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다운에이징 현상에 따른 신 중년층 여성의 골프웨어 디자인 개발

Title
다운에이징 현상에 따른 신 중년층 여성의 골프웨어 디자인 개발
Other Titles
Development of Golf Wear Design for New Middle-Aged Women Who Influence Down-Aging Trends
Authors
이미선
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
21세기는 의학기술의 발달, 생활수준의 향상 등으로 고령화 사회에 들어서게 되었다. 이러한 시대적 변화에 영향을 받아 예비 고령화 준비 단계에 있는 중년 세대들은 더욱 건강하고 질적인 삶을 추구하고자 하는 욕구가 증가하고 있다. 이에 기존 세대와 달리 젊은 마인드를 소지하고 뉴 라이프스타일을 지향하며, 질적인 삶을 추구하는 새로운 집단으로 신 중년층이 등장하게 되었다. 신 중년층은 다운에이징 현상에 영향을 받은 40∼50대 중년층으로 자신의 생물학적 나이보다 젊게 살고 싶어 하며 자아를 실현할 수 있는 여가생활을 적극적으로 추구하고 새로운 방식으로 삶의 영역을 만들어내고 있다. 스포츠는 중년층의 다양한 여가 활동 중 건강까지 생각할 수 있기 때문에 젊고 건강하게 오래 살고 싶어 하는 신 중년층의 욕구와 부합하여 많은 이들에게 각광받고 있다. 특히 골프는 다른 스포츠와 달리 신체적 무리가 크게 가지 않으며, 도심에서 벗어나 친구들과 함께 즐길 수 있는 그룹 스포츠로서 중년 세대 남녀 모두가 선호하고 있다. 골프가 중년층의 여가생활로 확산되면서 골프웨어를 즐겨 입는 중년층이 늘어나게 되었으며, 캐주얼 웨어가 부족한 중년 세대들의 일상복으로 편안하고 기능성을 겸비한 골프웨어를 입게 되면서 그 시장은 점차 확대되어가고 있다. 그러나 스포츠 웨어 특성상 골프웨어의 상품은 크게 달라지지 않고 있으며, 중년층을 타깃으로 하는 골프웨어 브랜드에서는 다운에이징 현상에 따라 변화하는 신 중년층의 니즈에 맞춘 골프웨어 디자인 개발이 미흡한 실정이다. 따라서 새로운 라이프스타일을 지향하는 신 중년층의 선호에 맞춘 골프웨어 디자인 개발이 필요하다고 사료되어진다. 이를 위해 본 연구에서는 고령화 사회와 함께 새롭게 등장하게 된 신 중년층에 대하여 고찰하고, 골프웨어의 변천 및 확산 배경과 국내 시장 현황에 대해 살펴보았다. 또한 1차 사전 조사를 실시하여 신 중년층이 선호하는 골프웨어 브랜드를 알아보았고, 선호 브랜드를 방문하여 각 브랜드별 인기 착장 디자인적 특성을 분석하였다. 이를 바탕으로 2차 본 조사를 통해 신 중년층의 선호 골프웨어 디자인 특징을 도출하였다. 연구 결과로 얻어진 신 중년층의 선호 디자인 특징을 바탕으로 40∼50대 신 중년층 여성을 타깃으로 한 골프웨어 디자인을 개발하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 현재 40∼50대 중년층은 기존의 중년층과 달리 변화된 라이프스타일 및 소비문화를 보이며 새로운 집단으로 등장하게 되었으며, 이들을 신 중년층이라 한다. 신 중년층은 중년의 나이에도 다양한 여가생활을 즐기고 활발한 문화생활을 하며, 자신의 나이보다 젊게 보이고 싶은 욕구로 패션 및 뷰티에 투자를 아끼지 않는다. 이들은 생물학적 나이가 아닌 마인드 에이지로 살아가는 다운에이징 현상이 나타나고 있다. 둘째, 골프는 신 중년층이 즐겨하는 여가활동 중 하나로 골프의 특소세 인하와 골프를 칠 수 있는 장소가 다양해지고, 연령층 또한 넓어짐으로써 대중화되었다. 이러한 골프의 확산은 골프웨어의 확산으로 연결되어 골프를 치는 사람들의 운동복으로 또는 캐주얼 웨어 시장이 부족한 중년층의 일상복으로 착용되면서 골프웨어의 시장은 점차 확대 되어가고 있다. 그러나 신 중년층을 대상으로 실시한 사전 조사 결과 현재 중년층의 타깃 골프웨어 브랜드는 신 중년층의 니즈에 맞지 않는 컬러감과 올드해 보이는 디자인으로 대다수의 신 중년층 여성들은 30대 영 골퍼를 타깃으로 하는 브랜드에서 구매하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 신 중년층이 선호하는 골프웨어 브랜드를 알아보기 위하여 신 중년층을 대상으로 1차 사전 조사를 실시한 결과 「헤지스 골프」, 「빈폴 골프」, 「르꼬끄 골프」, 「먼싱웨어」, 「블랙&화이트」가 선정되었다. 선정된 내셔널, 라이센스, 수입 골프웨어 브랜드를 방문하여 샵 매니저와의 인터뷰를 통하여 각 브랜드의 디자인 특성을 분석한 결과 아이템으로는 티셔츠, 윈드 브레이커, 베스트, 스커트, 팬츠 등으로 나타났으며, 인기 착장으로는 윈드 브레이커+티셔츠+팬츠, 티셔츠+베스트+스커트, 윈드 브레이커+티셔츠 등으로 보여졌다. 컬러에서는 두 가지 이상의 컬러가 혼합된 MIX와 화이트를 바탕으로 비비드한 색조의 오렌지, 레드, 옐로우 등의 컬러가 주로 나타났으며, 소재 및 패턴에서는 솔리드 소재와 다양한 스트라이프, 체크, 도트 등의 기하학적 패턴 소재를 믹스 매치하여 보여졌다. 디테일로는 지퍼, 자수 로고, 보색 디테일 등이 나타났다. 넷째, 위의 결과를 바탕으로 설문지를 작성하여 신 중년층 여성에게 2차 본 조사를 실시하여 선호하는 골프웨어 디자인 요소를 도출하였다. 그 결과 신 중년층은 캐주얼하면서 스포티한 이미지의 골프웨어를 선호하며, 젊어 보이는 골프웨어를 원한다고 답하였다. 가장 선호하는 착장으로는 윈드 브레이커+티셔츠+팬츠로 나타났으며, 몸에 피트 되어 날씬해 보이는 실루엣을 선호하였다. 컬러로는 비비드한 톤의 레드, 오렌지 옐로우 등의 컬러와 네이비, 화이트, 블랙 등의 모노톤 컬러를 믹스하여 코디네이션 하는 것을 선호하였으며, 단색의 심플한 디자인 또는 보색 컬러 디테일, 스트라이프, 체크, 도트 등의 패턴 디테일을 선호하였다. 다섯째, 이상의 결과를 바탕으로 「La Vita è bella」이라는 컨셉 아래, Ⅲ장에서 살펴본 신 중년층의 선호 골프웨어 디자인 특성 분석과 2012 S/S 스포츠&스트리트 트렌드를 반영한 총 5벌의 40∼50대 신 중년층 여성을 위한 골프웨어 디자인을 전개하였다. 신 중년층이 선호하는 캐주얼과 스포티한 이미지의 골프웨어로 메인 컬러로는 비비드한 옐로우, 레드, 오렌지, 퍼플 등의 컬러에 네이비, 브라운, 화이트, 블랙 등의 컬러를 믹스 매치하여 디자인 하였다. 또한 스트라이프, 도트 패턴을 개발하여 새로운 패턴과 컬러 매치를 이용한 디자인 개발을 시도하였으며, 솔리드와 패턴 소재의 믹스 매치, 보색 컬러 디테일 등을 시도하여 젊은 감성의 세련된 골프웨어 디자인을 제안하고자 하였다. 특히 골프를 칠 때 입는 운동복과 일상 생활에서 캐주얼 웨어로 착용 가능한 디자인의 전개를 통해 실용적이고 다양한 코디네이션이 가능한 골프웨어 디자인을 개발하였다. 이상으로 살펴본 결과, 다운에이징 현상에 영향을 받은 40∼50대 신 중년층 여성들은 새로운 라이프스타일을 보이며, 삶의 질 향상을 위하여 활발한 여가생활을 즐기고 있었다. 신 중년층의 여가 활동으로 운동과 동시에 즐길 수 있는 골프가 이들 사이에서 각광받고 있었으며, 이러한 골프 인구의 증가는 골프웨어 시장에 활성화를 불러일으키며 점차 확대되어가고 있으나 변화하는 신 중년층의 니즈에 맞춘 젊은 감성의 골프웨어 디자인 필요성을 확인할 수 있었다. 이에 새로운 소비층으로 급부상하고 있는 신 중년층 여성의 선호 골프웨어 디자인 요소를 분석하여 이들의 니즈에 맞는 골프웨어를 디자인함으로써 신 중년층 타깃 골프웨어 시장에 활성화를 줄 수 있을 것이라 사료된다.;The latest developments in medical technologies and improvements in living standards in the 21stcentury have combined to give rise to an aging society. With such trends sweeping across the middle-aged population, the desire to live healthier and high quality lives is growing by the day among “the middle-aged” who are planning for later years. As a consequence, “the new middle-aged” has emerged as a new group of people seeking new lifestyles and high quality lives, armed with young mindsets as opposed to older generations. The new middle-aged are mainly composed of people, aged between 40 and 50, and wish to stay younger than their biological ages under the influence of the recent down-aging trends, while enjoying a variety of leisure activities in a proactive fashion and pioneering their own territories for life in a whole new way. Sport activities are widely favored by many people as such activities can satisfy middle-aged people’s desire to live young and healthy lives. In particular, golf is preferred by the middle-aged regardless of gender as it is not as physically demanding as other sports and is an outdoor team sport that can be played together with friends. With golf spreading as a popular leisure activity among the middle-aged and the number of the middle-aged who wear golf clothes growing, more and more middle-aged people who had been shunned by the casual clothing market are wearing snug golf clothing with outstanding functional features, giving a fillip to the fast-growing golf clothing market. However, given the characteristics of golf clothes, the range of golf clothes has been quite limited, resulting in a lack of golf clothing designs that can meet the needs of new middle-aged consumers who are subject to change by the down-aging trends. For this reason, it can be inferred that there is a need for new golf clothing designs tailored to the preferences of the new middle-aged seeking new lifestyles. In this regard, this study has contemplated the characteristics of the new middle-aged which emerged with the advent of an aging society, while taking a look at the developments of golf clothes and the domestic golf clothing market. In addition, a group of golf clothing brands favored by the new middle-aged were identified by conducting a primary survey, and the design features of popular clothes and dressing combinations of each brand were analyzed by visiting a number of shops selling the favored brands. The data obtained from the survey and analysis was used for deriving the design features of golf apparel brands through a secondary main survey. The resultant design features selected by the new middle-aged were applied to the development of golf apparel designs targeted at middle-aged women aged from 40 to 50. As a result, the following conclusions were obtained. First, the current middle-aged people aged 40-50 are characterized by new lifestyles and consumption cultures, different from those of previous middle-aged groups, and have emerged as a new consumer group, dubbed “the new middle-aged.” The new middle-aged enjoy a variety of leisure and cultural activities in a proactive manner, at the same time lavishing money on fashion and beauty items in pursuit of looking younger than their age. They have given rise to a down-aging trend whereby they live a life valued at their “mind age” in lieu of their biological age. Second, the fall in special consumption tax, an increase in the number of places where people can play golf at any time, and the growing popularity of golf across different age groups all contributed to the popularization of golf, which is one of the sports most favored by the new middle-aged. The spread of golf has revved up the spread of golf clothes. Consequently, the golf apparel market is growing in size as more and more middle-aged people who had been shunned by the casual apparel market are wearing golf clothes as both sportswear and everyday dress. However, the results of the preliminary survey targeted at the new middle-aged showed that the current golf clothing brands aimed at middle-aged consumers failed to attract attention from the vast majority of the new middle-aged women due to the monotonous color tones and outmoded designs far from satisfying the needs of the new middle-aged. Understandably, most of the new middle-aged women were purchasing golf clothes from the brands aimed at 30-somethings. Third, according to the results of the primary survey targeted at the new middle-aged with the aim of identifying golf clothing brands favored by the new middle-aged, Hazzys Golf, Bean Pole Golf, Le Coq Golf, Munsingwear, and Black & White were found to be the brands most favored by the new middle-aged. The analysis results obtained from the interviews with shop managers after visiting a number of shops selling the selected domestic, licensed, and import brands revealed that collared shirts topped the popularity list, followed by windbreakers, vests, skirts, and pants, etc., and popular dressing combinations were a combination of a windbreaker, collared shirt and pants or a combination of a wind breaker and a collared shirt, etc. In terms of colors, color patterns mixed with more than two colors or vivid orange, red, yellow, and the like comprised the majority. In terms of materials, mixtures of solid materials and a variety of geometrical patterns, such as stripes, checkers, dots, and the like were favored by the middle-aged. For detailed accouterments, zippers, embroidered logos, and detailed decorations beset with gems were found to be popular. Fourth, a secondary survey targeted at middle-aged women belonging to the new middle-aged group was conducted using questionnaires drawn from the aforementioned results in order to derive golf clothing design elements that can be favored by middle-aged women. As a result, the new middle-aged polled opined that they preferred casual and sporty golf clothes that make them look younger. The dressing combination most favored by them was found to be a combination of a windbreaker, collared shirt and pants, and they also preferred slinky designs that make them look slender. The colors favored by them were vivid red, orange, yellow, and the like, plus coordinated mixtures of monotone colors, such as navy, white, and black, etc. For detailed accouterments, they preferred monochromic designs or complementary color patterns, stripes, checkers, dots, etc. Fifth, based on the aforementioned results, a total of five golf clothing designs aimed at middle-aged women aged 40-50 were developed under the slogan of “La Vita è Bella” based on the analysis results obtained in Chapter 3 with respect to the design features of golf clothes favored by the new middle-aged and 2002 S/S sports and street trends. Casual clothes and sporty golf apparel that can be favored by the new middle-aged were designed by mixing and matching navy, brown, white, black, or the like with main colors like vivid yellow, red, orange, purple, etc. In addition, a new stripe dot pattern was developed with the aim of creating a design based on new patterns and color combinations, and young-looking and classy golf clothing designs were proposed by mixing and matching solid materials and patterned materials, adding complementary color details, etc. In particular, practical golf clothing designs featuring a wide range of coordination were created through the development of designs that can be used as golf sportswear and everyday dress alike. As described above, amid the down-aging trends sweeping across the new middle-aged, middle-aged women aged 40-50 are enjoying a variety of leisure activities in a proactive fashion to improve the quality of life, while creating new lifestyles. Golf has become vastly popular among the new middle-aged as it can be enjoyed as a sport activity and a leisure activity alike, and the presence of a need for new golf clothing designs that can satisfy the changing needs of the new middle-aged was also confirmed, albeit an increase in the number of golfers continues to give a boon to the golf clothing market. In conclusion, it is believed that developing new golf clothing designs that can satisfy the needs of middle-aged women falling into the category of the new middle-aged, which has emerged as a new power consumer group, may prop up the golf clothing targeted at the middle-aged.
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