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아티젠을 위한 파티웨어 디자인 개발

Title
아티젠을 위한 파티웨어 디자인 개발
Other Titles
Development of Party Wear for Artygen
Authors
조언조
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
21세기는 ‘문화와 감성의 시대’로서 사회의 경쟁력 척도가 물질적, 기술적인 영역에서 감성적, 문화의 영역으로 전이되고 있다. 현대인들은 경제적 여유와 여가시간이 증가하면서 보다 질적인 생활을 향유하고자 문화와 예술 분야에 대한 관심이 높아지고 있으며 기업에서는 이러한 시대적 흐름에 발맞추어 문화와 예술을 매개로 하는 마케팅 활동을 통해 차별화, 고급화를 시도하고 있다. 과거에 비해 문화생활의 수준이 높아지고 예술이라는 장르에 친숙해 지면서 예술작품에 가까운 디자인을 선호하는 아티젠이 등장하였다. 단순히 기능이나 디자인이 뛰어난 제품만으로는 고객이 만족하지 못하는데서 등장한 아티젠은 예술과 접목된 디자인을 통해서 자신의 개성을 표출하고 싶어 하는 욕구를 반영한 소비계층이다. 문화향유에 대한 욕구는 아티젠의 등장뿐만 아니라 현대인들의 여가활동에도 변화를 가져다주었다. 그 중 파티는 새로운 문화 트렌드로 발전하고 있는 놀이문화의 하나로 그 종류가 다양해지면서 생활 속에서 보편화 되고 있다. 이러한 현대의 문화적 환경과 가치의 변화 속에서 남들과 차별화된 자신만의 개성과 감성을 추구하는 아티젠에 대한 분석과 아티젠의 기호를 반영한 파티웨어 개발은 디자인의 다양성을 제시하고 파티웨어 산업을 활성화 시켜 패션시장의 발전을 도모하는데 필요하다고 사료된다. 이를 위해 본 연구에서는 아트 디자인의 분석을 통하여 아티젠의 성향을 알아보고 파티의 개념 및 종류와 파티웨어를 분석하여 이를 바탕으로 아티젠의 감성과 기호에 맞는 파티웨어를 디자인 개발 하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 아티젠은 아티제너레이션의 줄임말로, 상품의 기능적인 측면과 더불어 예술이 결합된 아트 디자인을 선호하는 소비자를 가리킨다. 패션을 비롯한 전자제품, 인테리어, 건축 등 다양한 산업으로 확장 되고 있으며 아티스트와 브랜드와의 콜라보레이션 또는 예술작품을 디자인에 응용하는 등 다양한 방법이 시도되고 있다. 둘째, 파티는 친목을 도모하거나 무엇을 기념하기 위한 잔치나 사교적인 모임을 뜻하는 것으로, 단순한 유희성보다 사람과 사람이 모여 정보교환은 물론 자기 계발을 하고 원만한 인간관계를 유지할 수 있게 하는 중요한 문화 커뮤니케이션의 수단으로 자리를 잡아나가고 있다. 인터넷의 발달과 여가 시간의 증가로 성행하게 된 파티는 그 규모는 물론이고 파티의 종류와 컨셉도 다양해지고 있으며 젊은 층을 중심으로 여가문화의 다양화·대중화를 빠르게 이루고 있다. 현대의 파티문화는 단순히 사교문화를 즐기는 것을 넘어 기업 활동의 일환으로서 새로운 마케팅의 툴로 활용되는 것을 알 수 있었다. 셋째, 아티젠이 선호하는 스타일을 알아보기 위해 제품에 나타난 아트 디자인의 특징을 분석한 결과, 캐주얼, 로맨틱, 모던, 다이나믹, 고저스 이미지가 가장 많이 나타났고, 현대 패션에서 보여 지는 아트 디자인을 분석하기 위하여 2008년 S/S부터 2009년 F/W에 걸쳐 나타난 아트 디자인을 분석한 결과, 캐주얼, 로맨틱, 시크, 다이나믹, 고저스 이미지가 가장 많이 나타났다. 캐주얼은 캐릭터, 그래피티, 액션페인팅의 패턴이 많이 나타났고 로맨틱은 꽃무늬 패턴의 활용, 모던은 무채색 중심의 타이포그래피 패턴, 다이나믹은 비비드톤의 팝아트적인 장식과 패턴이 보여 졌다. 고저스는 이질적인 소재의 오브제적 표현이 보여 졌고 시크는 모노톤의 기하학 패턴이 주로 사용되었으며 고저스는 스팽글, 스터드 등의 장식으로 아티스틱한 감성을 표현하였다. 그리고 20대~30대의 젊은 층을 중심으로 성행하고 있는 와인 파티와 클럽 파티를 선정하여 파티웨어를 분석한 결과 와인 파티에서는 로맨틱, 엘레강스, 고저스, 포멀의 이미지 순으로 나타났고 클럽 파티에서는 캐주얼, 고저스, 시크, 로맨틱 이미지 순으로 나타났다. 넷째, 위의 결과를 바탕으로 ‘Artistic Party Girl’이라는 컨셉 아래, 아트 디자인의 미적 요소를 반영하여 로맨틱, 고저스 이미지의 와인 파티웨어 2벌, 캐주얼, 고저스, 시크 이미지의 클럽 파티웨어 3벌, 총 5벌의 의상 디자인을 제시하였다. 타깃은 20대 중반의 아티젠으로, 위에서 분석한 아트적 요소들과 파티 이미지에 맞는 스타일과 접목시켜 아티젠의 감성을 반영한 파티웨어를 디자인하였다. 이상으로 살펴본 결과, 예술 문화의 관심과 함께 트렌드로 대두된 아티젠의 개념과 특성에 대해 알 수 있었고 아티젠의 등장과 함께 그에 따라 변화되어 온 디자인의 특성을 파악할 수 있었다. 아티젠의 감성과 기호를 반영한 파티웨어 제작을 통해 항상 새롭고 차별화 되는 디자인을 추구하는 아트적 감성의 디자인 접근에 도움을 줄 수 있을 것이라 사료된다.;The 21st century is the age of culture and emotion. Modern people have much interest in culture and art and company is trying discrimination and high class through the marketing activity using culture and art as media. As the people, who are familiar with art genres and own works, increase, the artygen, who prefers the design close to art work, appears. As the desire to enjoy culture increases, artygen appears and as people have sufficient leisure time and economic allowance, ‘party culture’ is developing as a new trend. The party, which is being generalized and popularized around the young people in their twenties ~ thirties as a culture code, has firmed its position as one of life styles. In addition, the party enables the modern people, who want joyful, pleasant lives, to display their charms and meet the desire to show off themselves fully. The maniac consumption type that can pay high price to get emotional satisfaction is connected to more characteristic consumption. As consumption type is changed from function base to emotion base, people give priorities to their characteristics and focus on the design that can differentiate them from others. The purpose of this study was to suggest diversity of artistic emotional design expression by analyzing the characteristic of artygen, who wants to express unique personality and emotion, and developing party fashion, which is suitable for artygen’s emotion and taste on the basis of the analysis. In order to analyze the characteristic of art design, for the art design shown in product, the study analyzed the characteristic of the products, to which the artists’ works reflected, from 2007 to 2009 when product demand increased. For the art design shown in product, the study analyzed the collection from 2008 S/S to 2009 F/W when artistic emotion appeared in recent fashion. The study collected the fashion photo, whose keyword is artygen, collected 219 dresses from 18 fashion specialists through FGI(Focus Group Interview), classified them by image scale and analyzed top 5% images. After that, the study selected famous wine party and club party, which were focused on the young people in their twenties ~ thirties, analyzed party fashion design and developed party fashion design, to which the characteristic of art design reflected. Through the study process, following results were achieved. First, artygen is the abbreviation of arty generation and it means the consumer, who prefers art design, in which product’s functional aspect is combined with art. Artygen is being enlarged into various industries such as electric home appliance, interior and architecture as well as fashion and various methods such as the collaboration between artist and brand and the application of art work to design are being tried. Second, from the result of analyzing the art design shown in product, casual, romantic, modern, dynamic and gorgeous images were most frequent. In casual image, character and graffiti patterns were usual, in romantic image, floral pattern was usual, in modern image, achromatic color based typography pattern was usual, in dynamic image, pop artistic decoration and pattern of vivid tone were usual and in gorgeous image, objet expression using heterogeneous material was usual. Third, from the result of analyzing art design shown in fashion, casual, romantic, chic, dynamic and gorgeous images were most frequent. The causal image consisting of H silhouette, jersey, cotton and silk was expressed as vivid-colored action painting and pop artistic motif pattern. Romantic image consisting of A silhouette and light material like pastel-colored chiffon and silk was expressed as floral pattern. The chic image consisting of T silhouette emphasizing shoulder and satin, glossy material was expressed as mono-tone geometric pattern. Dynamic image consisting of H silhouette and satin, metallic material was expressed as strong primary color contrast of graphic pattern. Gorgeous image consisting of I silhouette, leather and metallic material was expressed as dark color like black and purple while decorating cut line with spangle and stud. Fourth, in wine party, romantic, elegant, gorgeous and formal images were most frequent in order and in club party, casual, gorgeous, chic and romantic images were most frequent in order. Fifth, the study displayed design by connecting aesthetic factor of artistic design to 2 wine party dresses of romantic and luxury images and 3 club party dresses of casual, gorgeous and chic images. From the result above, it was possible to understand concept and characteristic of artygen, which was on the rise as trend and grasp design characteristic, which has changed since the appearance of artygen. It is expected that the manufacture of party fashion adopting artygen’s emotion and taste can support the design access of artistic emotion searching for new, discriminated design all the time.
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