View : 59 Download: 0

캄보디아 기독초등학교의 교육실행 과정에 관한 사례연구

Title
캄보디아 기독초등학교의 교육실행 과정에 관한 사례연구
Other Titles
A Case Study about the Education Action Process of the Christian Primary Schools in Cambodia
Authors
채란
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정효
Abstract
본 연구는 기독교 정신이라는 건학이념을 가지고 캄보디아의 선교를 목적으로 설립된 기독초등학교의 교육실행 과정을 질적 사례 연구로 탐구하고자 하였다. 본 연구의 목적은 캄보디아 기독초등학교의 교육실행 과정의 양상을 통하여 기독교학교를 심도 있게 이해하며, 캄보디아의 초등교육개선 측면과 기독교교육 측면에서 교육선교로서의 기독교학교의 기여와 발전과정의 해결과제를 도출하는 것이다. 본 연구의 이론적 배경으로 기독교학교와 교육선교로서의 캄보디아의 기독교학교에 대해 알아보았고, 캄보디아의 일반교육현황과 문제점을 살펴보았다. 본 연구에서는 캄보디아의 선교를 목적으로 한국인에 의해 설립된 비교적 규모가 있는 두 기독초등학교를 사례로 다음과 같은 구체적인 연구문제가 다루어졌다. 1. 캄보디아의 선교를 목적으로 설립된 기독초등학교의 교육실행 과정의 양상은 어떠한가? 2. 캄보디아의 선교를 목적으로 설립된 기독초등학교의 교육실행 과정에서 초등교육개선 측면에서와 기독교교육 측면에서의 기여한 바와 해결과제는 무엇인가? 본 연구의 연구기간은 2011년 6월부터 2012년 5월까지 현장연구를 통해 자료를 수집하였다. 또한 연구방법은 질적사례연구로 캄보디아의 두 기독초등학교를 연구대상학교로 선정하였다. 학교장을 중심으로 면담과 전반적인 학교 참여관찰을 실시하였고, 가능한 문서들을 수집하는 등의 방법으로 자료수집의 다각화(Merriam, 1994)가 이루어졌다. 이와 같이 수집된 자료는 지속적 비교분석 방법(Bogdan & Biklen, 1982)으로 분석되었다. 이상과 같은 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 캄보디아 기독초등학교의 교육실행과정의 구체적인 양상은 박상진(2006)의 분류에 따라, 사랑초등학교는 “학교설립의 목적 자체를 학원선교로 설정한” 학원선교 모델과 동시에 "교육받은 자의 도덕적 책임성과 가치를 강조하는" 도덕성 모델이 혼합되어 있다. 믿음초등학교는 “학교설립의 목적 자체를 학원선교로 설정한” 학원선교 모델과 동시에 “학문적 수월성을 통해 사회의 지도자를 양성하려는” 탁월성 모델이 혼합되어 있다고 볼 수 있다. 둘째, 캄보디아 기독초등학교의 기여점을 살펴보면 다음과 같다. 초등교육개선측면의 기여는 다양한 교과목을 구체적 체험과 다양한 교재를 재구성하여 교수방법의 개선이 이루어졌다는 점이라 하겠다. 이를 기반으로 학생들에게 다양한 소질과 능력계발을 위한 전인교육을 지향하고 있었다. 또한 교사의 계발과 처우개선을 통하여 합당한 급여로 교사들의 생계를 보장하여 교육의 부패를 막고 교사의 질을 제고하고 있으며, 시범수업을 통해 지속적인 교사연수를 하고 있다는 점이다. 기독교교육 측면에서의 기여는 영적 성장을 기반으로 한 전인교육을 지향하며, 학생들이 캄보디아를 변화시킬 예수님의 제자로 성장하도록 교육함으로 인해 세계를 품는 그리스도인의 정체성을 형성하도록 하고 있었다. 또한 교사교육을 통하여 교사들이 학생들을 하나님의 형상으로 보도록 인식의 변화가 일어나고 있는 것으로 보인다. 그리고 캄보디아 교육실행 발전과정에서의 과도기적 특성으로 나타나는 해결과제는 다음과 같다. 초등교육개선 측면에서의 해결과제는 기존의 캄보디아 교육문화의 한계로 캄보디아인 교사들이 일제식의 수업을 중심으로 하고 있으며, 수업자료 활용의 미숙함과 학생들에게 적절한 피드백을 제공하지 못하고, 오개념을 가르치는 경우도 있었다. 기독교교육 측면에서의 해결과제는 비성경적 교과내용과 교사자질의 한계로 기독교적인 교육과정이 실시되고 있지 못할 뿐 아니라, 교사도 기독교적인 것을 통합할 만한 안목도 갖추고 있지 못하는 것으로 보인다. 또한 전문성을 갖춘 기독교사를 확보하는 어려움을 가지고 있다는 것으로 나타났다. 이상과 같은 연구결과를 기반으로 결론적으로 캄보디아의 기독초등학교가 어떠한 양상을 띠고 어떠한 역할을 하는지에 대해 다음과 같이 정리할 수 있겠다. 첫째, 캄보디아의 기독초등학교 교육실행의 발전과정을 통해 선교를 목적으로 설립된 기독초등학교의 양상을 박상진(2006)의 유형에 따라 한 가지로 유형화하기는 어려웠다. 캄보디아 기독초등학교는 아직 선교초기 단계에 해당하기 때문이다. 따라서 본 연구의 캄보디아 두 기독초등학교는 1세대의 학교로 모두 학원선교 모델을 기반으로 하고 있는 ‘구원을 강조하는 도덕성 모델’과 ‘구원을 강조하는 탁월성 모델’로 이해될 수 있겠다. 둘째, 캄보디아의 기독초등학교는 캄보디아 교육 문제에 대한 대안으로서 초등교육개선에 기여하고 있으며, 이러한 초등교육의 개선은 교육선교와 연계되어 있다. 이는 정갑순(2006)의 연구에 의하면, 교육선교는 대상국의 필요와 개선이 함께 이루어져야 한다는 주장에 부합된다. 선교지의 교육을 개선하는 것에 관한 두 가지 반대되는 관점이 있다. 즉, 교육선교에서 선교대상국의 교육개선이 선교를 오히려 저해를 한다는 관점(Hiebert, 1985)과 도움이 된다는 관점(Hoekema, 1989)이 있다. 그러나 교육선교는 영혼구원 뿐만 아니라 삶의 전 영역의 회복을 포함하여야 한다(Hoekema, 1989)는 의미에서 초등교육의 개선은 교육선교의 중요한 한 부분으로 이해되어야 한다. 이러한 연구결과에 따라 다음과 같은 제언을 말할 수 있다. 첫째, 기독초등학교의 교육지원과 더불어 학교장에 대한 지속적인 연수프로그램이 실시되어야 할 것이다. 둘째, 발전과정의 해결과제로는 교사교육이 핵심이라고 말할 수 있다. 교사교육은 신앙과 교육을 접목하는 연수를 지향하여 기독교사로서 교육을 어떻게 볼 것인가에 대한 고민과 성찰을 통해 교사의 정체성을 세워가도록 할 필요가 있다. 셋째, 선교를 목적으로 설립된 기독교학교에 관한 후속 연구가 활발히 이루어 질 필요가 있다. 이러한 실증적인 자료를 통해 한국의 교육전문가들도 교육선교에 관심을 가지고, 선교지 학교에 대한 체계적인 피드백을 통해 적절한 지원이 일어나야 할 것이다.;This research paper attempts to, in the purpose of realizing the Christianity ideology, study about the education action process of two Christian primary schools in Cambodia, which is based on qualitative case study. The purpose of this research study is to understand deeply the Christian school by the education action process of two Cambodian Christian primary schools; to draw the solution task in development process and the contribution towards the Christian school as the missionary education. In the theoretical background, we seek to understand the Christian school and the Christian school as the missionary education and to examine the problem of Cambodian education’s present condition. In this paper there are two research questions we attempt to research, through case studies of two Cambodian primary schools. 1. What is the aspect of the education action process of the two Cambodian Christian primary schools which based on missionary purpose? 2. What are the solutions tasks in the development process and the contributions toward the two Christian primary schools’ education action process? The research period is conducted from June 2011 to August 2012 and through the field study the data are collected. Also, the qualitative case study is used as our research method; we select two Cambodian Christian primary schools as our research objectives; the principle interviews and participation observations are used. The collected data are analyzed through the continuous comparison analysis method (Bogdan & Biklen, 1982). Regarding to research paper questions, the result is as in the following. First, the concreted appearance of the education action process of the Cambodian Christian primary schools is that Love primary school has used the mix of the morality model and the private educational institute model “use the Christian value by means of education direction for non-Christian”. Faith primary school has used the mix of the excellence model and the private educational institute model “through the excellence academic interest, to grow leaders for a society”. Second, if we examine the contribution towards the Cambodian Christian primary schools, it aims to achieve the development in teaching method- various teaching materials, concreted experiences, and various subjects. Moreover, regarding to teacher’s development and labor condition improvement, guaranteeing the living of the teacher with the appropriate wage, stop corruption in education and seeking the true identification of teacher through continuous teacher training program should be implementing. The contribution towards Christian education aims to provide whole-person education by enable Cambodian student to grow spiritually and become Jesus’ disciple; by mean of teacher training, change the view of teacher in seeing students as God’s image. Also, the solution task we can draw from transitional phenomenon in development process is as in the following. The solution task at the primary education development is the limitation in Cambodian education culture, the Cambodian teacher rules classes as a central system and there is a case that teacher develops the concept but does not give the feedback. The solution task of the Christian education is the lack of bible education action and constrain in teaching quality. In addition, we can see that teachers do not very much appreciate the Christian education. There is a difficulty in increasing the professional Christian teacher as well. The discussions connected with these results are as in the following. First, in Cambodian Christian primary schools’ education action development process; according to model of Park sang jin(2006), a Cambodia’s school is difficult to transform itself into a Christian school in the early stage of the missionary work. Therefore, two Cambodian Christian primary schools are the first generation of private educational institute model where we can understand by the perfect model emphasizes salvation and the morality model emphasizes salvation. Second, the Cambodia’s Christian primary schools are contributing toward the primary education development and this primary education development is being connected with the missionary education. According to a research study of Jung gab soon(2006), stated that ‘The missionary education has to achieve together the need and the development of a target county’. There are two opposite viewpoints which related to the developing primary education based on missionary education. The primary education development could be the assistance or either the obstruction in a target country’s missionary work. According to this state, the missionary education is not only to understand the salvation, but also to develop the education. According to this, we could possibly build the construction as following: First, there must be the enforcement of continuous training programs for principle and the support for the Christian primary school’s education. Second, base on the measure of solution task in developing process, the teacher education is the core. The teacher education aims teachers to be faithful and to investigate and think how to view the education. Third, the following- up of research about the Christian school that build in missionary purpose and Korean education professionals should be, through substantiating data, interesting in missionary education and appropriately supporting through the feedback.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE