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부모의 내적상태에 따른 니즈를 반영한 영·유아 관리 서비스 사용자 경험 디자인 연구

Title
부모의 내적상태에 따른 니즈를 반영한 영·유아 관리 서비스 사용자 경험 디자인 연구
Other Titles
Design Study for User Experience of Infant Management Service Reflecting the Needs According to Parents' Inner Condition : Focused on Domestic Case of iPhone Application Service
Authors
이혜래
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
오늘날은 양적 서비스보다는 질적 서비스의 시대로 사용자에게 만족을 주는 서비스가 다양한 분야와 접목하여 발전되고 있어 연일 화두에 오르고 있다. 그 이유는 이론이나 가이드를 통한 정형화 된 서비스가 아닌 사용자의 특성(characteristic)과 니즈(Needs)를 파악하고 여러 환경요인에 신속히 대처해 사용자에게 만족을 줌으로서 많은 사람들의 관심을 받고 있는 서비스로 발전했기 때문이다. 사용자에게 만족을 주는 서비스의 발단은 2009년 스마트폰시장이 활성화 되면서부터 급속도로 발전했으며 그 영역이 점차 확장되고 있다. 국내 스마트폰 시장의 규모는 우리나라 전 국민 중 2300만 명 이상이 스마트폰을 사용하고 있을 정도로 매우 크다. 이러한 스마트폰 사용의 증가는 스마트폰 단말기의 제품 디자인도 중요한 요소의 한 부분이지만 스마트폰에서 활용할 수 있는 어플리케이션 서비스(Application Service)로 인하여 발생했다. 어플리케이션 서비스는 사용자가 필요로 하는 간략하고 명확한 아이디어 형태로 마켓을 통해 제공된다. 또한, 여러 다양한 학문과 결합하여 방송(TV), 웹(Web), 모바일(Mobile), 제품(Product)의 전 분야에 걸쳐 발전하고 있다. 이러한 현재 시점에서 사용자에게 만족을 주는 어플리케이션 서비스를 제공하기 위해서는 사용자가 어렵거나 불편함을 겪고 있는 문제를 개선하는 서비스 디자인(Service Design)의 연구개발이 필요하다. 우리 사회는 사회적·경제적 환경 요인 때문에 맞벌이 부부가 증가함에 따라, 비교적 부모의 관리가 많이 필요한 영·유아를 둔 부모들은 자녀와 같이 생활하는 시간이 줄어들고 있어 관리가 어렵고, 그만큼 자녀 양육에 대해 스트레스를 겪고 있다. 이것은 국내 출산율은 급격하게 낮아지는 것과 부모의 내적상태 중 우울을 경험하는 수가 증가하는 것을 보면 잘 나타난다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 부모가 아이와 떨어져 있어도 어플리케이션 서비스를 이용하여 보육시설 선생님들이나 부모들끼리의 소통하기 위한 연구가 필요하다. 이러한 연구가 이루어지면 현재 자녀의 상태를 파악하고 안심할 수 있는 서비스를 통해 영·유아 부모의 커뮤니케이션을 확장시켜주고, 정보를 쉽게 이용할 수 있는 서비스가 제공될 것이다. 바로 부모가 자녀를 관리하는데 효율적인 서비스를 제공함으로 사용자에게 만족을 주는 어플리케이션 서비스 디자인을 제안하는 것이 이 논문의 목적이다. 본 논문에서는 양육환경에 대한 부모의 내적상태를 아론벡(BECK,A.T.)의 우울측정도구인 BDI(Beck Depression Inventory)척도로 측정했다. 이를 통해 부모들의 우울점수의 평균값이 정상 보다 높은 ‘가벼운 우울상태’라는 것을 입증해 양육환경에 스트레스를 받고 있다는 문제점을 제시했다. 또한 현재 국내 아이폰 ‘앱 스토어’에서 영·유아 관련 어플리케이션 서비스 사례를 찾아보고 분류로 나타난 4가지의 영역(학습, 도서, 게임 및 놀이, 관리) 중 관리 영역을 바탕으로 대표적인 영·유아 관리 어플리케이션 서비스 사례를 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 진행했다. 이 포커스 그룹 인터뷰의 영·유아 부모의 양육 환경 개선에 대한 집중토론 결과로 사용자의 니즈를 밝혀냈고, 부모의 니즈를 이용하여 서비스 기능별 선호도 설문조사 시에 적용시킬 수 있었다. 위의 사례분석과 설문조사를 바탕으로 사용자 경험디자인 프로세스를 통해 프로토타입을 제작하여 사용자 테스트(User Test)와 심층인터뷰(In-depth Interview)를 진행함으로서 영·유아 관리 어플리케이션 서비스가 부모에게 만족을 주는지 평가 하고 디자인을 개선할 수 있었다. 부모들에게 만족을 주었다는 것은 부모들의 반응에서 쉽게 나타났다. 특히, 우울 상위 그룹의 부모들은 보육 시설 이용 시 아이와 떨어져 있음으로 불안과 초조함을 느낀다고 했다. 그러한 상황에서 영·유아 관리 어플리케이션 서비스를 통해 아이와 간접적인 커뮤니케이션을 할 수 있음으로 아이의 상태를 파악할 수 있다는 점에 대한 높은 기대와 관심을 나타냈다. 또한 우울 하위 그룹의 부모들은 아이와 함께하는 시간이 적은 부모에게 부모들의 커뮤니티 형성을 통해 아이에 대한 기록을 서로 공유하며 정보를 나누고, 전문가의 상담 등 다양한 서비스에 대해 높은 만족감을 나타냈다. 이러한 부모의 니즈를 바탕으로 어플리케이션 서비스 기능 별 화면 디자인을 제안함으로서 부모에게 만족을 주는 어플리케이션 서비스 디자인을 이 논문에서 제시했다. 이와 같은 부모가 자녀를 관리하는데 효율적이며 부모에게 만족을 주는 서비스 디자인의 지속적인 연구가 이루어지면 양육환경을 개선하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.;These days, quality service being more preferred than quantity service, services that provide users with satisfaction are becoming a great issue as it is developing integrated with various fields. This is because these services are getting people's attention as they provide users with satisfaction by comprehending the characteristics and needs of users, and rapidly reacting to the diverse environmental factors; not by developing through theories or guides. The beginning of the services providing users with satisfaction started from 2009 when the smartphone market became vitalized, and since then, the services area has expanded and rapidly developed. The size of the domestic smartphone market is very large, with more than 23 million people using smartphones in the nation. The product design of the smartphone terminal may be an important factor that contributed to the increase in smartphone users, but the application service included in the smartphone is another essential factor. The application service is provided though the market in the form of simple and precise ideas meeting the needs of the users. Also, it is developing in all areas of TV broadcasting, web, mobile and product, integrating with other various fields. In this current status, in order to provide application service that gives users satisfaction, there is great necessity for research and development of service design, which helps to solve and improve problems of difficulties or inconveniences. In our society, as the number of working couples increase due to social and economic environmental factors, there are difficulties in management in that the time parents spend with their infants, who relatively need a lot of parental care, is decreasing. Simultaneously, these parents are under stress concerned of nurturing their child. This appears in the form of decreasing national birthrate and increasing number of parents experiencing depression. In order to solve these problems, there is great necessity for a service that allows parents to keep in touch with their child's condition and be relieved, by communicating with the teachers of the childcare facilities or parents of other children through the application service even when the parents are far away from their child. The purpose of this paper is to suggest application service providing users with satisfaction through efficient service design that allows increase in communication and management of children with easy access to information. In this paper, the mood of the parents regarding nurturing environment was measured by Aaron T. Beck's Beck Depression Inventory (BDI), which is a screening tool for depression. The problem that parents are suffering from stress concerning child's nurturing environment is highlighted, as the average depression score of the parents was higher than normal confirming their mood status to be under 'minor depression'. Moreover, after searching for infant related application service cases in the current domestic iphone 'App Store', focus group interview (FGI) was conducted on the representative infant cihldcare related application service case based on the childcare area among 4 areas (learning, book, games, childcare) categorized. As a result of concentrated discussion during the focus group interview on improving nurturing environment for parents with infants, the needs were identified. Considering the parental needs, the results could be applied when conducting a survey on service functional preference. The service design could be improved after assessing whether the infant management application service provided parents with satisfaction. The assessment was made by proceeding user test and in-depth interview based on the prototype created through user experience design process founded on the results of the above case analysis and conducted survey. It could be easily seen from the parents' response that the service was able to provide parents with satisfaction. In particular, parents of the high depression rate group expressed that they feel anxious and nervous when they are separated with their children while using the childcare facility. In such situation, being able to indirectly communicate with their children through the infant management application service, parents can keep in touch with their children's condition. Consequently, they expressed great expectations and interest in that they can improve the current nurturing environment. In addition, parents of the low depression rate group showed high level of satisfaction regarding various services in which records of their children can be shared by forming a community among parents who have little time to spend with their children, and professional consultation can be provided. In conclusion, by suggesting functional screen designs of the application service based on these parental needs, this study proposes a guideline for application service that provides parents with satisfaction.
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디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
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