View : 414 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor李圭鮮-
dc.contributor.author정미현-
dc.creator정미현-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:06Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000058358-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/203628-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058358-
dc.description.abstract새로운 예술세계를 창작하기 위한 통찰력을 얻기 위해서는, 과거 미술의 흐름을 정확히 파악하고, 현재의 위치를 깨달아 미래를 내다 볼 수 있는 感知力을 키우고, 그 感知力과 작가의 지각을 통한 조형 능력이 함축되어 이루어 질때 참다운 창조적 작업이 이루어 진다고 생각된다. 그 결과 韓國 現代 京洋畵의 창조적 작업이란 서양의 모던 아트가 발생하게 된 과거와의 완벽한 단절·기존 형식의 전면 부정의 자세를 있는 그대로 받아 들이는 것이 최선이 아니라는 사실이었다. 그러나 새로운 예술형식을 만들어 내는 지름길은 역시 안일한 자세로는 절대로 돌파구가 없다는 사실을 또한 알게 되었으며, 그로 인하여 본인은 전통적 동양화의 정신적인 줄기는 그대로 받아 들이면서 서양의 현대미술이 등장하게 된 개성의 존중 새로운 조형인식 등의 동기를 받아드렸다. 그렇기 때문에 이 논문은 과거 미술사 정리에 역점을 두어 연구함으로써, 그것을 밑바탕으로 하여 작품을 제작 분석하였으며, 작품에 미흡한 점은 앞으로 제작 되어질 작업을 통해, 보안 및 반영 할 예정이다. ;In order to get an insight to create a new artistic world, it is necessary, first of all, to ascertain the present position of fine arts, grasping the main currents of hast accurately and to develop the artistic sense that will enable to foresee the future. Real creative work can be achieved only through this three process. According to my research by this principle the conclusion is that the creative work in the field of modern oriental art should not follow faithfully the trace of modern western art; that is, the absolute denial of existing form and the atter breaking off from the past. But I recognized that the creation of new form in the field of oriental art could not be achieved by an easygoing attitude. Therefore I tried to keep up the traditional spirit of oriental art accepting the creative motive of the modern western art in my creative working. This article also put stree in the study of past art history. And the analysis and comments in this article are founded on this study. The unsatisfactory and insufficient parts will strengthened through my future work.-
dc.description.tableofcontents目次 = iii 論文槪要 = v Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 과거의 韓國 繪畵 = 3 1. 中國 繪畵 楊式의 傳來 = 3 2. 독창적 韓國繪畵의 구축 = 6 Ⅲ. 현대 韓國 東洋畵의 動向 = 12 1. 西洋 美術과의 만남 = 12 2. 繪畵의 地域性 = 18 Ⅳ. 제작의도 및 작품 분석 = 22 1. 제작의도 = 22 2. 작품 분석 = 23 Ⅴ. 結論 = 27 작품사진 = 28 參考文獻 = 33 ABSTRACT = 34-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4864193 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title韓國 現代 東洋畵의 模索-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Research of Modern Oriental Painting-
dc.format.pagev, 35 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 순수미술과-
dc.date.awarded1981. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE