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부모-자녀 간 의사소통과 남녀 청소년의 목표지향성이 학업적 자기효능감에 미치는 영향

Title
부모-자녀 간 의사소통과 남녀 청소년의 목표지향성이 학업적 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
Parent-Adolescent Communication and Adolescents' Goal Orientation as Related to Academic Self-efficacy
Authors
신윤성
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 아동학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
The main purpose of this study was to examine the relations between parent-adolescent communication, adolescents' goal orientation, and self-efficacy including a mediating role of adolescents' goal orientation between parent-adolescent communication and adolescents' academic self-efficacy. The subjects were a total of 357 1st and 2nd graders(174 boys and 183 girls) in Seoul. The data were collected using three kinds of questionnaires regarding parent-adolescent communication including open communication and problem communication, adolescents' goal orientation including learning goal and performance goal, and adolescents' academic self-efficacy including self-regulatory efficacy, self-confidence, and task difficulty preference. All of the questionnaires were rated by adolescents themselves. Data were analyzed by t-test, Pearson's correlation coefficients, and multiple regressions. The main results of this study were as follows: First, adolescents who think their communication with father and mother is open communication showed higher self-regulatory efficacy, and who think their communication with father is open communication showed higher self-confidence and task difficulty preference. Second, as adolescents are oriented to both learning goal and performance goal, they showed higher self-regulatory, self-confidence and task difficulty preference. There were gender differences in relations between goal orientation and academic self-efficacy. For boys, only learning goal showed significantly positive effect on self-regulatory, self-confidence and task difficulty preference. In contrast, for girls, even though it is relatively lower effect, performance goal showed positive effect on self-regulatory. Third, open communication with mother showed significant impact on both learning goal and performance goal, and the impact on learning goal was relatively higher. Considering gender differences, boys' learning goal was influenced by open communication with their mother, on the other hand, girls' learning goal was influenced by open communication with their mother, and performance goal was influenced by open communication with their father. Finally, mediating roles of learning and performace goals in relation of mother-adolescent open communication and adolescents' self-regulatory efficacy were found. There were gender differences in mediating effects. For boys, learning goal proved to work as a partial mediator between mother-adolescent open communication and self-regulatory efficacy. In case of girls, learning goal proved to work as a partial mediator between mother-adolescent open communication and self-regulatory efficacy, and performance goal proved to work as a complete mediator between father-adolescent open communication and self-regulatory efficacy. The results underscored the importance of appropriate parent-adolescent communication and the mediating role of adolescents' goal orientation in predicting adolescents' academic self-efficacy. Especially, this study found the crucial role of father in developing adolescents' academic self-efficacy and goal orientation, and also there were gender differences in developing each domain of academic self-efficacy and goal orientation. The findings emphasized that it is important for adolescents to build positive relationship with their parents.;본 연구의 주 목적은 부모-자녀 간 의사소통 및 남녀 청소년의 목표지향성이 학업적 자기효능감에 미치는 영향과 부모-자녀 간 의사소통이 남녀 청소년의 목표지향성에 미치는 영향을 살펴보고, 남녀 청소년의 목표지향성이 부모-자녀 간 의사소통과 청소년의 학업적 자기효능감 간의 관계에서 매개적 역할을 하는지를 탐색하는 것이다. 이와 더불어 남녀 청소년의 학업적 자기효능감에 대한 아버지와 어머니의 상대적 영향력을 알아봄으로써, 부-자녀관계 및 모-자녀관계를 함께 살펴보았다. 연구의 대상은 서울시에 위치한 고등학교 1, 2학년에 재학 중인 357명의 남녀 청소년들이며, 질문지법을 사용하여 자료를 수집하였다. 부-자녀 간 및 모-자녀 간 의사소통은 Barnes과 Olson(1982)의 부모-자녀 간 의사소통 척도를 민하영(1991)이 번안한 것을 사용하여, 남녀 청소년의 목표지향성은 Button과 Mathieu(1996)의 목표지향성 척도를 번안 및 역번역하여, 그리고 남녀 청소년의 학업적 자기효능감은 김아영, 박인영 (2001)의 척도를 사용하여 측정하였다. 자료 분석은 SPSS 프로그램을 사용하여 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들은 아버지 및 어머니와의 의사소통이 개방적이라고 지각할 수록 학업적 자기효능감의 세 가지 하위요인인 자기조절효능감, 자신감, 과제난이도 선호 중 자기조절효능감이 높았으며, 아버지와의 의사소통을 개방적으로 지각할 수록 자신감과 과제난이도 선호가 높았다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년의 경우, 학업적 자기효능감의 하위요인에 따라 아버지와 어머니의 상대적 영향력이 다르게 나타났는데, 자기조절효능감의 경우, 아버지보다 어머니와의 개방적 의사소통이 상대적으로 더 큰 영향을 미쳤으며, 과제 난이도 선호는 아버지와의 개방적 의사소통만이 영향을 미쳤다. 여자 청소년의 경우에는 아버지와의 개방적 의사소통이 자기조절효능감과 자신감에 영향을 미쳤다. 둘째, 청소년들은 목표지향성의 두 가지 하위요인인 학습목표와 수행목표 중 학습목표를 지향할 수록 높은 자기조절효능감과 자신감, 과제난이도 선호를 갖는 것으로 나타났다. 성별에 따라 살펴보면, 남자 청소년의 경우 학습목표만이 학업적 자기효능감의 하위변인에 긍정적인 영향을 미친 반면, 여학생의 경우 학습목표보다 상대적인 영향력은 약하지만 수행목표 역시 자기조절효능감에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 부모-자녀 간 의사소통 중 어머니와의 개방적 의사소통이 청소년의 학습목표와 수행목표에 영향을 미쳤고, 학습목표에 상대적으로 더 큰 영향력을 나타내었다. 성별에 따라 살펴보면, 남자 청소년의 경우, 어머니와의 개방적 의사소통만이 학습목표와 수행목표에 영향을 미쳤으나, 여학생의 경우, 어머니와의 개방적 의사소통이 학습목표에, 아버지와의 개방적 의사소통이 수행목표에 영향을 미쳤다. 마지막으로, 학습목표와 수행목표 모두 어머니와 자녀 간 개방적 의사소통과 자기조절효능감 간의 관계에서 매개적 역할을 하였다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년의 경우, 학습목표가 모자간 개방적 의사소통과 자기조절효능감 사이에서 부분 매개를 하였다. 여자 청소년의 경우에는 수행목표가 부녀간 개방적 의사소통과 자기조절효능감 사이에서 완전 매개를 하였다. 본 연구는 부모-자녀 간 의사소통이 남녀 청소년의 학업적 자기효능감에 미치는 상대적 영향력과 남녀 청소년의 목표지향성이 학업적 자기효능감에 미치는 영향력을 살펴보았으며, 부모-자녀 간 의사소통과 남녀 청소년의 학업적 자기효능감 간의 관계에서 목표지향성의 매개적 역할을 확인하였다. 또한 연구변인들 간의 관계에서 학업적 자기효능감 및 목표지향성의 하위요인에 따라 청소년의 성에 따른 차이가 있음을 확인했을 뿐 아니라, 아버지와 어머니의 영향력에 차이가 있음을 발견하였다. 이를 통해 부모-자녀 간 의사소통 및 청소년의 목표지향성이 청소년의 학업적 자기효능감을 예측하는 데 중요한 요인임을 밝혔으며, 청소년의 바람직한 학습동기를 발달시키는 데 있어 긍정적인 부모자녀관계의 중요성 및 남녀 청소년의 성별에 따른 차이를 발견하였다는 점에서 그 의의가 있다.
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