View : 34 Download: 0

방송영상의 색채감성에 관한 연구

Title
방송영상의 색채감성에 관한 연구
Other Titles
A Study on Color Sensibility of Broadcasting Pictures: Focused on News Pictures of the Three Terrestrial Broadcasting Services
Authors
최원정
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
지상파, 케이블, 위성TV를 비롯해 지난해 종편채널의 개국에 이르기까지 방송시장은 채널의 홍수 속에 치열한 경쟁시대를 맞이하게 되었다. 채널의 선택권이 다양해진 시청자들은 수동적으로 TV를 시청하는 입장에서 벗어나 능동적인 수용자로서 채널 선택의 주체가 되었다. 이러한 시청자의 시선을 잡기 위해 감성을 자극할 수 있는 차별화된 방송영상 이미지가 구축되어야 한다. 텔레비전은 눈과 귀를 통해 이미지를 전달하는 감성적인 미디어로서 시청자의 감성을 자극하기 위해서는 보다 감각적인 화면의 연출이 절실히 요구된다. 특히 TV 영상프레임 안의 전체적인 분위기를 좌우하는 영상 색채는 시청자의 감성을 자극하는 주요 요소로 작용하며, 궁극적으로 채널의 선택에 영향을 미치게 된다. 이에 본 연구는 방송영상 화면 중 가장 의도적이고 계획적으로 색채를 적용하는 뉴스화면에 대하여 방송영상의 색채감성에 영향을 주는 요인을 규명하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 진행과정은 다음과 같다. 첫째, 방송영상의 색채 특성과 색채 표현에 대하여 문헌조사 및 기존 연구 자료를 통해 살펴보았다. 또 방송영상의 색채감성 특성을 분석하기 위해 색채감성 평가요인과 뉴스화면감성 평가요인을 살펴보고, 이를 통해 연구자 임의로 뉴스화면의 감성이미지에 영향을 주는 요인에 대한 조작적 정의를 하였다. 둘째, 이론적 연구를 바탕으로 뉴스화면의 색채감성에 영향을 미치는 요인에 대하여 실증적 연구를 진행하였다. 통계적 기법을 활용하여 뉴스화면의 감성이미지 선호도에 영향을 주는 요인을 분석하였으며, 방송영상 색채감성에 영향을 주는 요인들의 색채값을 임의로 변환시켜 시청자의 색채감성 변화 차이에 대하여 검증하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴스화면의 감성이미지 선호도에 영향을 주는 요인은 색의 조화, 생생함, 심플함으로 분석되었다. 특히 조화 속성은 분석대상 뉴스화면 전체의 선호도에 미치는 영향력이 가장 큰 요인으로 시청자들은 색이 조화로운 화면을 더 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 뉴스화면에 대한 색채감성에 명도와 채도가 혼합된 톤으로서 영향을 주는 것으로 나타났다. 시청자들은 화면의 밝기에 영향을 받아 채도를 지각했으며, 고명도 화면에서 채도를 실제보다 높은 수준으로 지각하였다. 이렇게 혼합하여 지각된 톤은 선호도에 영향을 주었다. 셋째, 고명도에 의해 고채도로 지각된 뉴스화면은 생생하고 사실적인 뉴스화면을 기대하는 시청자의 감성이미지를 충족시켜주는 것으로 분석되었다. 채도가 높은 화면은 장면을 객관적으로 관찰할 수 있는 색채 환경을 제공하기 때문에 높은 채도로 지각된 뉴스화면에 대하여 시청자들은 더 선호하는 경향을 보였다. 넷째, 뉴스화면의 선호도에 영향을 미치는 요인으로 분석된 조화, 생생함, 심플함에 가장 많은 영향을 미치는 색채감성 요인은 명도 속성으로 분석되었다. 이는 인간의 시각체제가 명도에 가장 민감하게 반응하기 때문인 것으로 사료된다. 다섯째, 뉴스화면의 색온도 조건에 따라 변환된 이미지의 선호에 대한 차이는 크게 유의미하지 않았다. 일반적으로 평가자들은 색온도를 조절하지 않은 기준화면을 더 선호하는 것으로 분석되었다. 여섯째, 뉴스화면의 채도 조건에 따라 변환된 이미지에 대해서 어느 정도 채도를 높게 변환한 이미지를 더 선호하는 것으로 분석되었다. 하지만 일정한 채도수준을 넘어서 지나치게 채도가 높은 경우에는 오히려 선호도가 반감되는 것으로 나타났다. 본 연구는 뉴스화면의 색채감성에 영향을 미치는 요인을 분석하고 그 특성을 규명하여 방송영상에 대한 시청자의 색채감성을 이해하고, 방송영상의 감성색채 개발을 위한 기초자료로 활용되는 것을 목적으로 하였다. 소품, 패션, 환경 뿐 아니라 방송영상 분야에서도 시청자의 색채감성을 적용한 색채계획이 방송제작 현장에서 이루어진다면 시청자의 기대에 부응하는 감성적인 화면의 연출이 가능할 것이며, 이를 통해 방송뉴스의 시청률 상승은 물론 채널 경쟁력 강화에도 기여할 것으로 기대된다.;From terrestrial broadcasting services, cable channels and satellite TV's to the opening of the general service TV channels, the broadcasting market faces a fierce competition with flood of TV channels. The viewers with a variety of channel choices became main agents of channel choices as active customers coming out of the position as passive TV viewers. To catch the eyes of those viewers, distinctive broadcasting images must be established. The television is a sensible media, which conveys images through viewers' eyes and ears; therefore, creating more sensible pictures is required to attract the viewers' sensibilities. Especially, the colors of the pictures, which controls the general image of the television picture frame, work as the main component to stimulate the viewers' sensibilities, and ultimately affect the viewers' channel choices. Hence, this study has been conducted with the object to determine the factors affecting the color sensibility of the broadcasting pictures based on news pictures, which apply colors most deliberately and methodically among broadcasting pictures. The procedure of this study is as follows. First of all, I researched the color characteristics and expressions of the broadcasting pictures through