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메시지프레이밍이 메시지태도와 자활행동의도에 미치는 영향

Title
메시지프레이밍이 메시지태도와 자활행동의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Message Framing on the Message Attitude and Behavioral Intentions of self-support: An analysis based on Involvement and Self-Esteem
Authors
김혜연
Issue Date
2012
Department/Major
정책과학대학원 언론홍보학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
김영욱
Abstract
기초생활보장사업은 기존의 근로무능력자들의 최저 생활을 지원해주던 공공부조 정책에서 벗어나, 근로능력 있는 사람들에게 근로기회를 제공함으로써 스스로 자활할 수 있는 발판을 마련해주는 근로연계복지(workfare)를 추구하고 있다. 따라서 기초생활보장제도의 제정의의를 살리고 기초생활보장제도의 성공여부를 가늠할 수 있는 지표가 근로 능력 있는 대상자들이 얼마나 많이 근로를 통해 자활을 할 수 있느냐에 달려 있다고 할 수 있다. 하지만, 현재 기초생활보장제도의 자활사업은 대상자들의 자활의욕을 제대로 살리지 못하고 있으며, 근로가능대상자 중 근로를 하고 있는 대상자들은 대상자의 12%정도 밖에 되지 않는다. 이 같은 문제의 원인 해결을 위하여 대상자들의 자활의지에 영향을 미치는 다양한 요인들에 관한 연구를 진행해 왔으며, 대상자의 심리적 요인, 외부적 요인 등 다양한 요인들을 밝혀냈다. 최근 연구를 통해서 대상자들의 자활에 영향을 미치는 가장 큰 요인은 스스로 자활하고자 하는 심리적 요인임을 인할 수 있었다. 메시지 프레이밍은 어떤 특정 대상을 설득하여 원하는 결과로 이끌기 위해서는 메시지를 어떻게 구성하느냐에 따라 대상자들의 태도 변화의 차이가 크게 나타난다고 본다. 즉 설명하는 방식과 행동의 방향을 제시하는 방식, 현재 상황을 어떠한 방식으로 프레이밍(framing)하느냐에 따라 사람들의 생각이 달라지고, 설득메시지에 대한 인지적인 반응 또한 바뀌게 되는 것을 말한다. 본 연구는 자활에 대한 상반된 형태의 메시지를 제시하여 대상자들에게 효과적인 메시지 형태를 확인하고, 이를 바탕으로 자활사업추진을 위한 효과적인 커뮤니케이션 방식을 제시하는 것을 목표로 하였다. 본 연구는 자활에 대한 관여도와 기초생활수급자의 자아 존중감 그리고 메시지프레이밍 형태가 실험대상자들의 메시지태도와 자활행동의도에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보았다. 연구문제 검증을 위해 메시지프레이밍(긍정/부정) x 관여도(고집단/저집단) x 자아 존중감(고집단/저집단)으로 실험설계를 하였으며, 피험자 집단은 만18세 이상 만 65세 이하의 국민기초생활수급자 중에 근로능력이 있는 대상자 200명이며, 관여도와 자존감은 고/저 집단 간 차이를 명확히 하기 위해 피험자의 응답치에 따라 중간 값 20%를 제외한 후, 하위 40%와 상위40%를 각각 낮은 집단과 높은 집단으로 나누어 분석하였다. 실험진행방법은 두 개의 형태로 제작된 실험 조작물 각 100부를 피험자 집단에 무작위로 제공하여 실험 조작물에 대한 태도와 행동의도를 측정하였다. 실험 후 결과 분석을 위하여 SPSS 19.0프로그램을 이용하였으며, 각 변인들의 내적 신뢰도를 확인하기 위해 Cronbach's Alpha를 측정하였다. 연구문제 1,2,3의 검증을 위해서 이원량변량분석(Two-way Analysis of variance)을 실시하였다. 연구의 주요 결과를 분석하면 다음과 같다. 메시지프레이밍과 관여도가 메시지태도와 자활행동의도에 미치는 상호작용은 메시지 태도와 자활행동의도 모두 유의미한 효과를 주는 것으로 확인되었다. 메시지 프레이밍과 자아 존중감이 메시지태도와 자활행동의도에 미치는 상호작용효과는 메시지태도에서는 유의미한 값이 발견되었지만, 자활행동의도에서는 상호작용효과가 나타나지 않았다. 이 같은 결과는 메시지에 대한 느낌에 비해 실질적인 행동으로 이어나가는 것은 대상자의 내부적·외부적 환경과 특성 등 복합적인 요인들에 영향을 받을 수 있기 때문이다. 또한 인구통계학적 특성을 통하여 알아본 가구원수, 혼인상태, 연령, 성별이 메시지 태도와 자활의욕에 변수로 작용할 수 있음을 확인할 수 있었다 연령을 기준으로 40대 이하와 50대 이상을 살펴보면 40대 이하는 메시지 태도와 자활행동의도에서 모두 유의미한 상호작용효과를 나타낸 반면, 50대 이상 대상자의 경우는 메시지 태도와 자활행동의도에서 독립변인간의 상호작용효과가 나타나지 않아, 젊은 연령일수록 제시되는 메시지에 의해 쉽게 설득될 수 있으며, 설득된 결과에 따라 빠르게 행동으로 옮길 수 있다고 판단된다. 또한 자활행동의도에서 유의할 만 한 점은 정상적인 혼인관계에 있고, 2인 이상의 가구원이 있는 경우에 자활행동의도에 있어서 관여도와 메시지 프레이밍의 상호작용효과가 발견되었으며, 1인가구의 경우는 자활에 대한 메시지태도나 자활행동의도에서 독립변수간의 상호작용이 발견되지 않았다. 이는 본인 이외의 가구원이 있는 경우 본인 이외의 가구원을 부양해야 한다는 책임감이 소득활동을 해야 한다는 의무감으로 이어진 것으로 판단된다. 이는 가구원수가 많을수록 부양의무감으로 인하여 자활의지가 높아진다는 선행연구를 통해서도 확인되었다. 복지정책수립에 있어서 인구통계학적 특성 즉 결혼 상태나 연령 등에 따른 다양한 개입이 정책의 효과를 높일 수 있음을 나타낸다고 보여 진다. 본 연구는 자활사업추진에 있어서 효과적인 커뮤니케이션 방안을 마련하기 위해 의의를 가진다. 하지만 향후 연구에서는 충분한 실험대상자를 통하여 샘플의 대표성을 확보하고, 선행 연구를 통하여 자활행동의도에 영향을 주는 것으로 밝혀진 다양한 변인들을 통제변인으로 하여 각 그룹 안에서 메시지프레이밍과 다른 독립변수간의 상호작용 효과를 알아보는 것도 의미 있는 연구결과를 가져올 수 있을 것으로 생각된다.;The Effect of Message Framing on the Message Attitude and Behavioral Intentions of self-support The national basic livelihood security system aims at workfare that cant give opportunities to competent workers for their self-support, instead of public assistance policies for supporting the basic livelihood of existing incompetent workers. Accordingly, indexes for the revived significance of establishment of the basic livelihood security system and judgment of its success depend on how many competent workers can achieve self-support, based on how much work they do. For now, however, self-support programs of the basic livelihood security system have not properly stimulated the will of program subjects for self-support. Moreover, what is worse, working subjects account for about 12% of total workable subjects. In order to solve the above problems, some studies have been steadily conducted to examine various factors influencing the will of subjects for self-support. Then, such factors including subjects' psychological and external factors were found. According to recent studies, the most influencing factor on their self-support was found to be their psychological factors for self-support. Message framing makes a great difference in changed attitudes of specific subjects to persuade them to achieve a desired result. In other words, ways of explanation and behavior, as well as way of framing current situations, lead to changes in peoples' thoughts and their recognitive reactions to persuasive messages. In this regard, the purpose of this study was to examine effective forms of messages for subjects by means of contrary forms of messages on self-support, and to show effective ways of communication for promotion of self-support programs. Accordingly, this study examined the effects of the degree of involvement in self-support, self-esteem of basic livelihood security recipients and ways of message framing on subjects' attitudes toward messages and their behavioral intentions of self-support. For verification of research questions, an experimental design was given by message framing(positive/negative) x involvement (high-degree/low-degree group) x self-esteem (high-degree/low-degree group). The subjects were 200 workable among national basic livelihood security recipients aged between 18 and 65. In terms of For their involvement and self-esteem, except for intermediate 20% of their response values, lower 40% and upper 40%, for analysis, were classified as two groups, the high-degree and the low-degree, respectively, to make a clear difference between the groups. For the experiment, 100 operational materials in two forms were randomly given to each group to measure their attitudes toward the materials and their behavioral intentions. After the experiment, results were analyzed by using SPSS 19.0 program, and Cronbach's Alpha was measured to examine the internal reliability of each factor. Moreover, research questions 1, 2 and 3, were verified by using 2-way analysis of variance. The main results of the study were analyzed and summarized as follows. The interaction effect of message framing and self-esteem on the subjects' attitudes toward messages and their behavioral intentions for self-support was found to show a significance in their attitudes and intentions. Moreover, the interaction effect of message framing and self-esteem on their attitudes toward messages and their intentions for self-support showed a significance not in their intentions but in their attitudes. According to these results, in comparison with the feeling of messages, actual behaviors could be more influenced by complex factors such as internal and external environments of the subjects and their features. Moreover, in view of demographical characteristics, it was found that the number of household members, marital status, age and gender could be factors in the subjects' attitudes toward messages and their intentions for self-support. In terms of age, the subjects aged under the 40s showed a significant influence of interaction in their attitudes and intentions, whereas those over the 50s had no significant influence of interaction between independent factors in their attitudes and intentions. In other words, it is judged that younger aged group can be easily persuaded by given messages and they can rapidly put into action according to persuaded results. Moreover, for behavioral intentions for self-support, the point to consider was normal marital status. For household with more than 2 members, the interaction between involvement and message framing was found, whereas, for single-person household, no interaction between independent factors was found in attitudes toward messages for self-support and behavioral intentions. It seems that the subject's responsibility for supporting other household members in the household with other members except himself led to duty of income earning activities. Such results were also found in previous studies that higher number of household members could lead to enhanced intentions for self-support due to duty of supporting them. It also indicates that various types of intervention by demographical characteristics, such as marital status or age, can heighten the effects of welfare policies to be established. The significance of this study is found in working out effective ways of communication in promotion of self-support programs. However, further studies to examine the interaction effect of message framing on other independent factors in each group are expected to achieve meaningful results by securing the representativeness of samples with a sufficient number of subjects, and regarding various factors, which have been already found to influence their behavioral intentions for self-support in previous studies, as control factors.
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