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폐기물을 활용한 패션잡화 산업의 업사이클 리디자인 연구

Title
폐기물을 활용한 패션잡화 산업의 업사이클 리디자인 연구
Other Titles
A Study on Upcycle Redesign Using Waste in Fashion Goods Industry : Focused on the reuse of industrial waste
Authors
정유란
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
Modern society is environmentally polluted from every kind of industrial waste and the detritus of everyday life due to indiscrete urbanization and industrialization, which became a critical task to solve. As the attention on the environment is aroused bigger, most advanced countries do not consider the waste as simple objects to discard but valuable resources in the circulating cycle, and are studying actively on recycling in various fields. Fashion goods industry, owing to the nature of fashion, has a lot of waste even before use not to mention that it produces various environmental waste in every industrial stage. However, efforts for reasonable reuse of these fashion resources and for positive use of industrial waste are insignificant. Therefore, this study is focused to analyze methodological examples to consult in the development of designing fashion goods having potential to develop into high-value industry through upcycle redesign that is in spotlight worldwide among many methods to preserve resources usable to realize sustainability of fashion goods industry and to protect global environment. First of all, to have an accurate understanding of the upcycle redesign, contents and characteristics of sustainable design and green design as the background of the birth of upcycle redesign were discussed, from which the change of the trend and life style were analyzed to emphasize the needs of upcycle redesign. Products were discussed by classification of the life cycle and by the design (DFR, Design for Recovery and Reuse) for reuse, recovery, and recycling which are methods of upcycle redesign to be dealt in priority in this study. Upcycle redesign is the way to enjoy material affluence as well as to conserve the environment through future 'upcycling(value adding recycling)’ that enhance the value of resources, while conventional recycling is the 'downcycling(value reducing recycling)’ that downgrades the value of the resources to waste in the end. Furthermore, waste used as resources was defined, classified; the characteristics of waste as material were mentioned; methodology and properties of the waste material were discussed to see how the use of the waste materials was maximized through the examples of the successes of fashion goods brands abroad. The importance of the upcycle redesign goods was emphasized by the formative elements and functional elements. More practical feasibility in the development was suggested in the successful use of materials and technologies through the deduction of sustainability check boxes and key words based on the sustainability checklists for designers and the success factors generated from the analysis. The four keywords for upcycle redesign of fashion goods using industrial wastes are: firstly 'Originality' that has authenticity through resource recirculation and recycling materials; secondly 'Stylish' expressed as wise recombination featured with designer's sense and material's characteristic; third professionally 'Technical' ; and lastly 'Communication' establishing reliability by sharing the manufacturing process and the manufacturer's eco-friendly message. Though upcycle redesign goods are made of recycling materials, they are only recognized as upcycle brand if the professional and deliberate business balance is completed with practicality with perfect function as fashion goods, beauty as fashion, communication as sharing, and systematic production and distribution system. A new direction of practice was suggested on sustainability that is necessary in the fashion goods industry to overcome the limitation of the imitative recycling of domestic fashion goods brands that are coming and going under the topic of environment. Ongoing studies in many aspects are expected with continuous interests for the future of fashion goods industry.;현대사회는 무분별한 도시화와 산업화로 인한 각종 산업 폐기물과 일상생활에서 쉽게 버려지는 쓰레기들로 인한 환경오염문제를 야기했고, 이러한 환경문제는 이 사회가 해결해야 할 심각한 과제가 되었다. 환경에 대한 경각심이 커지면서 대부분의 선진 국가에서는 폐기물을 단순한 폐기 의 대상이 아닌 순환과정에 있는 귀중한 자원으로 파악하고 다양한 분야에서 재활 용에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있다. 패션잡화 산업은 유행이라는 특성상 산업 단계별로 매우 다양한 환경폐해물질들 을 생산해내고 있음은 물론이고 사용하기도 전에 버려지는 폐기물들도 상당히 많은 량을 차지하고 있다. 그러나 이러한 패션 자원의 합리적인 재사용을 위한 노력과 산업 폐기물의 적극적인 활용의 노력은 매우 미비하다. 따라서 본고에서는 지구환경을 보호하고 패션잡화 산업의 지속가능성 (sustainability)을 실현하기 위하여 활용할 수 있는 자원보호를 위한 여러 가지 방법 중 최근 전 세계적으로 각광 받고 있는 업사이클 리디자인(Upcycle redesign)에 대하여 연구함으로써 자원의 활용도를 효율적으로 높이고 고부가가치 산업으로 발전 가능성 있는 패션잡화 디자인 개발에 참고할 수 있도록 방법적인 사례를 분석하는데 중점을 두었다. 먼저 업사이클 리디자인이 무엇인지 그 정확한 내용을 파악하기 위해 업사이클 리디자인이 탄생하게 된 배경으로 지속가능디자인과 그린디자인의 개념, 역사, 내용 그리고 특성을 파악하고 이로 인한 트렌드와 라이프스타일의 변화를 살펴봄으로써 업사이클 리디자인의 필요성을 인식시키고자 했다. 업사이클 리디자인의 방법으로 본고에서 중점적으로 다뤄질 재사용(Reuse)과 회수 및 재활용을 위한 디자인(DFR, Design for Recovery and Reuse)을 포함해 제품의 라이프사이클에 따른 분류와 실천 방법에 따른 분류로 살펴보았다. 업사이클 리디자인이란 기존의 재활용(recycling)이 자원의 가치를 상실해가며 종국에 쓰레기를 만드는 ‘다운사이클링(downcycling: 가치하향형 재활용)’ 이었다면 미래에는 자원의 가치를 높이는 ‘업사이클링(upcycling: 가치상향형 재활용)’을 통해 물질적 풍요를 누리면서도 환경을 지킬 수 있는 방안이다. 여기에 자원으로써 활용되는 폐기물의 정의와 분류, 소재로써의 특성을 살펴보고 폐기물 소재 사용을 어떻게 극대화시켰는지 그 방법적인 유형과 특성을 해외 패션잡화 브랜드의 성공적인 사례를 바탕으로 업사이클 리디자인 제품의 조형적 요소와 기능적 요소로 나누어 그 중요성을 강조했다. 분석 결과에서 나타난 성공요인과 디자이너를 위한 지속가능성 체크리스트를 바탕으로 지속가능성 체크박스와 키워드를 도출해냄으로써 성공적인 소재와 기술의 활용에 있어 보다 현실적인 개발가능성을 제시하였다. 산업폐기물을 활용한 패션잡화 업사이클 리디자인을 위한 키워드로 첫째는 자원순환과 재활용 재료를 통한 진정성을 갖춘 오리지널리티(Originality), 둘째로 디자이너의 감각과 재료의 특성을 살린 현명한 재조합으로 표현되는 스타일리쉬 (Stylish), 셋째는 전문적인 기술력(Technical), 마지막으로 만드는 과정을 공유하고 생산자의 친환경 메시지의 공유를 통해 신뢰를 쌓아가는 상호소통 (Communication)의 4가지를 제시하였다. 업사이클 리디자인 제품들은 재활용 소재로 만들지만 패션잡화로서의 완벽한 기능을 담은 실용성, 패션으로서의 아름다움, 나눔으로서의 상호소통, 또한 체계적인 생산과 유통 시스템으로 완성되는 전문적이고 계획적인 비즈니스의 균형을 이뤄야 비로소 업사이클 브랜드로 인정받는다. 환경 주제를 필두로 등장하고 소멸하는 국내 패션잡화 브랜드들의 따라 하기식 재활용의 한계를 극복할 수 있는 패션잡화 산업에 필요한 지속가능성에 대하여 새로운 실천방향을 제시하고자 했다. 앞으로 패션잡화 산업의 미래를 위한 지속적인 관심으로 다각도의 후속 연구가 이루어지길 바란다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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