View : 481 Download: 0

美國 美術에 있어서 抽象表現主義

Title
美國 美術에 있어서 抽象表現主義
Other Titles
A STUDY ON ABSTRACT EXPRESSIONISM IN THE AMERICAN ART : chiefly viewed from Jackson Pollock's Paintings
Authors
鄭嬉英
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조병덕
Abstract
「1945年에서 1960年까지 2차 세계대전후의 미술은 통상 두 시기로 나누어 볼때 제1기는 전쟁이 끝난 직후에서 부터 1951年 내지 1952年경에 이르러서는 7~8年 동안과 제2기는 1951年 내지 1952年에서 1960年에 이르는 8,9年간으로 나눌 수 있다.」 제1기는 추상과 구상의 논쟁이 대두되었던 시기이고 2기는 뜨거운 추상과 차거운 추상이 대립되면서 뜨거운 추상의 대표적인 양상인 Imformel 美學이 국제적 미술사조로 등장되었던 시기이기도 하다. 이러한 미술 사조속에서 美國은 戰後 미술의 제2기에 접어드는 1952年부터 action painging을 中心으로 일어난 추상표현주의가 크게 대두되면서 세계 미술의 中心地가 될 수 있었다. 사실 戰前에는 유럽미술의 테두리를 벗어나지 못했던 미국미술이 새롭게 미술의 중심지로 대두된데에는 여러 가지 계기가 있었지만 큰 기점을 지적하자면 전쟁을 통해 독일이나 북유럽의 작가들이 일시적인 피난지로 미국을 택하여 이주한 사실이다. 이들은 특히 젊은 세대에서 미국미술에 새로운 것을 창조할 수 있는 역량을 길러 주었다. 이러한 영향력에 힘입어 당시 차거운 추상을 누르고 대두되던 뜨거운 추상회화사조를 타고 미국특유의 Frontier정신을 기저로 한 미국적 에너지를 더해 추상표현주의의 가장 큰 조류인 Painting이 등장하게 되었는데 이것은 Jackson Pollock(1912~1956)의 폭발적인 표현력에 의해 국제적인 명분을 獲得하게 되었다. Action painting은 행위 자체의 결과에만 치중해온 기존의 회화개념과 달라 非西歐的인 미국적 요소를 농후하게 드러내 보이고 있다. 특히 Pollock은 表現으로서의 행위가 아니라 非表現을 시도하려 했다. 이러한 그의 행위는 후에 Happing과도 연결이 되는데 즉, 그림이란 物的으로 存在하는 한 대상으로서의 구성되어야 한다거나 또는 그림을 통해 무엇인가 표현해내야 한다는 기존의 회화개념을 무너뜨렸다. 그리하여 Edward Lucie Smith(1933)가 명명한 Late modern Art의 造形에 대한 관념에 새로운 실험정신을 부여케하여 미국 미술의 발달에 박차를 가하게 되었던 것이다. 또한 그는 미국미술 뿐만 아니라 세계미술속에도 Cezanne Picasso와 함께 자기시대의 회화에 새로운 방향제시를 할 수 있었다는 美術史의 開拓者도 되는 것이다.;The history of art, after World War II, ranging from 1945 through 1960 may be divided into two periods: the First Period covers 7-8 years from the year the war endeil through 1951-'52, and the Second Period, 8-9 years from 1951-'52 through 1960. The former holds a controversy over abstraction and representation, and presents antagnism between the Cold and Hot Abstraction. Eventually Imformel Aesthetics, a representative form of the Hot Abstraction, advents as an international trend of art. In 1952 when the history of art in the United States of America just entered into the Second Period, the abstract expressionism caused mainly from the action painting began to be a prominent figure, and the states played as the center of art in the world. There are some causes in that the American art left within the boundary of european art became the center of art in the world. One of the main causes may be that painters in Germany, northern European countries took their refuge or immigrated to the United States of America. In special they instilled into young artists a new dynamic to create the new. Supported by this influence, American art suppressed the cold abstraction, then raised, on the tide of the then influential hot abstraction, one of the largest trends in abstract expressionism, the action painting to which American characteristic Frontier spirit added. This action painting could enjoy an international fame by Jackson Pollack's (1912-'56) expression. Parting from the then existing concept of painting with emphasis on the results of creation deriven from the methodology that genuiness is embodied into action itself, action painting autstandingly showed non-European, American idiosyncratic factors. In special, Pollock tried to make an attempt not for action as means of expression but for non-expression. His action is closely related to Happening inlater days, abolished the original concept of painting that as long as a painting is a meterial being, it should be formed as an object, or depict something through painting, adding a new experimental spirit to the conception of the plasticity of Late Modern Art, named by Edward Ludie Smith (1933- ), then fostering development, in the history of American art. Furthermore he is a pioneer in the history of art in that he suggests in his own days a new way toward the art not merely of American but of the world, together with Cezanne and Picasso.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE