 독립표본 t검정과 일원분산분석을 실시하였으며, 유의한 차이가 있는 경우에는 집단 간 차이를 알아보기 위해 Duncan 사후검증을 실시하였다. 유치원 교사의 교수몰입도와 유치원 조직풍토의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 교수몰입도는 약간 높은 정도의 수준으로 나타났으며, 그 중 명확한 목표와 자기목적적 경험이 가장 높게 나타났다. 교사의 개인변인 중 연령, 교육정도, 경력에 따라 교수몰입도 전체와 하위요인에 유의한 차이가 있었다. 연령이 높을수록 도전과 기술의 균형과 자의식의 상실 경험이 높아졌으며, 교육정도가 높을수록 도전과 기술의 균형, 즉각적이고 구체적인 피드백, 과제에 대한 전적인 집중, 통제감이 높아졌고, 경력이 높을수록 도전과 기술의 균형, 행동과 지각의 일치, 명확한 목표, 즉각적이고 구체적인 피드백, 과제에 대한 전적인 집중 경험이 높아졌다. 기관변인 중에서는 직위, 월 급여에 따라 교수몰입도 전체와 하위요인에 유의한 차이가 있었다. 평교사보다 보직교사의 도전과 기술의 균형, 행동과 지각의 일치, 명확한 목표, 즉각적이고 구체적인 피드백, 과제에 대한 전적인 집중, 통제감, 자의식의 상실, 자기목적적 경험이 높았으며, 월 급여를 많이 받을수록 도전과 기술의 균형, 행동과 지각의 일치, 명확한 목표, 즉각적이고 구체적인 피드백, 과제에 대한 전적인 집중, 통제감, 시간이 변형된 느낌, 자기목적적 경험이 높아졌다. 기관변인 중 기관유형, 원장의 전공여부, 근무시간, 교육시간, 담임 학급 유아의 연령이나 수에 따라서는 교수몰입도에 유의한 차이가 없었다. 둘째, 유치원 교사의 교수몰입도와 유치원 조직풍토는 전반적으로 정적상관을 보였다. 유치원 조직풍토의 하위요인 중 전문성 증진의 기회, 원장의 지원, 조직기능의 명확성, 보상체계, 의사결정, 목표 일치도, 업무수행 방식, 물리적 환경, 개혁성이 교수몰입도와 정적상관을 보였고, 교수몰입도의 하위요인 중 도전과 기술의 균형, 행동과 지각의 일치, 명확한 목표, 즉각적이고 구체적인 피드백, 과제에 대한 전적인 집중, 통제감, 자의식의 상실, 자기목적적 경험이 유치원 조직풍토와 정적상관을 보였다. 이는 유치원 조직풍토와 구성원인 교사가 서로 상호작용함으로써 그 유치원만의 독특한 개성을 만들어나간다는 개념이 다시 한 번 증명된 것이며, 긍정적인 유치원 조직풍토가 교사의 교수몰입을 높이고, 높은 교사의 교수몰입이 긍정적인 유치원 조직풍토를 형성함을 의미한 것이다.;The purpose of this study is to examine overall aspects of kindergarten teachers' teaching flow, to investigate the differences according to teachers' personal and facilities' variables, and to analyze the relationship between teaching flow and organizational climate of kindergarten. The research questions are as follows. 1. How is the kindergarten teachers’ teaching flow ? 1-1. Is there any difference in kindergarten teachers' teaching flow according to teachers' personal variables(age, education level, teaching career)? 1-2. Is there any difference in kindergarten teachers' teaching flow according to facilities' variables(type of facilities, principal’ major study, hour of duty, hour of teaching, assigned children's age, number of children in class, position, monthly wage)? 2. What is the relationship between kindergarten teachers’ teaching flow and organizational climate of kindergarten? 2-1. How is the teacher’ perceived organizational climate of kindergarten? 2-2. What is the relationship between kindergarten teachers’ teaching flow and organizational climate of kindergarten? Subjects for this study are 175 kindergarten teachers working in public or private kindergartens located in Gwangju. To analyze teaching flow, Flow State Scale 2, developed by Jackson & Eklund(2004), was adapted and then used, and to measure for measuring organizational climate of kindergarten, organizational climate part of Early Childhood Work Environment Survey, developed by Jorde-bloom(1988), was adapted and then used. For data analysis, frequency, percentage, average, standard deviation, t test and one-way ANOVA were utilized. In case of significant difference, Duncan posterior test was used to find out differences between groups. To For examine the relationship between teaching flow and organizational climate of kindergarten, correlation analysis was used. The results of this study are as follows. First, the level of kindergarten teachers' teaching flow is slightly higher than average, clear goal and autotelic experience are the most high subordinate factor of teaching flow. Among the teachers' personal variables, age, education level, and teaching career appear to have significant influence. The older teachers are the higher in challenge-skill balance and loss of self-consciousness. The higher education level teachers are, the higher in challenge-skill balance, immediate and unambiguous feedback, concentration on the task at hand, and sens of control. The teachers with more teaching career showed higher score in challenge-skill balance, merger of action and awareness, clear goal, immediate and unambiguous feedback, and concentration on the task at hand. Among the facilities' variables, position and monthly wage appear to influence significantly on the kindergarten teachers' teaching flow. Head teachers showed higher score in challenge-skill balance, merger of action and awareness, clear goal, immediate and unambiguous feedback, concentration on the task at hand, sens of control, loss of self-consciousness, and autotelic experience than common teachers. Teachers with high salary showed high score in challenge-skill balance, merger of action and awareness, clear goal, immediate and unambiguous feedback, concentration on the task at hand, sens of control, altered sense of time, and autotelic experience than those with low salary. Type of facilities, principal’ major study, hour of duty, hour of teaching, assigned children's age, the number of children in class were not influential factors on the kindergarten teachers' teaching flow. Second, there is a positive correlation between kindergarten teachers' teaching flow and organizational climate of kindergarten. Subordinate factors of organizational climate have positive relationships with subordinate factors of kindergarten teachers' teaching flow. This proves the concept that the unique traits of kindergarten is made by interaction between the organizational climate of the kindergarten and the member of teachers of the kindergarten. And it means that positive organizational climate of kindergarten influences on kindergarten teachers' teaching flow positively and vise-versa.
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