View : 37 Download: 0

그래픽 조직자의 활용이 중학생의 영어 듣기 이해와 태도에 미치는 영향

Title
그래픽 조직자의 활용이 중학생의 영어 듣기 이해와 태도에 미치는 영향
Other Titles
The effects of the use of graphic organizers on English listening comprehension and the attitude of Korean middle school students
Authors
김은수
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은주
Abstract
본 연구의 목적은 그래픽 조직자의 활용이 중학생의 영어 듣기 이해와 태도에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 구체적으로, 이야기체 텍스트를 듣기 자료로 제시하고 듣기 이해에 있어 그래픽 조직자의 활용이 미치는 영향을 조사하고자 한다. 또한, 중학생의 듣기 능력 수준에 따라 그래픽 조직자의 활용 영향에 차이가 있는지 살펴보고 그래픽 조직자의 활용이 듣기 이해에 대한 학습자의 태도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 한다. 이를 위하여 총 4차시에 걸쳐 실험이 이루어졌고 60명의 중학교 2학년 학습자들을 대상으로 실험집단 30명과 통제집단 30명으로 나누고 사전듣기평가의 중앙값을 기준으로 듣기 능력 수준, 즉 상위와 하위로 각각 15명씩 나누어 구성하였다. 실험집단에게는 그래픽 조직자를 활용한 듣기 수업을 실시하였고 통제집단에게는 그래픽 조직자 없이 문제 풀이 위주의 전통적인 듣기 수업을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 이야기체 텍스트의 구조를 반영한 그래픽 조직자의 활용이 듣기 이해에 긍정적인 영향을 미치고 효과가 있음을 검증하였다. 구체적으로 말하자면, 그래픽 조직자가 이야기 구조와 관련된 선험 지식을 활성화시켜 새로운 음성정보와 연결 지어 주요 정보를 선택 및 조직하고 장기 기억 속에 통합화하도록 도와 듣기 이해를 촉진시켰다. 둘째, 듣기 능력 수준에 따라 그래픽 조직자 활용의 영향은 차이가 있었다. 다시 말해, 그래픽 조직자의 활용이 상위 수준의 학습자들보다 하위 수준의 학습자들에게 보다 효과적임을 살펴볼 수 있었다. 특히, 듣기 전략을 인지하지 못하고 주로 상향식으로만 듣기를 하였던 하위 수준의 학습자들의 경우 그래픽 조직자의 활용을 보다 효과적으로 하는 것으로 보였고, 결과적으로 듣기 이해의 향상을 크게 살펴볼 수 있었다. 이때 그래픽 조직자는 학습자들로 하여금 이야기체 텍스트의 구조를 시각화하도록 도움으로서 주요하지 않은 정보는 제거하고 주요한 정보에만 초점을 두도록 하여 텍스트의 전체적인 이해를 할 수 있도록 도와주었다. 셋째, 설문지의 결과를 바탕으로 그래픽 조직자는 듣기 이해에 대한 학습자의 태도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 살펴볼 수 있었다. 구체적으로 살펴보면, 설문지의 세부항목, 즉 이야기 구성요소 파악에서 가장 큰 태도변화를 보여주었고 그 뒤를 이어 흥미, 자신감, 그리고 지속적 활용 순으로 나타났다. 따라서 그래픽 조직자는 텍스트 구조 속의 이야기 구성요소를 파악하도록 도와 머릿속에 이미지를 시각화하고 효과적으로 조직화할 수 있도록 도와주는 역할을 하였음을 살펴볼 수 있었다. 그러나 지속적 활용여부에 있어서는 통계적으로 유의한 점수 차이가 없었고, 자신감과 지속적 활용 항목에서는 긍정적인 응답수와 함께 부정적인 응답수도 많이 나타나 본 연구에서 활용한 그래픽 조직자가 학습자의 태도를 보다 긍정적으로 유도하는 데 있어 한계점이 있음을 발견하였다. 심층 면담을 통해 본 연구에 활용된 그래픽 조직자는 텍스트의 구조를 파악하는 데 효과적이었지만 상위 학습자의 흥미와 참여도를 높이는데 역부족이었고 너무 낮은 수준의 하위 학습자의 경우에는 그다지 그래픽 조직자의 활용 효과가 없음을 확인할 수 있었다. 따라서 학습자의 흥미를 유도할 수 있는 다양하고 창의적인 그래픽 조직자의 유형을 학습자의 수준과 흥미를 고려하여 체계적으로 고안하여 제시한다면 모든 항목에서 통계적으로 유의하고 보다 긍정적인 태도 변화를 기대할 수 있을 것으로 판단되었다. 본 연구 결과가 교육 현장에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 교사는 그래픽 조직자를 하나의 듣기 전략 도구로 활용하여 학습자들로 하여금 듣기를 전략적으로 할 수 있도록 도와주어야 한다. 듣기 전과 중, 그리고 듣기 후 활동에 그래픽 조직자를 활용하도록 함으로서 스키마를 활성화하여 새로운 음성정보와 활성화된 스키마를 연결 시켜 내용을 예측하며 관련 정보를 선택, 조직, 통합화하고 스키마를 재검토 및 평가하도록 듣기 학습을 효과적으로 지도한다면 주요한 정보를 기억하고 인출하는데 많은 도움을 줄 수 있을 것이다. 둘째, 그래픽 조직자 활용 시, 학습자의 흥미와 수준을 먼저 고려해야 한다. 따라서 상위 학습자의 흥미를 유발하고 하위 학습자의 부족한 언어 능력을 보완해 주고 대체해 줄 수 있는 다양하고 효과적인 그래픽 조직자의 유형을 고안할 필요가 있다. 또한, 듣기 이해에 있어 그래픽 조직자의 활용에 대한 충분한 설명과 명시적인 지도를 하고 장기간의 훈련과 연습의 기회를 제공한다면 그래픽 조직자의 효과를 더 높이고 새로운 지도 방식에 대한 학습자들의 태도를 보다 긍정적으로 유도할 수 있을 것이다. 결론적으로, 본 연구는 그래픽 조직자가 학습자의 영어 듣기 이해와 태도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 밝혔다. 특히, 상위 학습자보다 하위 학습자의 듣기 이해 향상에 긍정적인 영향을 미치며 그 효과성이 큰 것을 검증할 수 있었다. 따라서 읽기, 쓰기, 어휘 영역에서와 같이 듣기 영역에서도 그래픽 조직자가 효과적인 학습 도구로 활용될 수 있음을 검증하여 이 연구는 의미가 깊다. 그러나 본 연구에서 사용된 듣기 지문이 이야기체로 한정되었고 그래픽 조직자의 유형도 다양하지 못하였던 점, 그리고 짧은 기간의 실험으로 인한 연구의 제한점이 있다. 따라서 후속 연구에서 이러한 제한점을 보완한다면 듣기 이해에 있어 그래픽 조직자의 활용 효과와 학습자의 긍정적인 태도를 보다 명확하게 검증하고 기대해 볼 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to examine the effects of graphic organizers on English listening comprehension and the attitude of Korean middle school students. To be specific, this study investigates the effects of graphic organizers on listening comprehension with narrative texts and also examines whether there is a difference of the effects of which depending on the level of learners' listening proficiency. It further analyzes the learners' attitude in dealing with graphic organizers on listening comprehension. The subjects for this study consisted of sixty students in the second year of middle school and they were divided into two groups such as an experimental group and a control group. In addition, thirty students in each group were divided into fifteen students depending on learners' listening proficiency such as high and low level. All lessons were conducted four times except for implementing the measurement of pre-test and post-test. The students in the experimental group were taught to use graphic organizers before listening, while listening and after listening to narrative texts. On the other hand, the students in the control group just followed traditional listening instruction with no such support of graphic organizers. The major results of this study are as follows. First, using graphic organizers based on the structures of narrative texts had a positive effect on the improvement of listening comprehension. To be more specific, graphic organizers encouraged learners to activate schema related to story grammar and helped them to make a link between new auditory information and schema in that learners could select, organize, and integrate essential information into their long-term memory that, in turn, led to learners' improvement of listening comprehension. Second, the effect of graphic organizers was different depending on learners' listening proficiency. In other words, the effect of graphic organizers was more effective to low level than high level learners. Especially, low level learners who used to listen to texts word by word without an awareness of appropriate listening strategy seemed to take advantage of graphic organizers and make great improvement on listening comprehension. Graphic organizers helped those learners to visualize the structure of narrative text so that learners could develop a holistic understanding of the text to be learnt not only focusing on key information but also trimming trivial and unimportant information. Third, based on the result of questionnaires the graphic organizers used on listening comprehension had a positive effect on learners' attitude. Learners showed positive changes in their attitude towards the use of graphic organizers as an aid for listening comprehension. Specifically, learners changed their attitudes positively from the most to the least in terms of the recognition of story grammar, interests, confidence and persistent use in order. Therefore, graphic organizers played an important role to help learners to understand the story grammar in a structured frame and visualize and organize it effectively into their memory. However, the difference was not statistically significant in terms of the persistent use of graphic organizers as an aid for listening comprehension. Moreover, there was the number of negative responses as much as positive ones in terms of each item such as confidence and persistent use of graphic organizers in that the graphic organizers used in this study had the limitation. Through the personal interview, it was revealed that the graphic organizers used in this study were effective to help learners recognize the text structure effectively but they had the limitation to generate high level learners' interests and to increase their participation of the activity using graphic organizers on listening comprehension. In addition, the effectiveness of graphic organizers could not be found on low level learners, especially who lack vocabulary and processing aural information. Therefore, as long as intriguing, effective and various types of graphic organizers are designed and provided to motivate learners by considering learners' interests and listening proficiency, statistically significant result over all of the items and more positive learners' attitude could be expected in the future research. This study based on the results of the experiment suggests as follows. First, graphic organizers should be used as a pedagogical tool to help and guide learners to listen to texts strategically. By encouraging learners to utilize them before, while, and after listening activities, they can activate schema and make connection between new aural information and prior knowledge to select, organize, integrate information into long-term memory and further they can reorganize and evaluate their schema, which will lead to improvement of retention and retrieval. Second, learners' language proficiency and learners' interests should be considered in advance when providing graphic organizers with learners. Therefore, intriguing, effective and various types of graphic organizers should be designed to generate learners' interests and to supplement learners' lack of vocabulary and listening proficiency. In addition, overt explanation, direct instruction, and long period of practice and training should be provided when utilizing graphic organizers on listening comprehension so that learners might have more positive attitudes toward the use of graphic organizers. In conclusion, graphic organizers had a positive influence on low level learners' listening comprehension and learners' attitude changing their negatives into positives. Therefore, based on the result of this study it is worthy verifying that graphic organizers can be used as a useful and strategic tool for listening activities like those used for reading, writing and vocabulary activities. In the future research, the limitation of this study such as the only one genre of text used, the lack of the various types of graphic organizers and short period of experiment should be considered. By considering and trying to supplement the limitation of this study, greater effects of graphic organizers on listening comprehension and learners' more positive attitude could be expected in the future research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE