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대한민국 정부 포털 웹 브랜드 아이덴티티(Web Brand Identity)운용 방안 연구

Title
대한민국 정부 포털 웹 브랜드 아이덴티티(Web Brand Identity)운용 방안 연구
Other Titles
A Study on Korean e-government WBI(Web Brand Identity) maintaining:Focused on Nation Brand PR
Authors
김선주
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
오늘날 웹2.0의 시대를 맞아 세계적으로 정보선진국의 정부들은 전자정부구축에서 이제 스마트 전자 정부로의 발전 단계를 밟고 있다. 스마트 전자정부의 핵심은 사용자참여와 쌍방향 소통을 기반으로, 플랫폼이나 장소에 관계 없이 누구나 편리하게 이용할 수 있는 전자 정부 서비스를 제공하는 것이다. 우리가 온라인 상의 사이트에 방문하여 최초에 받아들이는 정보는 웹사이트의 정체성을 나타내는 비주얼 아이덴티티(Visual Identity)이다. 때문에 이미 온라인 국가 브랜딩의 중요성을 인지하고 있는 많은 정보 선진국들이 스마트 전자 정부(Smart Gov)구축에 있어, 자국의 긍정적 이미지를 증진시키고 스마트 정부로서의 혁신성과 빠른 소통의 기능을 표현할 수 있는 웹 브랜드 아이덴티티(Web Brand Identity)를 전자정부 메인 화면 상단에 적용하고 관리함으로써 자국의 스마트 전자정부 브랜딩에 박차를 가하고 있다. 최근의 정부 및 정부 산하 기관들은 기관의 긍정적 이미지를 효과적으로 전달할 수 있는MI(Ministry Identity)를 사용하여, 정부 기관의 세분화되고 특화된 핵심 기능과 정책이념에 대해 기관 내·외부에 인식시키는 활동을 하고 있다.스마트 전자 정부의 웹 브랜드 아이덴티티(Web Brand Identity)는 위와 같은 MI의 특성을 지니면서 또한 온라인 브랜드로서의 기능 및 시각적 속성을 지니고 있다. 때문에 스마트 전자 정부 시대의 대한민국 정부 포털 WBI(Web Brand Identity)는 다양한 플랫폼에서의 접근성이 높은 스마트 정부의 특성과 하이퍼텍스트(Hyper Text) 링크로서의 기능을 고려한 스마트 전자정부의 웹 브랜드 아이덴티티의 구축 및 관리를 통해 효과적인 온라인 국가 브랜딩 요소로서 기능할 수 있어야 한다. 본 연구에서는 대한민국 전자 정부를 대표하는 대한민국 정부 포털의 온라인 브랜드 아이덴티티를 온라인 국가 브랜드 홍보의 관점에서 재점검하고자 하였다. 대한민국 정부 포털의 WBI는 수많은 정부 부처 기관 및 일반 사이트에 링크되어 있을 뿐 아니라 국내외 다양한 홍보 활동에서도 활용되고 있는 Visual Identity이지만 링크 규정 및 브랜드 운용 시스템의 부재로 인해 스마트 전자정부의 핵심 이미지를 일관적으로 전달하지 못하고 있으며, 구 버전의 링크 배너 사용, 활용의 어려움, 일관된 브랜드 운용 방침의 결여 등의 문제를 동시에 발생시키고 있어 대한민국 전자 정부 이미지에 혼란을 가중시키고 있다고 판단되었다. 본 연구에서는 각국의 전자정부 해외 사례 및 국내 정부 기관의 사례 분석과 선호도 조사를 통해 스마트 전자정부의 기본 이념인 공개(Open),통합(Integration),협업(Collaboration),녹색정보화(Green)의 시각적 표현 방식에 대해 고찰해보고,선호도 조사를 통해 대한민국 정부 포털의 온라인 브랜드 아이덴티티 운용의 개선점을 도출하고자 하였다. 본 연구를 통해 대한민국 전자 정부 포털의 WBI상황을 재검토하고 향후 국내외의 전자정부 홍보 및 국가 이미지 개선과 국제 협력에 긍정적 영향을 미칠 수 있기를 기대한다.;In the era of web 2.0, the governments of IT-advanced countries in the world are taking a step toward smart e-government phase. The core of smart e-government is to provide a ubiquitous e-government service based on user participation and bidirectional communication so that everybody can use it easily regardless platform or location. The first information we encounter when we visit a website online is the visual identity that represents the identity of that site. Hence, many of advanced countries are well aware of the importance of such national branding online and reinforce their smart e-government branding by applying and managing their web brand identity on the top of e-government main screen, which can enhance their national image in positive way and express its innovation and fast communication as a smart government. Recently, using MI (Ministry Identity) that can transfer a positive image effectively, the government and governmental institutions are making an effort to make people inside and outside of institutions aware their core functions, that are segmented and specialized, as well as the ideology of their policies. Web brand identity of smart e-government has not only such MI characteristic but also functional and visual attribute as an online brand. Consequently, the web brand identity of Korean government portal in the smart e-government era should be functioning as an element of effective national branding through constructing and maintaining the web brand identity of smart e-government in consideration of smart e-government characteristic of high accessibility in various platforms and function as a hypertext link. This study intended to reevaluate the online brand identity of Korean government portal that represents Korean e-government. The WBI of Korean government portal is a visual identity not only connected with various governmental institutions and other public sites but also utilized for various public relation activities. However, due to lack of linkage regulation and brand management system, core images of smart e-government are not transferred consistently and this causes problems simultaneously such as usage of old version link banner, difficulty in utilization and lack of constant brand management policy so that it intensifies the confusion in the Korean e-government image. This study intended to investigate visual expression methods for basic ideology of smart e-government - Open, Integration, Collaboration and Green - through case analysis and preference survey on the cases of each foreign e-government and the cases of Korean governmental institutions, and draw improvements on the online brand identity management of Korean government portal through preference survey. It is desirable this study may have the WBI status of Korean government portal reexamined and make a positive influence to domestic and overseas public relation of e-government, national image improvement and international cooperation.
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