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지속가능디자인 지향 생수 브랜드 가치 분석

Title
지속가능디자인 지향 생수 브랜드 가치 분석
Other Titles
A Value Analysis of Mineral Water Brands Focusing on The Sustainable Design
Authors
임주희
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
The hottest management topic of the twenty first century is no longer about creating a "Good Business" but a "Great Business", while doing their activities through social responsibilities and ethical ground. This influence indicates that enterprise's efforts to shift from 'Responsible Enterprises' to 'Sustainable enterprise. As consumers tend to be more aware of product's brand names, they want to know more about how they are produced, who made them in what condition. In other words, customers begin to value about whether products and services are produced environmentally and socially in responsible ways. The purpose of this study is to analyze the value of mineral water's sustainable design in this Blue Gold age. Also, the cases of domestic and foreign mineral water brands will be analyzed and the sustainable brand value will be drawn in terms of environment-friendly green design that enhances social responsibility and understanding of universal design that actualizes ethical human dignity. The evaluation tool will be drawn from the precedent research of Green Design by Paul Kaldjian and Michelle Swindell and the design evaluation items of the Universal Design Research Center in order to analyze sustainable design brands that enhance social responsibilities. As for green design, the items for evaluation tool are as follow: Whether or not to provide safe products and services to customers with sturdy designs ; to construct sustainable environments in order to protect the eco systems; to utilize recycle resource appropriately; to design to minimize wastes; to put the recycle sign on the product to increase energy efficiency. As for the Universal Design, the items are the follows: Whether or not to give consumer convenience with suitable functions ;to satisfy user's emotion and aesthetic sides; to satisfy social and cultural demands; to have economic values with appropriately priced; to have human-oriented design process. With this evaluation list, each item is set for 5 points based on specific data and documents of domestic and foreign mineral water brands. With the results, an analyzing chart (Radar Graph) is prepared to visualize and examine their distinction. The sustainable design is defined in keeping various economic interest and considering social responsibility, ethical and ecological environment and customer influence. These three values are drawn based on 3E(Ecology, Economy, Equity). In this analysis study, the proposal is made for mineral water brand focusing on sustainable design. I summarize three values: first, social and economic values, secondly, ecological value, and finally, consumer value. When all these three are satisfied, the consumers will be loyal to companies who carry out these values. This leads new culture that reduces carbon footprint, emphasize social responsibility ultimately and achieve societal marketing. When companies try to approach its consumers with non commercial way and make aware of their efforts, they will evolve from 'Great business' to 'Sustainable Brand'.;21세기의 경영의 화두는 기업과 비즈니스의 흐름이 사회적 책임과 윤리적 바탕의 활동 중심으로 변화하기 시작하면서 더 이상 'Good Business'가 아닌 'Great Business'를 창출해야 하는 환경 속에 놓여 있으며, 이러한 영향은 기업이 'Responsible Enterprises·책임감 있는 기업'을 넘어 'Sustainable Enterprise·지속가능한 기업'으로 진화하기 위한 노력의 과정 중에 있다고 보여 진다. 또한 우리의 소비자들은 점점 더 브랜드 제품에 대해 알기 원하며, 그 브랜드 제품이 어떻게, 어디서 만들어 지고 누가 어떤 작업 환경에서 만들어지는지 까지도 알기를 원한다. 간단히 말해서 제품이나 서비스가 환경적, 사회적 책임을 다하며 소비자를 위해 만들어 지고 있는가에 대한 가치에 호기심이 있다는 것이다. 본 연구에서는 세계적인 블루골드(Blue Gold) 시대의 생수 브랜드를 지속가능디자인 가치 분석 하는 것을 목적으로 한다. 또한 사회적 책임이 강화된 디자인의 개념 중에서 친환경을 생각하는 그린디자인의 관점과 윤리적 인간의 존엄성을 실현하는 유니버설 디자인의 이해를 통해 국내외 생수 브랜드를 중점으로 사례를 분석하여 지속가능디자인이 브랜드에 가지고 있는 가치를 도출하는 연구를 하고자 한다. 사회적 책임이 강화된 지속가능디자인 브랜드를 분석하기 위하여 폴 칼젼(Paul Kaldjian)과 미셀 스윈들(Michelle Swindell)의 그린디자인 선행연구와 유니버설 디자인 연구센터의 디자인 평가 항목을 통해 평가 도구를 도출한다. 평가 도구로 도출된 항목에는 그린디자인 관점에서의 견고한 디자인으로 소비자에게 안전한 제품과 서비스를 제공하였는가, 생태계 보호를 위해 지속가능 환경구축을 하였는가, 재활용이 가능한 재료로 자원을 적절한 사용하였는가, 쓰레기의 최소성을 위한 디자인을 하였는가, 제품에 재활용 마크의 유무를 통해 에너지 효율성 등을 살펴보았다. 또한 유니버설디자인 관점에서는 소비자에게 적합한 기능으로 편리성을 주었는가, 사용자의 감성 및 심미적 측면 만족도를 높였는가, 사회·문화적 요구에 가치를 충족시켰는가, 적절한 가격으로 경제성이 있는가, 인간중심의 디자인 프로세스가 있는가가 포함된다. 이러한 평가리스트를 통해 국내외 생수 브랜드의 구체적인 자료 및 문헌 조사로 평가리스트 항목에 5점 척도 분석 값으로 책정한다. 책정된 척도 값으로 분석 차트(방산형 그래프)를 그려 가시화한 후 정확한 브랜드의 위치를 확인 하여 경쟁우위를 살펴보고자 한다. 위의 평가에 지속가능한 발전 개념을 적용함으로써 경제적으로 다양한 이해관계자에게 지속가능하며, 사회적 책임 및 윤리, 생태적 환경 및 소비자 영향을 고려한 디자인을 지속가능한 디자인이라 규정하고 3E(Ecology, Economy, Equity)의 기준에 따라 3가지의 가치를 도출한다. 이상의 분석 연구를 통해서 다음과 같은 지속가능디자인을 중심으로 생수 브랜드에 대해 전략적 제언이 가능하다. 첫 번째는 사회·경제가치, 두 번째로는 환경가치, 마지막으로는 소비자가치 즉, 이 3가지의 가치가 모두 충족되고 만족되었을 때 소비자의 충성도(Loyalty)를 이끌어 내어 새로운 사회문화를 만들어 내고 탄소배출량을 최소화 하여 사회적 책임을 강조하는 사회 지향적 마케팅(Societal Marketing)을 만들 수 있다. 또한 소비자에게 감성적으로 접근하여 소비자 인지도(Awareness)를 높일 수 있는 생수 브랜드를 만들 때 그 자체의 진정성을 통해서 소비자들에게 'Great Business'로 또 더 나아가 'Sustainable·지속가능한 브랜드'로 진화할 것이다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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