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루돌프 라반(Rudolf Laban)의 '움직임 공간' 특성에 근거한 안무학적 분석 모형 개발

Title
루돌프 라반(Rudolf Laban)의 '움직임 공간' 특성에 근거한 안무학적 분석 모형 개발
Other Titles
(The) Development of Choreological Analysis Model based on Rudolf Laban's Properties of ‘Movement Space’ : Focusing on Space Harmony theory
Authors
김재리
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
신상미
Abstract
This paper aims at examining the properties of ‘movement space’ that is considered as the fundamental of the movement theory and developing a choreological analysis model based on this. Movement space created from the interaction between the body and space is the core subject in Laban’s research to approach the movement fundamentals. Laban researched movement space in a concrete way rather than with metaphysical approach. He also took everyday movement as the source of his theory rather than artistically refined movement, and this suggests that his choreological research focused on the field study. Through his research, Laban discovered the fundamentals and the laws of movement space and developed these to the theory of space harmony. Thus, in this research, I examined Laban’s movement space in consideration of the academic background of the space harmony theory and the major concepts and found four properties as in the following: 1) a geometric property from crystalline form: 2) a plastic property from movement trace in space: 3) a dynamic property based on movement effort and spatial Tension: and 4) an interactive property from the harmonious relationship between movement elements. Also, I systematized the properties of Laban’s movement space according to choreological analysis and developed a choreological analysis model of movement space that is applicable to dance pieces in practice. Then, I applied the model to Synchronous Objects for One Flat Thing, reproduced by William Forsythe(1949-) and made sure that the model could be applied to other dance pieces in the analysis of movement space. The characteristics of the choreological analysis model of movement space can be summarized as follows. Firstly, the core of movement space analysis is in movement form. Movement space is the space that is recognized by movement form. However, the form includes not only visible movement trace but also invisible movement shadow, and it is important to analyze both. Secondly, it is necessary to consider the relationship with the body in the analysis of movement trace in space. Since movement is realized through the body, it is important to understand the relationship between the body and space. Thirdly, the analysis method follows the principle of harmony. Movement space appears through the harmony of movement plasticity and dynamic. Therefore, movement trace has to be researched through the harmony of visible plasticity and hidden dynamic. Lastly, the movement space analysis is for the substantial discussion about movement. Movement elements do not exist separately but on interaction between them. For this reason, the movement space analysis is indeed to approach diverse elements within movement. In conclusion, the choreological research in dance makes it possible to have a substantial discussion about movement, which is the main object of dance, and provides a main theory in dance practice and research. I hope this research suggests a useful framework in the analysis of movement and choreography in dance and can be further used in other academic fields and art genres where the analysis of movement and space is necessary.;본 논문은 루돌프 라반(Rudolf Laban, 1879-1958)의 움직임 이론의 원천으로 고려되는 ‘움직임 공간’의 특성을 찾고, 이를 토대로 안무학적 분석 모형을 개발하는데 목적을 둔다. 신체와 공간의 상호작용으로 생성되는 움직임 공간은 라반이 움직임의 본질에 접근하기 위해 천착했던 핵심적인 주제이다. 라반은 움직임 공간을 연구하는데 관념적이거나 형이상학적 차원에 머무르지 않고 구체적으로 접근한다. 그는 예술로서 다듬어진 무용이 아닌 일상생활에서 자연스럽게 발견되는 움직임을 이론의 근원으로 삼았으며, 이는 현장에서 비롯되는 연구를 강조하는 안무학적 연구의 관점을 제시한다. 이러한 연구를 통해 라반은 움직임 공간의 원리와 법칙을 발견했으며, 이를 공간조화(Space Harmony) 이론으로 체계화했다. 따라서 본 연구에서는 공간조화 이론의 학문적 배경과 주요 개념을 고찰하여 라반의 움직임 공간에 대해 살펴봤으며, 다음과 같은 네 가지 특성을 발견했다. 첫째, 움직임 공간의 결정체(Crystalline form)로부터 비롯되는 기하학적 특성, 둘째, 움직임이 공간상에 남기는 흔적 형태에서 나타나는 조형적 특성, 셋째, 움직임의 에포트와 공간적 긴장에 근거한 역동적 특성, 마지막으로 움직임 구성 요소의 조화로운 관계에서 나타나는 상호관계적 특성이다. 본고에서는 이와 같은 라반 움직임 공간 특성을 안무학적 분석 방법에 의해 체계화하여 실제 무용 작품에 적용할 수 있는 움직임 공간의 안무학적 분석 모형을 개발했다. 그리고 이를 윌리엄 포사이드(William Forsythe, 1949-)의 작품「재생된 하나의 평면에 대한 동기 오브제Synchronous Objects for One Flat Thing, reproduced」에 적용하여, 본고에서 개발된 모형이 다른 무용작품의 움직임 공간 분석에도 유의미하게 사용될 수 있음을 확인했다. 이와 같은 연구를 통해 밝힌 움직임 공간의 안무학적 분석 모형의 특징은 다음과 같다. 첫째, 움직임의 형태에 초점을 맞춰 분석한다. 움직임 공간은 형태를 통해 인식되는 공간이다. 이는 가시화되는 흔적 형태(trace form) 뿐 아니라 보이지 않지만 존재하는 그림자 형태(shadow form)를 모두 의미하므로 두 가지 측면을 모두 분석하는 것이 중요하다. 둘째, 움직임의 주체인 신체를 중심으로 분석한다. 움직임은 반드시 신체를 통해서 나타나므로 신체와 공간의 상호관계성을 파악하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 셋째, 조화의 원리에 따라 분석한다. 움직임 공간은 조형성과 역동성과의 조화를 통해 나타난다. 그러므로 움직임의 흔적형태를 분석하기 위해서는 분명하게 드러나는 조형적 특성과 그 이면에 숨어있는 역동적 특성을 찾는 것 뿐 아니라 이것의 조화를 통해 연구되어야 한다. 마지막으로 움직임 공간 분석을 통해 움직임을 구성하는 모든 요소들에 접근한다. 움직임 요소들은 서로 독립적으로 존재하는 것이 아니라 상호작용을 이루고 있다. 그러므로 움직임 공간을 분석하는 것은 결국, 움직임에 내재된 다양한 요소들에 접근하기 위해서이다. 본 연구의 결과에 비춰봤을 때, 움직임 공간에 관한 안무학적 연구는 무용의 핵심 매체인 움직임의 본질적인 논의를 가능하게 할 뿐 아니라, 무용의 실천과 연구에 주요한 이론을 제공한다. 또한, 안무학에서는 예술로서의 무용 뿐 아니라 일반적인 움직임까지 폭 넓게 다루어지므로 본고에서 개발된 분석 모형은 움직임이 존재하는 다양한 영역에서 활용될 수 있을 것이다. 본 연구가 무용의 영역에서는 안무와 작품 해석의 유용한 틀을 제시하고, 나아가 타학문 및 예술의 영역에서도 움직임과 공간에 관한 연구에 유의미하게 활용될 수 있기를 기대한다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Ph.D
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