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엔터테인먼트 스노보드 웨어 개발

Title
엔터테인먼트 스노보드 웨어 개발
Other Titles
A Study of Development of Entertainment Snowboarding Apparel : Conducted by Snowboard Maniacs
Authors
김지은
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜선
Abstract
본 연구는 스노보드 프로 선수들과의 인터뷰 및 스노보드 웨어 소비자들을 대상으로 한 설문조사를 통해 스노보드 웨어의 선호하는 디자인과 기능 및 불만사항을 파악하고 이를 토대로 엔터테인먼트 스노보드 웨어를 개발하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 절차는 다음과 같다. 스노보드 프로 선수들과의 인터뷰를 통하여 연구의 필요성을 제기하고 소비자들의 개인적 특성을 파악하기 위하여 스노보드를 즐겨 타고 전문 스노보드 웨어 브랜드 제품을 1회 이상 구매해 본 경험이 있는 20~30대 남녀를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과, 스노보드 참여도에 따른 선호하는 디자인 요소와 필요 기능 및 불만사항을 파악하였고 2010-2011 F/W 스포츠 트렌드 분석 결과를 참고하여 20~30대 한국인 남성 표준치수에 해당하는 스노보드 웨어 재킷과 팬츠의 디자인 설계를 하였다. 개발된 실험복의 만족도 평가를 위하여 전문가 집단의 외관 평가와 실험복을 직접 착용하고 각각의 기능을 직접 사용해 본 후, 만족도 및 기능성 등을 평가하는 현장 평가를 실시하였다. 1. 스노보드 웨어 소비자 설문조사 소비자 설문조사 결과, 스노보드 라이딩 빈도수에 따라 마니아 스노보더의 기준을 정하고 일반 스노보더와 마니아 스노보더 집단으로 나누어 비교·분석하였다. 두 집단 모두 평상 시 MP3플레이어를 가장 많이 휴대하고 있었으며, 튀고 화려한 색상과 부분적으로 들어간 패턴(프린트/무늬)을 선호하였다. 마니아 스노보더는 슬림 핏을 일반 스노보더는 베이직 핏을 선호하였으나 본 연구에서는 마니아 스노보더가 선호하는 슬림 핏을 반영하여 실험복을 설계하였다. 스노보드 웨어에 필요한 기능을 조사한 결과, 음악청취기능과 사진/동영상 촬영기능이 가장 선호하는 것으로 조사되어 소형카메라와 MP3플레이어 기능의 기기장치를 실험복의 소매 윗부분에 삽입하고 스피커를 칼라 부분에 탈부착이 가능하도록 제작하였다. 2. 실험복 설계 인터패션플래닝의 2010-2011 F/W 스포츠 트렌드 분석 결과를 참고하고 스노보드 웨어 소비자를 대상으로 한 수요조사를 바탕으로 스노보드 마니아들이 가장 선호하는 디자인 요소를 도출하여 스노보드 웨어 재킷과 팬츠의 디자인 설계를 하였다. 스노보드 웨어의 필요한 기능을 설문조사하여 분석한 결과, 높은 비중을 차지한 요소들 중 실험복 제작 시 반영할 수 있는 기능을 도출하여 그에 따른 디자인 설계 방향과 해결 방안을 제시하였다. 소비자 설문조사 결과, 마니아 스노보더는 재킷의 경우 베이직 핏을, 팬츠의 경우 슬림 핏을 선호하였으므로 이를 실험복 패턴 설계 시 반영하였다. 3. 착의 평가 외관 평가 결과, 사진/동영상 촬영 기능의 위치의 항목을 제외하고 전반적으로 좋은 평가를 받았으며, 특히 전체적인 핏(실루엣)과 밑단 부분의 여유량 항목이 가장 높은 점수를 얻었다. 현장 평가 결과, 의복에 부착된 기기가 외관을 해치지 않는다 항목이 가장 좋게 평가되었으며 사진/동영상 촬영 기능에 대해서 큰 흥미를 가졌다. 기존의 의복과 같이 보관하는데 어려움이 없을 것 같다고 하였으며 한쪽 여밈 지퍼의 불편함과 소지품 수남의 불편함이 해소된 것으로 평가되었다. 실험복의 상용화 가능성에 대해서는 55.6%만이 구매할 의향이 있다고 하였으며, 그렇지 않는 경우는 가격문제 또는 본인 소유의 MP3플레이어를 항상 소지한다는 의견이 있었다.;This study is to develop entertainment snowboarding apparel. We investigated the preferred design, the required functions, and inconvenient factors in snowboard apparel through interviews with snowboard pro-players and questionnaires with snowboarding apparel consumers. Based on the results, this study designed entertainment snowboarding apparel. The research was conducted as follows. In order to raise problems through interviews with snowboardpro-players and grasp the individual traits of consumers, a survey was conducted with male and female consumers in their 20s-30s who enjoy snowboarding and those who had purchased specialized brand snowboarding apparel more than once. As a result of the survey, I grasped the preferred design factors according to their participation level in snowboarding, required functions, and inconvenient factors, and then designed snowboard jackets and pants according to standard sizes forKorean males in their 20s and 30s based on analysis results of the 2010-2011 Fall and Winter sports trend analysis. To assess satisfaction with the designed pilot apparel, field assessment was conducted for evaluation of satisfaction and functionality, after evaluating appearance design by expert groups and each function in person. After the survey with consumers, this study set the classification standard for snowboard maniacs according to snowboarding frequency and classified the snowboarders into two groups. Both groups carry MP 3 players most frequently in ordinary times and they preferred notable and brilliant colors and partially-used patterns (printed patterns). As for the fit (silhouette), snowboard maniacs preferred a slim fit while general snowboarders preferred a basic fit. This study designed the pilot apparel, reflecting the slim fit which was preferred by the snowboard maniacs. Investigating the mobile functions that the snowboarders wanted for snowboarding apparel, it was found that the most preferred functions were those of listening to music and photo/video image-taking. Thus, the pilot apparel was designed to have a small-sized camera and MP 3 player equipment inserted in theupper part of a sleeve and set the detachablespeakers attached to the collar so that they could be attached/detached easily. As a result of the consumer survey, snowboard maniacs preferred the basic fit for jackets and a slim fit for pants, which was reflected in the designing patterns of pilot apparel. Therefore, this study sampled five basic-fit snowboard jackets and five slim-fit snowboard pants in the market, respectively, and measured the average size of the products for reference for designing pilot apprel patterns. As a result of appearance evaluation, the apparel received good evaluation overall, except for the location of the photo/video image-taking function. In particular, the highest point was given to overall fit (silhouette) and to the sufficient spare fabric at the bottom. As a result of field evaluation, the highest point was given to the item of "The equipment attached to the apparel does not ruin the appearance."Big attention was given to the photo/video image-taking function. They evaluated that the apparel seemed to have no problem storing with other clothes and that the inconvenience caused by the zipper on one side and the inconvenience for carrying things were resolved. Regarding the marketability of the pilot apparel, only 55.6% said to have purchase intention. Those who did not have purchase intention pointed out a price problem or responded that they would carry their own MP3 player.
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