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과학관 교육활동에 대한 수도권지역 영재교사의 인식과 활용실태

Title
과학관 교육활동에 대한 수도권지역 영재교사의 인식과 활용실태
Other Titles
A Study on the Perception and Use of Educational Activities in Science Museums by Gifted Education Teachers in Seoul National Capital Area
Authors
김진
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경희
Abstract
과학관은 교육과 전시, 연구 기능을 담당하는 과학 교육기관으로 영재 학생들에게 지적 자극과 도전감을 제공할 수 있는 내용, 개방적인 탐구를 할 수 있는 환경을 제공해줄 수 있다. 따라서 과학관이 영재교육활동 장소로 적극 활용되기 위해서는 과학관 교육활동에 대한 조사·분석 연구가 필요하다. 이에 본 연구에서는 과학관을 영재교육활동 장소로 적극 활용할 수 있는 방향을 모색하고자 영재교사를 대상으로 과학관 교육활동에 대한 인식과 활용실태를 조사하였다. 본 연구에서는 수도권지역의 초·중학교 영재교사 90명을 대상으로 설문조사를 하였고 과학영재교사 8명과 인터뷰를 실시하여 심층적으로 조사한 결과를 분석하였다. 설문내용은 과학관의 기능과 교육활동의 기대, 전시와 프로그램의 활용 형태, 프로그램의 필요성, 그리고 과학관 활동 경험과 교육활동 평가로 객관식과 주관식이 혼합된 문항으로 구성했다. 본 연구의 결과를 바탕으로 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 영재교사는 과학관의 세 가지 기능 중에 교육적 기능이 가장 중요하다고 인식하였다. 초등학교와 중학교 영재교사는 교육과 전시 기능보다 연구 기능에 대한 인식 수준이 다소 낮은 편이었지만 과학관 전시분야에 관한 다양한 연구가 뒷받침 되어야 하는 것으로 연구 기능을 인식하고 있었다. 둘째, 영재교사는 과학관 교육활동에 매우 적극적인 관심을 갖고 있으며 영재 학생들의 과학관 교육활동이 일반 학생들의 과학관 교육활동과 차별화되어야 할 필요성을 인식하고 있었다. 특히 과학관 프로그램과 전시물 관람 활동 면에서 영재의 인지적 특성을 고려한 과학관 교육활동이 지원되어야 하며 영재교사는 과학관을 영재학생들의 다양한 탐구활동을 지원해줄 수 있는 교육장소로 인식하고 있었다. 주로 기초과학과 첨단과학기술에 관한 전시분야의 활용도를 높게 평가하고 있었고 초등학교 영재교사는 기초과학분야 전시를 안내된 탐구활동으로 활용하는 것이 적합한 활동이라고 인식한 반면, 중학교 영재교사는 첨단과학기술분야 전시를 프로젝트로 활용하는 것이 적합하다고 인식하였다. 그리고 전시물 활용과 관련된 교사 연수나 차별화된 전시 설명 자료가 충분히 제공되어야 함을 인식하고 있었다. 또한, 영재교사는 최신 실험기구를 이용한 교육활동이 지원되어야 하며 반나절 이상의 교육활동이 적합하고 영재학생들의 수준을 반영한 교육 프로그램이 과학관에 마련되어야 한다고 인식하였다. 특히 과학관을 활용한 영재 프로그램은 영재교육연구기관의 석·박사급 연구원들이나 영재담당 현직교사가 개발하여야 하는데 이를 위해서는 과학관의 협조가 필요함을 인식하고 있었다. 셋째, 대부분의 영재교사는 주로 현장체험학습과 영재교육활동을 위해 과학관을 방문하였다. 영재교사는 주로 국·공립 과학관을 영재교육활동 장소로 선호하였지만 대부분의 영재교사는 과학관과 영재교육의 연계성을 찾는데 어려움을 느꼈다. 또한, 과학관을 전시관람 활동으로 활용한 영재교사가 많았지만 이 활동이 영재교사들과 학생들에게 만족감을 주지 못하였다. 그리고 초등학교 영재는 전시물 자체에 관심을 보였고 중학교 영재는 자신의 지식과 연계하여 전시물을 탐구하는 등 자신의 관심분야에 뛰어난 집중력과 능력을 적극적으로 표현하였다. 영재교사는 다양한 전시분야를 골고루 갖춘 국립과천과학관을 영재학생들의 교육장소로 가장 선호하였고 서울과학전시관은 탐구활동 장소로 가장 적합한 곳이라고 하였다. 따라서 초·중학교 영재학생의 눈높이에 맞는 과학관 탐구활동을 지원하기 위해서는 국·공립 과학관을 중심으로 기초과학과 첨단과학기술 분야의 전시 분석 자료집을 편찬하고 과학관을 활용할 수 있는 영재교사 연수를 마련해야 하겠다. 또한, 영재의 눈높이를 맞춘 교육 프로그램을 개발하여 영재교사가 과학관을 적극 활용할 수 있도록 지원해주어야 하겠다. 그리고 과학관과 영재교육의 협력 부분을 찾아 영재교사가 과학관을 영재교육의 자원으로 다양하게 활용할 수 있도록 영재교육기관과 과학관이 운영정보를 공유할 수 있는 시스템을 갖추어야 하겠다.;Science museum is an institution whose mission is to offer education, exhibition, and research services to the public. It has the capacity to provide content that challenges and intellectual stimulation as well as an enabling environment for open-inquiry activities. Therefore, in order to use the science museum as an educational site for gifted students, it is necessary to investigate and analyze the science museum’s educational activities. The purpose of this study seeks to explore the ways in which science museum is used as an actively educational site for the gifted by examining the gifted education teachers’ perception and use of the science museum. This study administered questionnaires to 90 elementary and middle school gifted education teachers in Seoul National Capital Area and conducted in-depth interviews of eight gifted education science teachers. The survey questioned the functions of the science museum and educational expectations, use of exhibits and programs, needs of programs, experiences in science museum activities and evaluation of educational activities. The questionnaire consisted of both multiple choice and short-answered questions. Based on the results of the study, the conclusions are summarized below. First, out of the three functions of the science museum, teachers in gifted education perceived education to be the most important. Elementary and middle school teachers showed a lower level of knowledge on the research function than the educational and exhibition function of the museum. They perceived that gifted education teachers should be conducted diverse research of the exhibit fields because the exhibition function contained research function. Second, gifted education teachers responded with high interest in educational activities in the science museum. They perceived that educational activities for gifted students should be differentiated from that of other students. Gifted education teachers perceived the science museum as an educational site that can provide diverse inquiry activities of gifted students. It was also found that tour of science museum programs and exhibits need to be supported by educational activities that are specifically designed to meet the cognitive characteristics of the gifted students. Gifted education teachers highly evaluated exhibits on basic science and high-technology. Whereas elementary school teachers perceived using basic science exhibitions as resources for guided inquiry activities to be adequate, middle school teachers perceived that applying high-technology exhibits to projects is adequate. Furthermore, they perceived that gifted education teachers should be provided with sufficient training of exhibition use differentiated guide of the exhibits. Gifted education teachers also perceived that educational activities using the latest experimental equipment should be available for gifted students and that half-a-day or longer educational program is adequate. They perceived that educational programs that reflect the level of the students should be developed. In particular, programs geared toward gifted students need to be developed by graduate-level researchers of gifted education institutions and gifted education teachers. In order to do so, they perceived that collaboration with the science museum is necessary. Third, the majority of gifted education teachers visited the science museum for on-site, hands-on experience and gifted education activities. They preferred national and public science museums, but most of them faced difficulty in finding science museum programs that dovetail with gifted education. Moreover, many teachers visited the science museum to see the exhibits, but the experience did not provide satisfaction for the teachers or the students. And while elementary school students expressed interest in the exhibit itself, middle school students displayed outstanding focus and skill in exploring the exhibitions by integrating their knowledge. Gifted education teachers showed the greatest preference for the Gwachon National Science Museum for its wide variety of exhibits while Seoul Science Park was chosen for its inquiry activities. Therefore, in order to provide elementary and middle school gifted students with appropriate inquiry activities in national and public science museums, it is suggested that information material on basic science and high-technology exhibits be compiled and recommend implementation of faculty training on how to use the science museum as an educational resource. In addition, educational programs that correspond to the level of gifted students need to be developed in order for teachers to actively engage with the science museum. Finally, this study recommends that the museum and gifted educational institutions collaborate to establish a shared system of operation that can be used by the teachers as a reservoir of educational resources for gifted students.
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