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유아의 기질 및 기질에 대한 어머니의 만족도가 유아의 문제행동에 영향을 미치는 경로

Title
유아의 기질 및 기질에 대한 어머니의 만족도가 유아의 문제행동에 영향을 미치는 경로
Other Titles
The Pathways of Children's Problem Behaviors effected by Children's Temperament and Mother's Satisfaction with Children's Temperament : The Mediating Roles of Parenting Efficacy and Parenting Behavior
Authors
박혜원
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 아동학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박성연
Abstract
본 연구는 유아의 문제행동에 영향을 미칠 수 있는 변인으로 유아의 기질 및 모-자녀간의 기질적 조화 정도에 따라 어머니의 양육효능감 및 양육태도에 차이가 있는지 분석하고 이러한 변인들이 유아의 문제행동에 미치는 경로를 파악하는데 주된 목적을 두었다. 이를 위해 유아의 기질과 유아의 기질에 대한 어머니의 만족도 및 어머니의 양육효능감과 양육태도가 유아의 문제행동에 미치는 영향을 경로분석을 통해 규명하였다. 본 연구대상은 서울 지역에 위치한 9곳의 보육기관에 다니는 만 3세~만 5세 자녀를 기르는 262명의 어머니들이며, 질문지법을 사용하여 자료를 수집하였다. 유아의 문제행동은 내면화와 외현화 문제로 정의하고 Larzelere, Ambersun & Martin(1989)이 개발한 TBC(Toddler Behavior Checklist)의 문항을 재구성하여 측정하였다. 유아의 기질은 Buss와 Plomin(1984)이 개발한 아동용 EAS를 수정하여 사용하였다. 기질적 조화적합성은 유아의 기질에 대한 어머니의 만족도로 정의하고 유아의 기질에 관한 질문지의 각 문항에 대해 어머니가 얼마나 만족하는 가를 측정하였다. 어머니의 양육효능감은 Floyd, Gilliom, & Costigan(1998)의 ‘Perceived Parenting Competence'를 안지영(2000)이 번안, 수정한 척도를 사용하였다. 양육태도는 고은주(2003)의 양육태도 척도와 박영애(1995)가 제작한 양육태도 측정 도구 중 일부를 선정하여 측정하였다. 연구문제 분석을 위해 SPSS 프로그램을 사용하여 유아의 성을 통제하고 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며, 중다회귀분석을 이용한 경로분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 정서성 및 수줍음 기질이 높을수록 유아는 외현화 및 내면화 문제행동을 많이 일으켰다. 반면 유아의 활동성 및 사회성 기질이 높으면 문제행동 또한 낮게 나타났다. 또한 어머니의 간섭적이고 허용적이며 거부적인 양육태도를 보이는 경우 유아는 내면화 및 외현화 문제행동을 더 많이 보였다. 둘째, 자녀의 기질적 특성과 관계없이 어머니가 자녀의 정서성, 활동성, 사회성, 수줍음 기질에 만족할수록 어머니의 양육효능감은 높고 반응적인 양육태도를 보였다. 반면 어머니가 자녀의 기질에 불만족할수록 양육효능감은 낮고 거부적이고 허용적이며 간섭적인 양육태도를 보였다. 셋째, 유아의 기질은 직접적으로도 문제행동에 영향을 미치기도 하지만 어머니의 양육효능감 및 양육태도를 통해 간접적인 영향도 미치는 것으로 나타났다. 즉 유아의 정서성 및 수줍음 기질은 문제행동과 정적인 관계를 보이는 한편, 어머니의 양육효능감을 떨어뜨리고 부정적인 양육태도를 초래해 유아는 문제행동을 더 많이 일으키게 된다. 기질에 대한 어머니의 만족도는 문제행동에 직접적인 영향을 미치지는 않았으나 양육효능감 및 양육태도를 통해 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 어머니가 자녀의 기질에 불만족하면 어머니의 양육효능감은 낮아지고 부정적인 양육태도를 보여 유아의 문제행동을 일으키게 되는 요인으로 작용한다. 결론적으로 본 연구는 유아의 각 기질 차원은 유아의 외현화 및 내면화 문제행동에 직접적으로 큰 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 어머니의 양육효능감 및 어머니의 양육태도를 통해 문제행동에 간접적인 영향도 미치는 것으로 나타났다. 한편 각 기질 차원에 대한 어머니의 만족도는 어머니의 양육효능감 및 양육태도를 통해 유아의 문제행동에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 유아의 기질특성이 단독으로 문제행동과 연관된다기 보다 유아와 어머니의 조화로움 및 양육태도가 상호작용하여 아동의 문제행동에 영향을 미치며 유아의 기질에 대한 어머니의 만족도 역시 유아의 발달에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 유아의 문제행동을 예측하는 변인으로 유아의 기질 자체 뿐 아니라 기질에 대한 어머니의 만족도의 중요성을 시사한다. 본 연구는 어머니의 양육효능감과 양육태도를 모 자녀간의 기질적 조화와 연관시켜 발달적 경로를 알아봄으로서 특히 기질은 자체로도 직접적으로 문제행동과 관련있으나 기질만족도는 어머니의 양육효능감 및 양육태도를 통해 서로 다른 경로로 문제행동에 영향을 미치는 중요한 변인임을 밝혔다. 또한 기질 뿐 아니라 모자녀 기질 적합성이 어머니의 양육행동 및 유아의 문제행동에 영향을 미친다는 것을 확인하였다는데 연구의의가 있다.;The main purpose of this study was to examine the pathways leading to problem behaviors in preschool children by investigating whether there are differences in mothers' parenting efficacy and parenting behavior by the temperamental harmony between mothers and children. As for the research subjects, 262 mothers were selected whose children at the age between 3 and 5 going to child care centers located in Seoul. Data were collected using five types of questionnaires regarding Children's Temperament, Mother's Satisfaction with Children's Temperament, Parenting Efficacy, Parenting Behavior and Children's Problem Behavior. All of the questionnaires were completed by mothers themselves. The data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and the path analysis was carried out the by using the multiple regression analysis. The main results of this study can be summarized as follows: First, the higher preschool children's temperaments of emotionality and shyness were, the more externalized and internalized problem behaviors they showed. On the other hand, the higher preschool children's temperaments of activity and sociality were, the less problem behaviors they showed. Besides, when mothers treated their children with an interfering, permissive and rejective parenting, preschool children showed more internalized and externalized problem behaviors. Second, regardless of children's temperaments, the more satisfied mothers were with their children's temperaments, the higher their parenting efficacy became, showing a reactive parenting. However, the more they were unsatisfied with their children's temperaments, the lower their parenting efficacy became, showing a rejective, permissive and interfering parenting. Third, it was found out that not only did preschool children's temperaments have direct effect on their problem behaviors, but it also had indirect effect on them through their mothers' parenting efficacy and parenting behavior. Mothers' satisfaction in their children's temperaments was also found to have indirect effect on their children's problem behaviors through their parenting efficacy and parenting behavior. In conclusion, it appeared that the goodness-of-fit between preschool children and their mothers interact with parenting behavior, and it has effect on the problem behaviors in preschool children. Moreover, mother's satisfaction in their preschool children's temperaments was also found to have indirect effect on their children's development. The results of this study imply that mothers are required to make proper reactions to their preschool children's temperaments and put multidirectional effort through harmonious interactions whit their children in order to reduce their preschool children's problem behaviors and help them go through a desirable developmental phase.
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