View : 21 Download: 0

감각 체험을 위한 어린이 전시 공간 디자인 연구

Title
감각 체험을 위한 어린이 전시 공간 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Space Design For Children's Sensory Experience
Authors
장문정
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 디자인학부환경디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김연정
Abstract
미국의 교육학자이며 철학자인 존 듀이(John Dewey)는 경험이 지식의 근원이라 말하였으며 그는 활동을 통한 학교 교육의 변혁을 주장하였다. 그는 지적 성장만이 아닌 신체적, 정서적, 사회적 발달을 교육 프로그램에 첨가 시키는 경험주의 교육을 강조하였으며 이를 통하여 미국에서는 교육의 발전이 이루어졌다. 최근 감성과 정서, 사고와 논리를 중심으로 하는 체험 교육의 필요성이 대두되고 있지만 교육의 과열화는 그와 반대 방향으로 흘러가고 있으며 디지털 환경에 놓인 아이들은 인터넷의 가상공간을 통하여 습득되는 지식과 경험에 의존하며 성장하고 있다. 따라서 어린이의 호기심을 충족시키고 교육의 효과를 동시에 제공할 수 있는 어린이 문화 공간이 필요한 실정이다. 어린이들은 감각을 통해 현실을 탐색하고 식별하고, 해석할 수 있는 무한한 발생적 능력을 갖고 태어난다. 인간의 교육은 신체의 모든 감각 기관읕 통해 받아들여진 정보를 바탕으로 지적 교육, 창의적 교육으로 발전한다. 따라서 직접적인 감각의 체험은 사고를 유발시키고 사고과정을 거쳐 감성지능을 높이고 창의성 계발과 확산적 사고의 능력을 촉진 시킨다. 따라서 감각 체험은 교육에 있어 매우 중요하다 볼 수 있으며 공간을 통한 감각의 체험은 어린이에게 다양한 감각 활동과 직접적인 체험의 장을 마련함으로서 감각 육성의 기회를 제공 하는데 그 의의가 있다. 최근 체험에 대한 중요성이 대두되어 어린이를 대상으로 한 어린이 박물관 및 체험시설이 우후죽순 생겨나고 있으나 매우 미흡한 실정이다. 본 연구는 이러한 사회적 요구의 하나로써 어린이 체험 전시관의 필요성을 고찰하고 그 공간디자인에 있어서 새로운 적용 방법을 제시하는데 목적이 있다. 어린이가 주체가 되는 어린이 체험전시관은 일반 박물관과는 달리 어린이의 감각적 체험을 제공하는 다양한 요소를 가지고 있어야 한다. 이를 위해선 감각적 체험을 제공하는 선행 사례에서 조형적 특징과 요소를 도출해 내어 이를 디자인에 적용한다. 따라서 어린이의 지속적인 흥미를 유발시키고 어린이 감각적 체험을 효율적으로 도모할 수 있는 공간을 기획하고자 한다. 이러한 관점으로 본 연구자는 현재 개관 중에 있으나 전시 위주의 박물관 개념으로 운영되고 있는 H사 어린이 체험관 시설의 새로운 가능성에 대해 제안해보고자 한다 제 1장에서는 연구의 배경과 목적, 범위와 방법을 서술하였다. 제 2장에서는 감각 이론과 감각 체험 공간에 대한 이론적 고찰을 하였다.제 3장에서는 2장의 내용을 바탕으로 체험 제공 공간 사례를 분석하여 감각적 체험을 극대화 시킬 수 있는 체험 제공 공간의 디자인 요소를 도출하였다. 제 4장에서는 3장을 바탕으로 어린이 체험전시관 공간디자인 요소를 살펴보고 문헌조사와 방문을 통한 사례를 조사하고 분석하여 개선 방향을 도출해내었다. 제 5장에서는 본연구의 대상지인 H사 어린이 체험전시관의 컨텐츠와 전략, 환경적으로 개선되어야 할 문제점을 분석한다. 이를 바탕으로 감각적 체험을 효율적으로 제공하는 새로운 어린이 체험전시공간을 제시한다. 연구자는 본 연구를 통해 어린이 전시 공간디자인을 하기위한 방법으로서 감각과 공간과의 관계를 통해 체험 공간이 가진 디자인 요소를 도출하여 공간에 적용함으로써 새로운 어린이 전시공간을 제시하고자 하였다. 또한 기업의 마케팅 공간으로서의 목적을 달성하면서 어린이 감각교육에 효율적인 공간 제시를 함으로써 두 가지 목적을 동시에 충족시키는 공간을 제안하였다는 것에 연구의 의의가 있으며, 더 나아가 새로운 어린이 공간 가치를 정의 하였다는데 의의가 있다.;John Dewey exploited his concept of experience as foundational to human knowledge and claimed the revolution of school education through experiential activities. He emphasized not only intellectual development but also experiential learning which includes the educational programs for physical, emotional and social development. And the education in the United States of America has developed extensively upon this perspective. The necessity of experiential learning has come to the fore recently, however, overheated education in Korea runs the opposite direction in where children are surrounded by digital environment and obtain knowledge and experience through a virtual space on the internet. Children are born with infinite emergent ability to explore, identify and interpret reality through senses. Human learns and develops through intellectual and creative education based on the information that has been perceived by all sensory organs in the body. Therefore, direct sensory experience prompts thinking process, elevates emotional intelligence, develops creativity, and accelerates divergent thinking. Experiential learning is significant in this various process and designing space for sensory experience is important to provide the opportunity of nurturing senses in this regard by offering the practical field for diverse sensory activities and its direct experience. Despite of the fact that a number of children's museums and experiential facilities are increasing rapidly with the rise of the importance of experience for children, space for accumulating diverse sensory experience is still insufficient. Therefore, the cultural space that can fulfill children's curiosity and provide the learning effect spontaneously is highly required. The need of differentiated space with distinct characteristics for children is recognized as the understanding of child’s learning and the interest of sensory education grow today. Therefore, this study is designed to analyse the tendency of space for sensory experience that has been developed recently, elicit the keyword of designing the space which maximizes sensory experience for children and finally propose the sample of the design model. The design model I propose in this study is planned with the discrete consideration of 12 senses distinguished by Rudolf Steiner to apply and adopt the aspects of sensory experience in the space design, different from the existing exhibition spaces which mainly focus on the contents but exclude the aspects of sensory experience. The conclusion that has been reached based on the examination is as follows: First, sensory development is fundamental to physical, intellectual, mental and social development of children and during critical period of these developments, children can achieve optimal growth through sensory experience accompanied by self-initiated play and physical activities. Exhibition space based on sensory education for children prompts children's creativity and emotional intelligence and as a result, a accumulated memory through this space accelerates divergent thinking and deformation capacity. Therefore, appropriate plans of optimal environment for sensory development of children should be deeply considered. Second, prior to plan a compatible design for children's sensory experience, contemporary facilities for children have been analysed. As a result, it was found that adequate plans of forms in viewing exhibition and supplements of design aspects that can arouse more active and divergent thinking of children were required. The experiential space that drives diverse self-initiated activities from children can be accomplished by various materials and effective design of sensual space which arouses curiosity. The space has to be more creative and effective for children's sensory development different from the present designs and exhibition forms of children's facilities. Through the design model proposed in this study, the possibility of extension in the exhibition space that enables to achieve not only sensory experience but also the senses of physical and mental sphere has been drawn out. It means the space will induce physical and mental participation and obtain information to develop thinking process by synaesthetic effect from five primary senses. The new forms of exhibition can be drawn by this advanced methods that arouse children's various senses. Third, as it was shown from the case study of existing children's facilities, space for children should often achieve the function of itself as well as the purpose of advertising the company or the public organization represented. Therefore, sensual environment required in children's space and the purpose of the company or public organization represented by the space should be both considered during the planning of the design. Forth, the elicited characteristics of design of space providing sensory experience for children's experiential exhibition suggest the possibility of direct application into the space via relational analysis of 12 senses. The theoretical framework of the relations between space and senses that has been proposed here can be applied to extract the appropriate aspects of design for various spaces apart from ones for children. Lastly, the ultimate goal of exhibition space for children's experience is to promote children's development by providing diverse sensory experience. The space for experiential exhibition for children's sensory experience in this study has been planned with variety of methods. This study brings significance of the new methodology of children's space for experiential exhibition under the consideration of applying developmental theory to practical area in response to social demands.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE