View : 633 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor여성희-
dc.contributor.author김정원-
dc.creator김정원-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:28Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000072737-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204131-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000072737-
dc.description.abstract오늘날 과학의 중요성에 대한 대중의 인식이 증가하면서 학교 밖 과학교육 활동을 장려하는 등 비형식 과학교육의 중요성이 대두되고 있다. 과학관은 과학적 소양을 기를 수 있고 다양한 과학 체험 기회를 제공하는 비형식 교육기관이지만 전시물의 설명방식이 대부분 패널 같은 글로 구성되어 있어 과학의 원리와 의미를 이해하는 데는 한계가 있다. 따라서 과학관에서 전시의 해설과 안내를 책임지고 있는 전시해설사, 교육강사, 자원봉사자(교육전문인력)의 역할이 중요하다. 그동안 과학관의 과학교육 내실화를 위한 다양한 연구가 이루어져 왔으나, 전시의 해설과 안내를 책임지고 있는 과학관 교육전문인력의 현황과 양성교육에 대한 연구는 많지 않다. 이에 본 연구는 국내 과학관에서 근무하는 교육전문인력을 대상으로 활용 실태와 실행되고 있는 양성프로그램을 파악하고, 양성교육프로그램에 관한 요구도를 조사하여 과학관 및 유사기관의 교육전문인력 양성에 도움을 주고자 한다. 교육전문인력의 활용 현황 및 양성교육 프로그램 실태 조사는 국내 과학관 7개를 대상으로 각 기관의 교육전문인력 관리자와의 인터뷰를 통해 분석하였다. 인터뷰 문항은 교육전문인력 근무인원 및 모집시기와 인센티브, 교육전문인력 양성프로그램의 현황 등으로 구성하였다. 또한, 교육전문인력의 양성프로그램 요구도를 조사하기 위해 과학관련 기관에서 자원봉사의 경험이 있는 112명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 항목은 자원봉사자의 기본적인 정보와, 자원봉사자의 활동 경험, 자원봉사 활동에서 얻게 되는 가치, 기존 자원봉사 활동에서의 양성교육프로그램에 대한 인식, 인센티브 등의 문항으로 구성하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 국내 과학관에서 근무하는 전시해설사, 교육강사, 자원봉사자 등 교육전문인력 인원수는 관람객 1000명당 0.12명~0.89명, 과학관 면적 100m당 0.25명 ~ 6.2명으로 조사되었다. 과학관을 찾는 관람객에게 더 편리한 안내와 유용한 과학 지식을 제공하기 위해서는 과학관의 특성을 고려하여 교육전문인력의 인원수를 적절하게 산출하여 운영하는 것이 필요하다. 둘째, 교육전문인력의 자격과 모집 시기는 전시해설사는 학사이상의 학력을 요구하며 연초에 모집을 하였고, 교육강사는 석사이상의 학력과 연초 또는 프로그램별로 모집하였으며, 자원봉사자는 학력의 제한 없이 수시로 모집하였다. 교육전문인력의 자격은 학력보다 관련 경력이 더 중요하고 모집 시기는 기관의 형편에 따라 연초 또는 수시로 모집하는 것이 적합하다고 판단된다. 셋째, 교육전문인력의 능동적 참여를 위하여 금전적 인센티브 뿐 아니라 전용 대기 공간, 연수프로그램과 수료증의 물리적 인센티브 등 다양한 지원이 제공되었다. 그 외 자원봉사에 대한 내적 동기 부여를 일으킬 수 있는 해외연수기회 제공, 교육프로그램의 지속적인 질 향상, 교육전문인력 요구도 반영 등의 정책 개선을 통해 교육전문인력의 능동적 참여 및 인력 양성에 기여하는 것이 바람직하다. 넷째, 국내 과학관의 교육전문인력 양성교육 프로그램을 조사한 결과 대부분의 기관에서 전시물영역에 관한 교육은 실행되고 있으나 과학 기초지식이나 체험학습 프로그램에 관한 교육은 부족하였다. 또한 과학관 내에서의 다양한 상황에 대응할 수 있는 교육 내용도 제공될 필요가 있다. 교육프로그램 운영 현황은 각 기관별로 연 2회 정도 정규 교육 위주로 운영되고, 중간에 투입된 인력에 대해서는 비정규 교육에 의존하며, 심화과정 교육을 실시하는 곳은 거의 없었다. 따라서 교육전문인력 양성프로그램의 내용과 운영이 다양하고 유연한 형태로 개발되어야 할 것이다. 다섯째, 자원봉사 경험자들에게 양성교육 프로그램의 요구도를 조사한 결과 자원봉사자들이 요구하는 교육내용은 과학관 및 유사기관과 관련된 전문지식(35%), 전시해설 관련 지식(13%), 전시해설사의 역할(11%)순으로 나타났다. 이는 자원봉사자 활동에서 안내 및 질서유지 등 일반적인 자원봉사의 업무보다는 기관 및 전시물에 관한 지식 해설 등과 같은 전문적인 봉사능력을 배양할 수 있는 교육프로그램 개발을 요구한 것으로 볼 수 있다. 또한 업무별로 적절한 수준의 교육 내용과 자원봉사 활동에 실질적인 도움이 되는 내용 등 자원봉사자의 요구가 반영된 눈높이에 맞는 교육프로그램의 개발이 요구된다. 본 연구 결론을 바탕으로 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 과학관 및 유사기관의 전시해설사, 교육강사 및 자원봉사자 등 교육전문인력의 역할별 양성교육프로그램의 교육과정 개발 연구가 필요하다. 둘째, 과학관 및 유사기관의 인력 양성을 위해 내적 동기를 유발할 수 있는 평생교육 차원의 자연과학 및 첨단과학 교육프로그램 개발 등을 통한 국가 차원의 연구가 필요하다.;Today, as popular recognition for importance of scientific technology is increased, the importance of non-formal scientific education that provides opportunities of diversified scientific experiences are encouraged and off-school scientific education activity institutionally is being emerged. However, presentation method of exhibits mainly comprises a text such as panel introducing exhibits but as only this simple text is not enough to help understand meaning and importance of exhibited scientific principles, introduction of specialized personnel, such as exhibition commentators, education lecturers, general voluntary workers(professional education manpower), and the specialized personnel is considered to be important. Even though, there has been constant contribution to enhance quality of science education of science hall a basic study of current state and a method or range of making use advantage of professional education personnel who is responsible for presentation and guide of exhibits at the science hall has not been researched yet. In order to solve an issue of manpower and implement an appropriate pattern of education, therefore, in this study, a study on actual utilization status of professional education personnel who is working at domestic science hall and training program would be studied. By interviewing professional education personnel of 7 domestic science halls, the utilization status with training program is analyzed. The questionaries for the interview are composed with number of working professional education personnel, recruiting period, incentive systems, and status of training program. Moreover, in order to find out demands of training program, a survey is conducted with 112 general voluntary workers. The questionaries are composed of general information of volunteers, their working experiences, gaining values from volunteering, perception of training program from voluntary workers' point of view, and incentive systems. The result of this study is as follows. First, number of professional education manpower per one audience of domestic science hall and similar institutions was surveyed to be 0.91-1.97 persons per 1000 audiences. Therefore, in order to provide the audiences with more useful information and guide and to increase motivation of number of working personnel, it is considered that supplementing more human resources as well as financial and physical supports should be given. Second, exhibition commentators who are recruited at the beginning of the year are required for earning beyond a bachelor's degree and education lecturers who are recruited at the beginning of the year by each program are required for earning beyond a master's degree. However, constantly recruiting voluntary workers are hired regardless of their academic background. It is considered that the qualification of professional education personnel should be weighted more on related working experiences and it would be appropriate to recruit them on regular basis depending on the institutions. Third, working personnel has been supported by providing various incentive systems, such as waiting room only for the working personnel, in-service training program, and certification. Other than these kinds of supports, providing training abroad, constantly developing education programs, and applying demands from professional education personnel are necessary to increase their motivation and manpower. Fourth, it was revealed that most institutions carry out the education program for introducing exhibits but there is not enough education program about basic knowledge on science and experimental learning program. Moreover, it is necessary to organize contents that can be managed from various situations at the science hall. The contents of education program for manpower fostering depending on each institution was mainly based on education for the exhibits which is provided semi-annually with regular education. Moreover, if there is personnel who comes in the middle of the training, irregular education is provided and it is even rare to provide intensive training program. Therefore, content and system of training program should be developed diversely and flexibly. Fifth, as a result of surveying demands of voluntary workers for education program, it was revealed that 35 percent of them replied that providing professional education that is related to science hall or related institution is necessary and 13 percent of them recognized the value of acquiring knowledge of introducing exhibits, and 11 percent of them showed the importance of role of education lecturers. Therefore, it is considered that at the time of organizing education program, various training education including specialized knowledge should be developed and supporting regular education program is necessary to provide help to general voluntary workers. Based on this study, its result is intended to be suggested as follows. First, it is considered to be necessary to enhance specialized personnel, such as exhibition commentators, education lecturers, general voluntary workers for science hall and related institutions. Second, it is considered to be necessary to develop education program of natural science and scientific technology at national level in order to foster manpower and develop motivation of specialized personnel from science hall and related institutions.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구내용 3 C. 연구의 제한점 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 과학관 4 1. 과학관의 정의 4 2. 과학관의 기능 6 3. 교육기관으로서의 과학관 9 B. 과학관의 교육전문인력 14 1. 교육전문인력의 정의와 역할 14 가. 교육전문인력의 정의 14 나. 교육전문인력의 역할 15 2. 교육전문인력의 필요성 22 3. 교육전문인력의 양성교육프로그램 24 Ⅲ. 연구방법 및 절차 27 A. 연구대상 27 B. 연구절차 28 Ⅳ. 연구결과 및 논의 32 A. 국내 과학관의 교육전문인력 현황 32 1. 국내 과학관의 교육전문인력 활용 현황 32 2. 교육전문인력의 모집 시기 및 지원 자격 36 3. 교육전문인력에 대한 인센티브 40 B. 국내 과학관의 교육전문인력 양성프로그램의 유형 및 실태 조사 44 1. 국내 과학관의 교육전문인력 양성교육프로그램의 유형 44 2. 국내 과학관의 교육전문인력 양성교육프로그램의 실태 45 C. 국내 과학관의 자원봉사자들의 인식 및 교육 요구도 조사 51 Ⅴ. 결론 및 제언 58 참고문헌 60 부록 1 각 기관의 교육전문인력 관리자 인터뷰 항목 66 부록 2 교육전문인력의 양성교육 요구도 조사 설문지 68 ABSTRACT 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent639074 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc500-
dc.title국내 과학관의 교육전문인력 활용 및 양성 실태에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Utilization Professional Education Personnel by Domestic Science Hall its Status of Training-
dc.creator.othernameKim, Jeong Won-
dc.format.pageix, 73 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 생물교육전공-
dc.date.awarded2012. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE