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행운심리를 이용한 디자인 모티브에 관한 연구

Title
행운심리를 이용한 디자인 모티브에 관한 연구
Other Titles
A Research about Design Motive that Utilize Psychological of Fortune : Focusing on Korean Folk Painting
Authors
금지애
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
원미진
Abstract
플라시보 효과(Placebo effect) 란, 병이 나을 것이라는 긍정적 믿음이 병을 낫게 한다는 심리적 효과로, 위약(僞藥)효과, 속임약 효과라고도 한다. 플라시보라는 약도 독도 아닌 비활성 약품을 마치 특정 유효성분이 들어 있는 약으로 위장하여 환자에게 투여하면 환자가 약의 효과를 신뢰하여 실제로 병이 낫는 듯한 효과를 낸다는 것이다. 사람들은 복이 온다거나 행운을 얻을 것이라는 말을 맹신하지는 않지만 혹시나 하는 마음으로 소비를 하고, 불안하거나 안 좋은 일이 있을 때 점괘를 보며 마음을 달래기도 한다. 해롭다고 하면 누구나 피하고 싶고 조금이라도 긍정적인 면이 있다면 지니고 싶고 가까이 하며 좋은 기운을 받고 싶어 한다. 민화에는 우리나라 옛 사람들의 소박하고 순수하고 솔직한 삶의 소망, 꿈, 사랑, 행복이 담겨 있다. 오래 살길 바라며 십장생도를 그려 도배하고, 과거급제를 바라는 선비들의 방에는 책가도를 그려 공부에 전념할 것을 다짐한다. 신혼방이나 부녀자의 방에는 나비, 물고기, 화조도를 그려 부부화합이나 다산의 바람을 담았고 결혼식엔 부부가 부귀를 누리며 행복하게 잘 살라는 의미를 담아 화려한 모란병풍으로 장식하였다. 현대인들의 삶의 소망도 크게 다르지 않다. 다만 장수를 꿈꾸지만 단순히 오래 사는 것이 아닌 질적으로 안정되고 쾌적한 장수를 원하고 옛날에는 아들을 많이 낳고 과거에 급제하는 것이 인생에서의 부귀라고 생각했던 반면, 현재에는 돈을 많이 벌어야 가장 행복하고 성공한 삶이라고 생각하는 사람들이 많다. 그래서 인생 한방을 노리며 로또에 매달리는 사람들도 많고 “부자 되세요~” 라는 광고문구 하나로 사람들의 마음을 사로잡기도 한다. 옛날의 과거급제의 길이나 현재의 취업 문턱은 똑같이 높고 공부에 매달려 힘들어하는 사람들이 많은데 옛날에는 어변성령도를 그려 선비들의 입신출세 소망을 담았다면 요즘에는 지인이 시험보기 전에 두루마리, 거울, 찹쌀떡, 엿 등 전혀 시험과는 상관없지만 각각의 물건에 ‘잘 풀어라’, ‘잘 봐라’, ‘철썩 붙어라’ 라는 의미를 담아 합격을 기원해 준다. 시험을 보는 당사자 또한 시험 보는 날 아침 미역국을 먹으면 시험에 미끄러져 떨어진다는 말에 미신인 줄 알지만 안 좋은 의미이기에 이왕이면 피하려고 한다. 본 연구는 플라시보와 행운심리의 효과에 대한 개념 정리 후 소비자들의 이러한 심리적인 부분이 마케팅에서 효과가 있음을 확인한 후, 현대인들의 라이프스타일과 트렌드 조사를 통해 가장 기본적인 인간의 바람이 담긴 부분이면서 행운심리가 적용될 수 있는 분야를 장수, 부, 교육과 취업 이렇게 세 가지로 선정하였다. 민화에 대한 연구를 바탕으로 좋은 의미를 담고 있는 대상들을 디자인적 요소로 적용하여 행운심리를 이용한 디자인의 모티브를 제시하고자 한다.;The placebo effect, also known as the fake treatment effect, is a psychological effect that positive beliefs help treat diseases. A placebo refers to an inactive substance that is neither a drug nor poison, but disguised as a drug containing specific active ingredients, producing the results that lead a patient, once administered with it, to believe in its effects and actually treat their disease. People do not blindly believe in fortune or pure luck, but often buy things believing that there is a slight possibility or turn to psychics for help when they feel insecure or are in trouble. Everyone wants to avoid whatever is bad for them and embrace and be positively influenced by whatever has positive aspects to it. Folk paintings portray ancient Koreans’ humble, innocent, and honest hopes, dreams, love, and happiness that they cherished in everyday life. Paintings like Ten Flowers and Animals represent their longing for longevity and Chaekgado symbolizes scholars’ determination in their efforts to pass the state examinations. The rooms of newlyweds and housewives were filled with paintings of butterflies, fish, and flowers, which showed their wishes for good relationships and fertility, and wedding ceremonies were decorated with splendid peony folding screens wishing the couples wealth and happiness. People in our society have similar hopes for their lives. However, while they dream of living long, it is not just about extending life expectancy but about living quality, security, and comfortable long lives. In the past, having many sons and passing the state examination were considered lifetime wealth, whereas today, more people think of making a lot of money as the happiest and most successful life. This is why many people buy lottery tickets and cling to the belief that they will become rich overnight, and advertising catch phrases like “Be rich” grab people’s attention. Whether it be passing the state examination in the past or getting a job in the present, people have always suffered and struggled. In the past, scholars painted Yeobyeonseongryeongdo to project their wishes for success, while nowadays, close friends or acquaintances wish people about to take tests success by giving scrolls, mirrors, sticky rice cake, and yeot(taffy), meaning “do a great job,” or “be successful,” although they seem irrelevant. The test-takers also try to avoid having sea mustard soup in the early morning of the test day because sea mustard is slippery, which seems superstitious but well-intentioned. This study summarizes the concepts of placebo and the psychological effects of fortune and includes case studies to demonstrate that such psychological effects of customers are effective in marketing. Through the lifestyle and trend analysis of contemporary people, longevity, wealth, and education & getting a job were selected as the areas which represent the most basic human wishes and in which the psychology of fortune can be applied. In addition, based on the studies of folk paintings, the objects that incorporate good meanings were applied as design elements to suggest the design motifs that utilize the psychological of fortune.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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