literature search and existing researches survey. In addition, I examined the assessment factors of the color sensibilities and news picture sensibilities to analyze the characteristics of color sensibilities of the broadcasting pictures, and with those, I arbitrarily fabricated a definition on the factors affecting the sensible images of the news pictures. Second, based on the theoretical research, I continued on an empirical study on the factors affecting the color sensibility of the news pictures. Using the statistical method, I analyzed the factors affecting the preferences on the sensible images of the news pictures and verified the differences on the changes of the viewers' color sensibilities by arbitrarily diverting the color values of the factors affecting the color sensibilities of the broadcasting pictures. The findings of the study are as follows. First, the factors affecting the sensible image preferences of the news pictures are analyzed as color harmony, vividness and simplicity. Especially, the harmony attribute appeared to be the most affecting factor on the general preference of all analyzed news pictures, and the viewers appeared to prefer pictures with harmonious colors. Second, it was analyzed that the mixed tone of the brightness and chroma affected the color sensibilities on the news pictures. Viewers perceived the chroma affected by the brightness of the picture and saw the chroma in the higher level on the highly bright pictures than reality. Those mixed tone perceived affected the preference. Third, it was analyzed that the news pictures perceived as high chroma by high brightness gratified the viewers' sensible images who expected vivid and real news pictures. Since the pictures with high chroma provide a color environment for viewers to observe images objectively, the viewers tended to prefer more on the news pictures perceived with high chroma. Fourth, it was analyzed that the most affective color sensibility factor on harmony, vividness and simplicity, which were analyzed factors affecting the preferences on the news pictures, was the brightness attribute. This is because the human visual system responds to the brightness most sensitively. Fifth, the difference in the preference on the converted images of the news pictures based on the color temperature conditions was appeared not to be quite significant. In general, the survey participants seemed to prefer standard pictures, in which the color temperature was not adjusted. Finally, for the converted images of the news pictures based on the chroma condition, viewers appeared to prefer more on the images with higher chroma. However, it appeared that if the chroma value were converted above the certain level and set to be too high, the preference level actually went down. The objective of this study is to understand the viewers' color sensibilities on the broadcasting pictures by analyzing the factors affecting the color sensibilities of the news pictures and determining their characteristics; and to use them as ground data for the development of the sensible colors of the broadcasting pictures. Besides products, fashion and environment, if the color scheme applied with the viewers' color sensibilities is used in the broadcasting field, creating sensible pictures satisfying the viewers' expectations could be possible, and through that, it is expected to contribute not only on the rising of the ratings but also on the strengthening the channel competitiveness.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE