View : 1368 Download: 0

초등 수학영재와 일반학생의 리더십 및 창의적 인성 연구

Title
초등 수학영재와 일반학생의 리더십 및 창의적 인성 연구
Other Titles
A Study on The Leadership and Creative Personality of Mathematically Gifted and Non-gifted in Elementary School Children
Authors
문정숙
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이종희
Abstract
본 연구의 목적은 초등 수학영재와 일반학생의 리더십 및 창의적 인성의 특성을 알아보고 집단별 리더십과 창의적 인성의 상관관계를 알아보는 데 있다. 이를 바탕으로 영재들의 리더십과 창의적 인성 특성에 대한 정보를 제공하여 차별화된 교육과정의 필요성을 제기하고, 영재교육의 올바른 방향을 제시하고자 한다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등 수학영재와 일반학생의 리더십 특성은 차이가 있는가? 성별 및 학년별 차이가 있는가? 둘째, 초등 수학영재와 일반학생의 창의적 인성 특성은 차이가 있는가? 성별 및 학년별 차이가 있는가? 셋째, 집단(수학영재집단과 일반학생집단)별 리더십 특성과 창의적 인성 특성 간에 상관관계가 있는가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등 수학영재와 일반학생 간의 리더십 특성에는 유의미한 차이가 있었다. 수학영재의 리더십 특성 총점 및 모든 하위 영역 평균 점수가 일반학생 보다 높게 나타났다. 또한 수학영재집단과 일반학생집단 모두에서 통솔력과 목적의식의 평균점수가 높게 나타났다는 공통점이 있고 수학영재의 재창조능력은 다른 리더십 특성에 비해 다소 낮게 나타났다. 따라서 영재아들의 강점은 더 강화시키고 약점인 재창조 능력을 키워줄 수 있는 리더십 프로그램을 개발하여 지속적인 교육이 이루어져야 할 것이다. 리더십 특성의 성별 차이를 비교한 결과 수학영재 여학생이 리더십 총점 및 모든 하위영역에서 수학영재 남학생보다 더 우수한 것으로 나타났다. 특히 수학영재 여학생의 목적의식과 인간관계능력이 수학영재 남학생보다 더 우수한 것으로 나타났다. 일반학생집단의 성별 차이는 수학영재집단과 비교해 그리 크지 않은 것으로 나타났다. 하지만 수학영재와 일반학생 모두에서 여학생이 남학생에 비해 인간관계능력이 더 우수하다는 공통점이 있었다. 리더십 특성의 학년별 차이는 수학영재집단과 일반학생집단 모두에서 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 둘째, 창의적 인성 특성 역시 초등 수학영재와 일반학생 간에 유의미한 차이가 있었다. 창의적 인성의 총점과 모든 하위 영역에서 수학영재집단이 일반학생집단 보다 높은 점수를 나타내었다. 두 집단 간 차이가 가장 큰 하위 영역은 인내/집착으로 수학영재가 일반학생보다 자신이 성취하고자 하는 일에 전념하고 몰두하며 모호함을 견디거나 어려운 과제라 할지라도 끝까지 포기하지 않는 성향이 강함을 알 수 있었다. 이는 영재들은 오랜 시간 동안 집중력을 한 곳에 발휘할 수 있는 지구력과 과제집착력이 우수하다는 특성을 잘 드러낸 결과라고 볼 수 있다. 수학영재집단에서는 창의적 인성 특성의 성별 차이가 크지는 않았으나 수학영재 여학생이 남학생에 비해 상상력이 풍부하고 새로운 사고나 아이디어에 보다 개방적인 것으로 나타났다. 일반학생집단은 수학영재집단에 비해 창의적 인성 특성의 성별 차이가 약간 더 큰 것으로 나타났다. 즉, 여학생이 자기확신, 상상, 개방성 등에서 남학생보다 높은 점수를 나타내었다. 창의적 인성 특성 역시 각 집단 내 학년별 차이는 발견되지 않았다. 셋째, 수학영재집단과 일반학생집단 모두에서 리더십과 창의적 인성은 서로 높은 양의 상관관계가 있음이 발견되었다. 특히 두 집단 모두 자기확신이 강할수록 리더십이 발달한 것으로 나타났다. 본 연구에 참여한 초등학생들은 대체적으로 리더십 하위요소 중 통솔력과 목적의식은 높게 나타났으나 재창조능력과 인간관계 능력은 다소 부족한 것으로 나타났다. 또한 창의적 인성 특성 중에서는 자기확신, 호기심, 개방성 등은 높은 반면 유머감과 모험심이 다소 부족한 것으로 나타났다. 따라서 초등학생을 위한 리더십 및 창의적 인성 프로그램 개발 시 이러한 특성들을 반영하여 장점은 더욱 부각시키고 단점은 보충할 수 있는 프로그램을 개발하여 지속적인 지도가 이루어질 필요가 있다. 특히 수학영재 여학생은 창의적 인성 특성 중 상상력과 개방성이 남학생 보다 더 우수한 것으로 나타났으므로 수학영재 여학생들의 이러한 장점을 살릴 수 있도록 북돋우고 수학영재 남학생들에게는 상상력, 개방성과 함께 인간관계 능력을 키울 수 있는 프로그램이 제공될 필요가 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 결과 각 집단의 리더십 및 창의적 인성의 특성을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 각 집단의 리더십 및 창의적 인성 특성에 맞는 차별화된 프로그램을 개발할 필요가 있고, 이를 적용해 보았을 때의 효과에 대한 후속 연구가 이루어져야 한다. 둘째, 본 연구에서 사용한 도구는 자기 보고식 검사이므로 주관적인 면이 있을 수 있어 객관성이 부족하다고 볼 수 있다. 따라서 교사와 학부모의 관찰이 함께 이루어지는 후속 연구가 필요하다. 셋째, 본 연구에서는 서울지역의 어느 한 교육지원청 소속 학생들만을 대상으로 연구가 이루어졌다. 초등 영재 전체의 대표성을 좀 더 정확히 반영하기 위해서는 연구대상을 확대한 후속연구가 필요하다.;The objective of this study was to find out differences and also correlations in leadership and creative personality characteristics between mathematically gifted and non-gifted students. For this purpose the following research questions were set. First, are there any differences in characteristics of leadership between mathematically gifted and non-gifted students? Are there any differences in gender and grades? Second, are there any differences in creative personality characteristics between mathematically gifted and non-gifted students? Are there any differences in gender and grades? Third, are there any correlations in leadership and creative personality characteristics per group(between mathematically gifted and non-gifted students)? The summary of the study result is as below. First, significant difference was found between leadership of mathematically gifted and non-gifted students. Total score of leadership characteristics as well as average score of sub-category of mathematically gifted students were found higher than the mathematically non-gifted students. Common points were found that average score of leadership and target orientation were high both mathematically gifted and non-gifted students. The paradigm shifting skills of mathematically gifted students were found lower in comparison to other characteristics of leadership. Therefore continuous training should be offered by developing leadership programs which strengthen the strength and develop the paradigm shifting skills, which is weakness of gifted students. Based on the research of gender differences in leadership characteristics, mathematically gifted female students were superior to mathematically gifted male students in terms of the total score of leadership and sub-category, especially even superior in target orientation and human relationship skills. The gender differences among non-gifted students were researched insignificant in comparison to mathematically gifted students groups. The significant differences of leadership characteristics per grade between mathematically gifted students groups and non-gifted students were not researched. Second, the creative personality characteristics were also shown significant difference between the two groups. Mathematically gifted student showed higher score than non-gifted students in total score of creative personality and all sub-category. The biggest difference in sub-category between two groups were endurance and persistence, where mathematically gifted students were showing stronger characteristics than non-gift students in terms of trying to accomplish on their own works, devote, endure ambiguity, and not to give up even if it was difficult task. This is the result that demonstrates characteristics well that gifted students have excellent endurance and task commitment. Within the mathematically gifted students, creative personality characteristics were not significant between genders, but mathematically gifted female students were more imaginative, and more open to new ideas than male students. Gender differences in creative personality characteristics among non-gifted students group were marginally higher than mathematically gifted students group. In other words, female students showed higher score than male students in terms of self-confidence, imagination, openness, etc. Difference of creative personality characteristics per grade level were not found within each group. Third, both mathematically gifted group of students and non-gifted group of students showed significant correlations between leadership and creative personality. In particular, it was found from both groups that the more self-confidence, the stronger leadership has been developed. Elementary school students participated in this study as a whole, among sub-category of leadership, leadership and target-orientation were found at a higher sense, but ability of recreation and human relationship were somewhat lacking. In addition, among creative personality characteristics, self-conviction, curiosity, openness were found at higher sense, while sense of humor and spirit of adventure were somewhat lacking. Thus, when developing leadership and creative personality program for elementary students, these characteristics should be reflected to further strengthen the strength and make up the weakness, and be trained continuously. Due to the fact that the gifted-female students, especially, were found the imagination and openness are superior to male students, programs to encourage the strength of female students and to enhance the imagination, openness and human relationship of male students, are necessary. Based on the research result, the recommendation are as follows. First, the results of this study showed leadership of each group and characteristics of creative personality. Based on this, it is necessary to develop differentiated programs that fits to leadership and creative personality characteristics of each group, and follow-up studies that applied the result of study, should be further made. Second, the tool used in this study is the self-report inspection, which is lacking in objectivity. Thus, the follow-up studies that include observation by both teachers and parents are needed. Third, This study was researched only for students from a district office of education. To reflect representative of gifted students in primary school more precisely, a follow-up study that expands the subjects is needed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영재교육협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE