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소셜 트래블(Social Travel) 사용자 경험 디자인 연구

Title
소셜 트래블(Social Travel) 사용자 경험 디자인 연구
Other Titles
Social Travel User Experience Design : Focus on the Travel Guide Market Place Service
Authors
정인숙
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
Travelers in the internet era obtain the necessary information for their travel via not only the tour guide books but also the internet, so it is popular for them to book and pay the ticket for the hotels and the airlines through the internet sites such as TripAdvisor, Travelocity and Expedia. In other words, electronic commerce already remained established in the field of the travel industry. Since the advent of social media and the smart phone, travelers can share their information each other and make social communication with those who meet at the destination by means of social network service. In addition the various applications of the smart phone offers many possibilities to create new opportunities in the travel industry. Such is that travelers search the destinations and manage itineraries with no bounds on time and place by using the internet of the smart phone. A new trend in this social media, travel and smart phones, Social Travel in the field of environment, various services began. However, there have been a lot of trials and errors in the early stages of undergoing. This study published guidelines for the design elements of experience that should be considered when designing a Social Travel service. Moreover proposed a smart phone application can give travelers much more useful and meaningful travel experiences. This Social Travel user experience design research. First, the existing Social Travel service analysis and UX evaluation was defined design elements and guidelines of Social Travel. Analyzing 4 Social Travel services identified the design elements, each element to be considered when designing the parts were described. The UX evaluation index combines usability and user valuation model were developed to evaluate the future application as a tool for UX will be utilized. Second, Persona was defined by studying travelers, the service opportunity area founded in Social travel. Through in-depth interviews, traveler’s needs and behavioral characteristics was identified and it is based on three Personas travel trend-setter, culture bearer, and smart traveler. Through the Persona’s behavioral pattern analysis a new service opportunity space, travel guide marketplace was discovered. Third, “My Place”, the prototype of travel guide marketplace connects travelers and travel guides was verified by user evaluation. “My Place” was designed that anyone can be traveler or guide, share information, and meet people in the destinations. This prototype can be manipulated in a graphical user interface on the smart phone. Through the user evaluation acceptability of concept and usability improvement were obtained. The results of this study could be useful for discovery user needs and opportunities of service area in the future to provide Social Travel service. When design a new Social Travel service, to improving traveler satisfaction this study is expected to be a useful guideline.;여행자들은 인터넷을 통해 여행 정보를 탐색하며, 트립어드바이저(TripAdvisor) 와 트래블로시티(Travelocity), 익스피디아(Expedia)와 같은 웹 사이트에서 호텔과 항공을 예약하고 결제한다. 여행 분야에서는 이미 온라인 서비스가 자리잡았다고 할 수 있다. 소셜 미디어의 등장과 함께 여행자들은 소셜네트워크 서비스를 통해 여행정보를 공유하고, 여행지에서 만난 사람들과 소통하고 있다. 또한, 스마트폰의 성공은 여행 분야에서도 많은 기회를 열어주었다. 여행자들은 해외에서도 스마트폰을 통해 인터넷과 이메일을 사용하고, 여행지를 검색하고, 여정을 관리 하고 있다. 이러한 소셜미디어와 여행, 그리고 스마트폰 환경을 기반으로 새롭게 대두되고 있는 소셜 트래블(Social Travel) 분야에서 다양한 서비스들이 시작되고 있으나, 초기 단계에서 많은 시행 착오를 겪고있는 바, 본 연구에서는 Social Travel 서비스 디자인 시 고려해야 할 경험 디자인 요소에 대한 가이드라인을 제시하고, 여행자 연구를 통해서 유용하고 즐거움을 주는 스마트 폰 어플리케이션을 제안 하고자 하였다. 본 소셜 트래블(Social Travel) 사용자 경험 디자인 연구에서는, 첫째, 기존 서비스 분석 및 사용자 경험 평가를 통해 소셜 트래블 사용자 경험 요소와 가이드라인을 정의 하였다. 해외 서비스를 분석하여 소셜 트래블 서비스의 경험 디자인 요소를 파악하고, 각각의 요소를 디자인 할 때 고려해야 할 사항들을 제시 하였다. 사용성 및 사용자 가치 평가 모델을 결합하여 사용자 경험 평가 지표를 수립하였고, 이는 향후 어플리케이션 사용자 경험을 평가하기 위한 툴로 활용될 수 있을 것이다. 둘째, 여행자 연구를 통해 페르소나를 도출하고 여행자 행동 연구를 통해 소셜 트래블 기회 영역을 발견하였다. 심층 인터뷰를 통해서 여행자의 니즈와 행동 특성을 파악하여 세 개의 페르소나 여행 트렌드 세터, 문화 전달자, 실속파 여행자 속성을 정의하였다. 그리고 페르소나의 행동 패턴 분석을 통해 기존의 서비스에서 제공하지 않는 기회 영역으로써 여행가이드 마켓플레이스를 도출하였다. 셋째, 여행자와 가이드 희망자를 연결해 주는 여행가이드 마켓플레이스 “My Place”의 프로토타입을 제작하고 사용자 평가를 통해 프로토타입을 검증 하였다. “My Place”는 누구나 여행자 또는 안내자가 되어, 여행 정보를 공유하고, 안내자를 검색하고, 여행지에서 안내를 받을 수 있도록 디자인 하였다. 프로토타입은 스마트폰 웹 브라우저에서 조작 가능하도록 HTML 기반의 그래픽 유저 인터페이스로 구현 하였다. 프로토타입에 대한 사용자 평가를 통해 어플리케이션 컨셉 수용 여부와 사용성에 대한 개선점을 도출 하였다. 본 연구 결과는 향후 소셜 트래블 서비스를 제공하기 위하여 여행자 중심의 디자인이 요구되는 시점에서, 사용자 조사를 기반으로 한 니즈 발굴과 기회영역의 발견에 유용하게 활용 될 수 있을 것이다. 이는 여행자들의 만족도를 높이는 데에 중요한 이슈로 작용할 것이며 새로운 소셜 트래블 서비스를 디자인 할 때 유용한 가이드라인이 되기를 기대한다.
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디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
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