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알베르토·쟈코메티 造形에 관한 考察

Title
알베르토·쟈코메티 造形에 관한 考察
Other Titles
A Study on the Sculpture of Alberto Giacometti
Authors
朴一順
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
崔義淳
Abstract
The aim of this study is to clarify the sculptural beauty of seulptor Alberto Giacometti (1901-1966), who exerted a tremendous influence upon his later generations for his pioneering role in developing a basic and outrightly traditional sculptural world of his own. It may be possible by studying interpretations of human figures appeared in his works and exploring artistic skills of converging it. To this end, the foremost sculpter's life and historical background, along with comparison with other his contemporarian artists are commented below. The sculptor is much revered for his firmly resolved posture bo keep outrightly traditional feature of sculpture by endeavoring to portray human. body, mass and space, the three being major objectives in sculpture, by means of clay and plaster. Such an artistic approach shown by Giacometti is in highest esteem among today' s artists and he opened a new horizon in modern are society which tends to exclude traditional style and humanistic features from art. Giacometti is not a personality who possesses a strong affinity bo be positively involved in the artistic vogue provailed in the period he lived, bub a man who ceaselessly endeavored to discover the unique artistic identity of his own, without being influenced by any temptations in the society. He did sculpturein his own expressive modes and he, by all accounts, displayed his individualistic traits through works. The ideal in Giacometti sculpture is to create a new space in constant pursuit of expressive connection between space and objectives. From a glimpse of human images appeared in his works, the human beings are portrayed as one of mere common structures which exist in a space deprived of precedents. This connodates that human beings function only in a space, far apart from being physical or geometrical. In addition, man is described as mere primitive, original beings. Sculptural characteristics displayed by the artist are as follows; First: He tried to dwarf physical aspects of human body by emphasizing extremely converged mass, often resulting from less voluminous figure. A human figure sculptured in a space of undefinite controur leads us bo another dimesnsion, far different from a man in contemplation, and its matiere in general make the boundary of each part # in body less clarified. It serves bo harmonize parts with the whole figure without destroying the general outline of the figure. And he endevored to draw a small line between the boundaries of specifics in an attempt to enable lines sculptured to perform their own function in a uniform distance. It also helps to delineats all the elements of human figure by employing methods in painting A combination of sculpture and painting features his artistic approach, Particularly in his attitude to emphasize relief in sculpture. Second: He put a focus on reducing quantity and concentrated on structural composition. Quantity is concentrated on the horizontal plate and above it, a lengthy human body of less quantity is fixed vertically. By doing so, he tried bo depict distance, emergency feeling, solitude and emptiness in the dwarfed sculptured figure. The figure adds to solemn atmosphere for its symmetry in the foreground. Admittedly, Giacometti is a foremost artist who created a reality of space. While trying to cling bo traditional materials (clay and plaster) and mass and space, Giacometti attempted bo create a unique authentic beauty of his own and to portray space in less varied form. He is works still suggest to us that traditional materials be still available in developing sculpture.;이 논문은 조각 작품의 근본적이고도 재래적(在來的)인 매개형식(媒介形式)으로 현대 조각의 선구적(先驅的)인 위치에 있는 알베르토 쟈코메티(Alberto Giacometti1901~1966)의 조형을 연구해 봄으로서 쟈코메티 작품에 나타난 인간형상의 의미와 그것을 응결(凝結)시킨 방법을 착출하여 그 조형적 특징을 명확하게 규명해 보고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 그의 생애와 시대적 배경을 살피고 구체적으로 쟈코메티의 작품을 타(他) 작가의 작품과 객관적으로 비교분석 하였다. 쟈코메티가 현대 문명과 더불어 조각의 전통적인 형식과 인간적 이념이 배척된 새로운 현대 조각의 재료 앞에서도 그것들과 상관없이 굳건하게 조각의 재래적인 형식, 즉 대상(對象)인 인체와 양(量)과 공간(空間)을 점토와 석고를 매개(媒介)로 현대 조각 예술의 다른 방향을 제시(提示)하고 있다는 점은, 그가 시대에 대한 적극적인 참여의식에 인한 시대정신의 소유자이기 보다는 자신의 일관된 목적을 어떤 관습이나 시대조류에도 구애됨이 없이, 선례(先例)를 찾아 볼 수 없는 독특한 표현방법의 발굴로 개인적인 의지를 표현한 개성의 실현자라는 점이라 볼 수 있었다. 쟈코메티의 모든 조형이념은 공간에서 출발해서 공간과 대상과의 연관성(聯關性)을 표현하여 새로운 공간을 창조하는 것으로 실현되었다. 따라서 그의 작품에 나타난 인체는 인간이란 관례(慣例)를 벗겨버린 공간속에 포함된 한 구조물(構造物)로서 공간속에 존재하는 모든 사물과 共通因數)로 환원 되어있다. 그것은 이미 육체적인 것이나 기하학적(幾何學的)인 것도 아닌 오직 공간내에서 기능을 가지며 인간에게 본질적(本質的)으로 속해 있지 아니한 모든 것이 제거된 인간이란 칭호(稱號)가 명명(命名)되기 이전의 원초적(原初的)인 인간 존재와 같은 적나라(赤裸裸)한 모습을 의미한다고 볼수있다. 이를 형상화한 조형방법의 특성은, 첫째, 볼륨(Volume)을 극도(極度)에 까지 압축시킨 기복(起伏)이 심한 강인한 「응축(凝縮)된 양괴(量塊)」로서, 인체의 육체적 물질성을 약화(弱化)시켰다. 또한 그 기복은 형태의 윤곽선을 불명확하게 하여 공간속에 인체가 동화(同化)되어 있는 것처럼 표현되어 관념(觀念)속의 인간과는 다른 차원으로 이끌며 그 전체적인 마티엘(mati?re)은 부분들의 경계를 불명확하게 하므로 부분이 고립되거나 전체를 파괴하지 않으면서 부분과 전체를 응결 시켰고, 세부(細部)와 세부의 경계에 소묘적인 선을 구체적으로 그리므로 화면에 그어진 선이 일정한 거리에서 그 기능을 다하게 되는 회화적인 방법을 조각에 적용시키므로 세부와 부분과 전체가 응결되어 나타나므로 조상에 인체의 모든 요소가 암시된다. 이러한 조각과 회화의 표현방법의 복합(複合)은 쟈코메티 조각의 부조적(浮彫的)인 특성을 드러낸다. 둘째, 「양(量)의 축소(縮小)와 집중(集中)에 인한 구축적(構築的) 구성」. 이것은 수평의 좌대(座臺)에 무한한 양(量)을 집중하고 그 위에 양이 축소된 길다란 인체를 수직으로 고정시켜 인체의 외소함으로 인해 응축된 공간은 거리감, 긴박감, 적막감, 공허감을 나타내었으며 좌우대칭(左右對稱)을 이루는 인체를 정면으로 고정시키므로 엄숙한 분위기가 장엄한 공간을 가(加)하고 있다. 이상과 같이 쟈코메티는 재래적인 재료(점토, 석고), 양괴(量塊)와 공간에 집착하면서도 「최소(最小)의 변형」에인한 독특한 표현방법으로 자신의 공간이념의 정확한 표현형태에 도달하여 새로운 「공간의 리얼리티」를 창조한 거대한 예술가로서 우리에게 재래적 재료(점토, 석고)에 인한 인간형상과 양괴(量塊)와 공간은 아직도 조각예술에 있어서 무한한 조형화의 가능성을 지니고 있다는 점을 시사(示唆)해 주고 있다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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