View : 749 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이종경-
dc.contributor.author고숙현-
dc.creator고숙현-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:22Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000072533-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204078-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000072533-
dc.description.abstractMedieval Europe was a period with important development standing out despite contradictions and confusions. The excess accumulated through agricultural revolution activated commercial transactions and developed cities. As the commerce became complicated, today's finance systems came into being, and the parliamentary system that has become a tool for democracy also began in medieval Europe. Also, a contemporary education system such as the degree system in universities was born earlier than the parliament. Interestingly, as soon as the medieval period had passed, Europe began to advance to overseas, never stopping the expansion until today. Unfortunately, however, most textbooks describe such events as if they occurred all at once on some day. Therefore, removing even a little bit of misunderstanding about medieval times and supplementing a part with logical jumps in history education to find connectivity of a flow from the medieval times to modern times is historically significant. While modernity shown by the medieval period may be variously explained in politics, economies and cultures, attention was directed in ,the present study to an expansion of the knowledge that occurred in the medieval period as a foundation for achieving modernity. Namely, this involved invention of agricultural instruments, that of various social systems, development of medicine and science through knowledge influx from Arab world. This is a part that has been neglected in textbooks as compared with medieval religion and politics in the meanwhile. In the present study, a class enabling the medieval period to be newly understood has been designed for high school students. First, images of newly viewing the medieval history have been produced to help overall understanding of the medieval times. Also, the Knowledge part of 4-part series documentary produced by BBC and entitled "Inside the Medieval Mind" has been utilized for the class, along with composing activity journals and reading materials for utilization in the class. As a resultant matter of the present study, results were derived through analysis of a questionnaire and question sheets to find how the students' views on the medieval times have actually changed after proceeding with the class. Through this, it has been confirmed that students understood the medieval period as a dynamic period of changes and development rather than an ignorant dark age. However, due to time limitations, there are limits of being unable to consider the modernity of medieval ages multilaterally in depth. Nevertheless, if the class may proceed with activities divided into several classes, then it is expected to render understanding on the medieval age and provide help in understanding our own selves living the present as well.;중세 유럽은 모순과 혼란 속에서도 중요한 발전이 두드러진 시기였다. 농업혁명을 통해 쌓인 잉여는 상거래를 활성화시키고 도시를 발전시켰다. 상업이 복잡해짐에 따라 오늘날의 금융시스템이 만들어졌으며 민주주의의 도구가 된 의회제도 역시 중세 유럽에서 시작되었다. 또한 대학의 학위제도 등의 현대적 교육시스템은 의회보다 일찍 생겼다. 흥미로운 것은 중세라는 시기가 지나자마자 유럽이 해외로 진출하기 시작해서 오늘날까지 팽창을 멈추지 않았다는 점이다. 그러나 아쉽게도 대부분의 교과서는 이러한 일들이 어느 날 갑자기 이루어진 것처럼 설명하고 있다. 그러므로 중세에 대한 오해를 조금이나마 불식시키고 역사교육에서 논리적 비약이 일어나는 부분을 보완하여 중세에서 근대로 이행되는 흐름의 연계성을 찾아주는 것은 역사적으로 의의가 있다. 중세가 보여주는 근대성은 정치, 경제, 문화 등에서 다양하게 설명될 수 있으나 본 연구에서는 근대성을 이룰 수 있었던 토대로 중세에 일어났던 지식의 확장에 보다 주목하였다. 즉 농업기구의 발명과, 각종 사회 시스템의 발명, 아랍세계에서의 지식의 유입을 통해 의학과 과학의 발전 등이 그것이다. 이는 교과서에서 그동안 중세의 종교와 정치 등에 비해 소홀히 다루어져 왔던 부분이다. 본 연구에서는 고등학생을 대상으로 중세를 새롭게 이해할 수 있는 수업을 설계하였다. 먼저 중세 역사를 새롭게 조망하는 영상을 제작하여 중세에 대한 전체적인 이해를 도왔다. 또한 BBC에서 4부작으로 제작된 다큐멘터리 Inside the Medieval Mind에서 Knowledge편을 수업에 활용하였으며 여기에 다큐멘터리 영상과 함께하는 활동지와 읽기자료를 구성하여 수업에 활용하였다. 본 연구의 결과물로 실재 수업을 진행한 후에는 학생들이 중세에 대해 가졌던 시각이 어떻게 변화했는지 설문지와 문항지 분석을 통해 결과를 도출하였다. 이를 통해 학생들이 중세가 무지 몽매한 암흑시기가 아닌 변화와 발전의 역동적인 시기로 이해하였음을 확인하였다. 다만 시간적 제약으로 인해 중세가 가진 근대성을 다각적으로 심도 있게 다루지 못한 것에 한계가 있다. 하지만 활동을 여러 차시로 나누어 수업을 진행한다면 중세에 대한 이해와 함께 현재를 살고 있는 우리의 모습을 이해하는 데도 도움을 줄 것이라 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 수업활용 방안을 위한 이론적 검토 5 A. 고등학교 「세계사」교과서 서술 분석 5 B. 중세에 대한 발전사적 연구 13 Ⅲ. 중세사 수업의 설계와 구성 24 A. 중세사 수업 설계 24 B. 제작영상의 구성 26 C. 다큐멘터리 선정과 활용 29 D. 활동지의 구성과 지도상의 유의점 30 Ⅳ. 수업 실행의 결과 및 분석 40 A. 수업 실행 결과 40 B. 평가 문항 분석 43 Ⅴ. 결론 45 참고문헌 47 부록 51 ABSTRACT 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9389483 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc900-
dc.title발전사적 관점에서 중세유럽 다시보기-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedReviewing the Middle Ages in the viewpoint of development-
dc.creator.othernameKo, Suk Hyun-
dc.format.pagevi, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 역사교육전공-
dc.date.awarded2012. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE