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經營利益 測定에 관한 硏究

Title
經營利益 測定에 관한 硏究
Other Titles
A STUDY OF OPERATIONAL CONCEPT OF INCOME DETERMINATION AND COMMUNICATION
Authors
김희경
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金亨柱
Abstract
Recent economic statues are so dynanically changed that the construction of more broadly applicable accounting theory is wanted by many people. The theory must satisfy the objects of accountants, which is to give informations about business activities to the businessman and to the users of finantial statements for their decision making. In order to accomplish such a task, we must have sufficient knowledge abuent traditional income concepts which are prevailing but hoving some critics. Many scholars have tried to classify the income concepts into economic and accounting income. Accounting income is objective, becanse it depends on realization concept thoroughly. But, it lacks in usefulness to inform business effectiveness. Although economic concept of income is superior to accounting concept in principles, it is less objective and it can't give the informations about individual business operation step. Many considerations and suggestions have been given to the development of income concept. Among them, current cost approach by Bell and chambers attracts much interestings from accountants and accupies the essential part of practice. Unfortunately, there is no simple concept of income that can cover and satisfy the various needs of modern society. One of the recently suggested innovation, which is able to cover the deficieney of conventional one, is operational concept by Bedford. Operational concept of income is coincidence with pragnatism so that it has flaxibility. Business activities are classified into six steps in operational concept and sum of income originated in individual step is the total income of business. Therefore, it supplies the effectiveness of business activities. Operational concept uses matching technique of transaction concept, and accretion concept, It uses market prices so that it emphasis objectivity. It treats the fundamental function of accounting, measurement and communication, more descriptive than any other concepts. But, it lacks in innovation and singularity which is necessary to new theory. Although, it has some restrictions for its, use, it is more relevant than any other concept to decision making and measurement of income.;오늘날과 같이 變動이 심한 經濟界에서는, 극심한 變化에 대처해 나갈 수 있는 새로운 會計理論은, 특히 기업의 擴大와 재무제표 이용자들의 다양한 정보요구에 適合한 理論이어야 할 것이다. 이러한 統計理論의 구축은 여러 가지 側面에서 생각할 수 있는데 본 論文에서는 會計의 중심과제라고 할 수 있는 利益의 側面에 국한하여 살펴보았으며, 특히 過去 또는 現在까지 널리 사용되어 왔던 傳統的 會計理論들에 대하여 考察比較해 보았다. 利益槪念은 크게 統計學的 利益槪念과 經濟學的 利益槪念으로 나눌 수 있다. 統計學的 利益槪念은 實現主義에 너무 의존함으로써, 객관이긴 하지만 경영성과에 대한 有用한 情報를 제공하지 못하고 있다. 經濟學的 利益槪念은 理論的으로는 우세하지만, 객관성이 없고 각각의 經營活動에 대한 情報를 제공하지 못하고 있다. 이에 대하여 회계저혁론자들은 current cost를 제안하고 있다. 대표적인 학자로는 Edward, Bell과 Chambers를 들 수 있다. Edward & Bell의 주장은 利得이 실제로 發生한다는 假定에 의거하므로, 무엇이 利得을 構成하며, 그와같은 利益의 認識時點을 언제로 決定할 것인가가 중요한 문제이다. Chambers의 再販賣價格 또한 企業間의 業績을 비교하는데 위용한 情報를 제공하지 못한다는 短點이 있다. 이제까지 살펴본 바와같이 각각의 利益槪念들은 모두 극복할 수 없는 短點을 갖고 있다. 즉 이것은 單一槪念으로는 現代社會의 多樣한 要求를 충족시킬 수 없다는 것이다. 따라서 Bedford는 複合的 利益槪念인 操作的 利益槪念을 제안하였는데, 이러한 操作的 利益槪念은 實用主義와 일맥상통한다는 점에서 융통성을 찾을 수 있다. 이것은 實踐段階에 있어서는 경영활동을 6단계로 분류하여, 각 단계에서 發生한 利益의 合計가 그 企業의 操作的 利益이 되는 것이므로 각각의 經營活動의 成果를 잘 알 수 있다. 또한 利益決定에 있어서는 對應技法를 사용하고 있으며, 實現主義에서 發生主義로는 확장을 도모하고 있다. 즉 市場에서 一般的으로 성립하고 있는 價格을 使用함으로써 객관적 측정을 强調하는 것이다. 操作的 利益槪念은 설명원리를 전개하기 보다는 利益의 측정, 전달이라는 會計의 본질적인 機能까지 다루고 있다는 强點이 있지만, 새로운 會計理論이 되기에는 革新性과 一貫性이 부족하다고 할 수 있다. 그러나 이와같은 限界性에도 불구하고, 操作的 利益槪念은, 1. 사람들이 利益槪念을 사용하는 목적에 적합하며 2. 測定可能性이 있으며 3. 利益의 부대적인 槪念들의 多樣性에 適合하므로 다른 槪念들보다는 가장 目的適合하여 우월하다고 결론지을 수 있다.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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