View : 771 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김인성-
dc.contributor.author김소원-
dc.creator김소원-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:31Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:31Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000072129-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204161-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000072129-
dc.description.abstractUnder the progress of civilization and the overall improvement in standards of living, the concept of 'Vernacular' design makes an appearance as an alternative to restore cultural self-identity and to understand and interpret the ethnic inherent value. Vernacular captures the ethnic characteristics shown in 'Cultural Object', and the life of general public. It also makes us feel the warm and friendly humanity after communing with nature. 'Vernacular Design' is approached with the general public's living habits and naturalness. It also offers a new clue to modern mechanical and diverse environments as not only esthetic but functional, organic and practical model and the solution of a problem. Based on 'Vernacular interpretation', we're trying to find out what it really means to the existing Western and trendy store design of 'Bakery-Café' In recent years, the change in routine life to people today is happening after the improved living standards and the change in perceptions. The bakery plays a significant role in the modern people's diet with the trend of dine-out, westernization, and convenience. In rapidly changing circumstances, the bakery has transformed into a complex store with a tailor-made consumer life style like 'Bakery-Café' as the further growth is no longer sustainable with the traditional bakery business model. As a core strategy to differentiate the brand of 'Bakery-Café', it offers spaces to the consumers. The 'Space' in 'Bakery-Café' is the touchpoint for both brand and consumers becoming an environment to sell, in other words 'Store'. To make a competitive brand, the store carries a lot of clout and the store design elements for the image building hold an inseparable relation. The brand image building proposes or amend the brand strategy and will be a base of the brand identity building. The launching point for the brand power building shall be the effective store identity work. Therefore, the store identity strategy as a corporate identity strategy shall play a vital role to enhance the brand image and increase the brand value. The purpose of this study is to propose 'Vernacular' method as an effective design method to deliver the brand image for Korean brand 'Bakery-Café' which copies foreign manners or displays the trendy brand strategy.;현대 문명의 발달과 생활수준의 향상 속에서 민족 고유의 가치를 새롭게 이해하고 해석하며 문화적 자기동일성을 회복하려는 대안으로 등장한 개념이 버네큘러(vernacular) 디자인이다. 버네큘러는 문화적 인사물(Cultural Object)에 나타난 그 지역의 민속적 특성을 일컫는 표현으로 일반대중의 삶이 그대로 표현되어 있으며 자연과 인간의 교감으로 이루어져 친근하고 따뜻한 인간미를 느끼게 한다. 이러한 버네큘러 디자인은 대중의 일상적인 생활습관과 자연스러움에 의해 이루어지고, 미적측면이 아닌 기능적, 실용적이고 유기적인 조형과 문제 해결이라는 면에서 현대의 기계적이고 다양한 생활환경에 새로운 하나의 실마리를 제공해 주는 역할을 할 수 있다. 이에 버네큘러적 해석을 바탕으로 현재 서양적이고 트렌드 위주로만 되어있는 카페형 베이커리 브랜드 아이덴티티 디자인에 적용해 그 의미를 찾고자 한다. 최근 소득수준의 향상과 의식수준의 변화로 인해 현대인의 생활패턴에 많은 변화가 일어나고 있다. 외식화, 서구화, 간편화되는 현대의 식생활 문화에서 베이커리는 하나에 큰 축을 형성하고 있다. 급변하는 시장상황에서 베이커리 업체들은 전통적인 베이커리 사업만으로는 더 이상 성장이 어렵다는 인식아래, 까페형 베이커리와 같은 소비자 라이프 스타일에 맞춘 복합매장으로 변신을 하고 있다. 까페형 베이커리 브랜드의 가장 핵심적인 차별화는 소비자에게 공간을 제공한다는 점이다. 까페형 베이커리에서 '공간'은 브랜드와 소비자가 만나게 되는 접점으로 판매환경이라고 할 수 있다. 경쟁력 있는 브랜드로 만들기 위한 조건으로 브랜드의 영향력은 매우 크며, 브랜드 이미지 형성에 있어서 브랜드 아이덴티티 디자인 요소들은 서로 불가분의 관계를 가진다. 이렇게 소비자에게 형성된 브랜드 이미지는 브랜드 전략의 방향을 제시하거나 수정할 수 있으며, 브랜드 아이덴티티 구축에 바탕이 된다. 브랜드 파워 구축의 출발점이 바로 효과적인 브랜드 디자인 작업이다. 따라서 기업 전체의 아이덴티티 전략 역시 브랜드 이미지와 가치를 높이기 위한 브랜드 아이덴티티 전략이 그 중심이 되어야 할 것이다. 이를 바탕으로 본 연구의 목적은 외국적인 것을 모방하거나 트렌드 위주로만 브랜딩 되어져가는 우리나라 브랜드의 까페형 베이커리 브랜드에서 브랜드 이미지 전달에 효과적인 디자인 방법으로 버네큘러적 방법을 제안하는 것이다.-
dc.description.tableofcontentsI.서론 1 A.연구의 배경 및 목적 1 B.연구의 필요성 및 방법 3 II.이론적 배경 4 A.브랜드 아이덴티티(Brand identity)대한 이론적 배경 4 1.아이덴티티의 발생과 배경 4 2.브랜드 아이덴티티의 정의 6 3.브랜드 아이덴티티의 시각적 요소 8 4.브랜드 아이덴티티의 중요성 10 B.베이커리 카페(Bakery Cafe)에 대한 이론적 배경 12 1.베이커리 카페의 개념과 유형 12 2.베이커리와 베이커리 카페(bakerycafe)의 분류 13 3.베이커리 카페(bakerycafe)의 역사와 특징 15 4.크라운베이커리 카페(bakery cafe)의 역사와 특징 16 C.버네큘러(Vernacular) 디자인에 대한 이론적 배경 17 1.버네큘러(vernacular)디자인의 개념 17 2.버네큘러(vernacular)디자인의 특성 20 3.버네큘러(vernacular)디자인의 형성요인 22 4.버네큘러 디자인의 디자인 적용의 중요성 24 III.국내 베이커리 카페 사례조사 및 분석 30 A.국내 베이커리 카페 현황 30 B.베이커리 카페의 선정 및 브랜드 아이덴티티 디자인 요소선정 31 C.베이커리 카페 사례조사 32 1.파리바게뜨(Paris bagutte) 32 2.뚜레쥬르(Tous les jours) 34 3.파리크라상(Paris croissant) 36 4.투썸플레이스(A twosome place) 38 D.베이커리 카페 사례분석 40 IV.크라운베이커리 실증연구 대상 분석 42 A.크라운베이커리 현황 및 분석 42 1.크라운베이커리(Crown bakery)브랜드 역사 43 2.크라운베이커리(Crown bakery)현황 44 3.크라운베이커리(Crownbakery)의 STP,4P분석 45 B.실증연구 대상 브랜드 아이덴티티 분석 49 C.크라운베이커리의 버네큘러적 특성 분석 52 V.소비자 설문조사에 의한 실증연구 55 A.조사 개요 및 목적 55 1.조사 개요 55 2.설문지 구성 56 B.조사 결과 및 분석 57 1.기초 통계 질문 57 2.베이커리 카페의 소비자 특성을 파악하기 위한 질문 59 3.크라운베이커리에 관한 소비자 인식에 관한 질문 64 VI.크라운베이커리 아이덴티티 디자인 개선방안 제안 69 A.디자인 개선방안 가이드라인 69 B.크라운베이커리 브랜드 아이덴티티 디자인 개발 71 1.브랜드 컨셉 키워드 71 2.Design motive 72 3.작품설명 및 어플리케이션 시안 74 VII.결론 83 참고문헌 85 부록.설문지 89 ABSTRACT 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5957105 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title카페형 베이커리 브랜드 아이덴티티 디자인에서의 버네큘러(vernacular)적 특성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle크라운베이커리를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Vernacular Characteristics of Bakery-Café Brand Identity Design: Focusing on Crown Bakery case-
dc.creator.othernameKim, So Won-
dc.format.pagex, 97 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 광고·브랜드디자인전공-
dc.date.awarded2012. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE