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바라춤에 대한 考察

Title
바라춤에 대한 考察
Authors
朱然禧
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李惠求
Abstract
Jae, the Buddhist mass for the repose of the deceased is mainly involved in music and dance. It is divied into Sang-Joo-Gweon-Gong-Jae, Gak-Bae-Jae, Saeng-Jeon-Yea-Soo-Jae, Soo-Ryook-Jae, Ryeong-San-Jae, etc. One of the greatest scale of Jaes is Ryeong-San-Jae to which Sik.-Dang-Jak-Beob belongs, which contains various sorts of Buddhist dances. But Buddhist dance belongs not merely to Sil-Dang-Jak-Beob But to the other Jaes, i.e., Sang-Joo-Gweon-Gong-Jae, Gak-Bae-Jae, Saeng-Jeon-Yea-Soo-Jae, Soo-Ryook-Jae, Such Jaes are called Yo-Jab and frequently used in the procedure of Buddhist mass. Buddhist dance is classified into Nabi dance, Bara dance, Beobgo dance. Kim, Chion Heung divides it into five kinds, adding Tajoo and Mogeo to them. Nabi dance is classified into 15 kinds according to its uses. Beobgo has Beobgo and Honggoo. It is performed by- two persons; one beats the Beobgo and beats time, in the back of Beobgo, and the other dances to the tune. Bara dance has six kinds of it; Cheon-Soo-Ba-Ra, Myeong-Ba-Ra, Sa-Da-Ra-Ni-Ba-Ra, Gwan-Yok-Geo-Jin-Eon-Ba-Ra, Rae-Rim-Geo-Ba-Ra. Among these Gwan-Yok-Geo-Jin-Eon-Ba-Ra goes by the name of Hwa-Eai-Jae-Jin-Eon-Ba-Ra, and Mak-Ba-Ra, of Ba Tong Ba-Ra or Yo-Jab-Ba-Ra whereas Cheon-Soo-Ba-Ra, Sa-Da-Ba-Ni-Ba-Ra and Gwan-Yok-Geo-Jin-Eon-Ba-Ra have their words, but Myeong-Ba-Ra, Rae-Rim-Geo-Ba-Ra and Mak-Ba-Ra have not. The music for the Buddhist mass is called Beompae All kinds of dances to be used for the Buddhist mass are called Jakbeob. Especially what is called Chakbeob means Nabi dance. Among Buddhist dances, Ba-Ra-Moo's sound deriven from beating Bara has a meaning that the sound would relieve human-beings in the other world. So This is indispensable in Jae, and frequently performed in the stage. This study is mainly based on Bara dance and aims at making out dance stave by which Choomsawi could be classidied, and at showing what the characteristics of Bara dance are. The method of study depended upon practical participation in the jae of Buddhist Temple, practical observation, hearings form priests and upon direct direction of priest Park, Song Am in Bongweon Temple. Choomsawi contained in most of Bara dance have such movements as Yo-Janb-Ba-Ra, Beon-Gae-Bara, YK-movement like a motion of bow, and B2 movement bitting Bara each other. These four Choomsawis are the important factors in Bara dance. Besides these, Myeong Bara involves a considerable Choomsawis. Cheon-Soo Bara differs form Myeong Bara; It has words, simple Choomsawi and a varied rhythms. In general, Choomsawi begins first from the left. When stopped, it tades Tform in the foot angle, which is generally seen in Nabi;佛敎儀式의 主가 되고 있는 齋는 音樂과 舞踊을 많이 쓰고 있다. 齋의 종류에는 常住勸供齋, 各拜齋, 生前豫修齋, 水陸齋, 靈山齋등이 있다. 이러한 여러 齋 中에서 그 규모가 큰 齋의 하나는 靈山齋이며 이 靈山齋中 食堂作法 속에는 불교무용의 종류가 많이 포함되어 있다. 그러나 불교무용이 반드시 食堂作法에 만 있는 것이 아니라 其他의 齋 즉 常住勸供齋, 各拜齋, 生前豫修齋, 水陸齋, 등에도 繞?이라 하여서 그 儀式의 節次와 節次사이에 빈번히 使用되고 있다. 佛敎舞踊에는 나비춤, 바라춤, 법고춤, 등 세가지의 종류가 있는데 金千興 先生의 說에 의하면 이 세가지에 打柱와 木魚를 넣어 다섯가지의 종류로 구분한다. 이 가운데 나비춤에는 그 쓰이는 용도에 따라서 15가지의 종류가 있으며 법고춤에는 법고와 홍구등 두 종류가 있다. 법고는 2人이 하는 것으로 1人은 법고를 두드려서 장단을 쳐주며 또다른 1人은 법고 앞에서 이 장단에 맞추어 춤만 추는 것이다. 또한 바라춤에는 ① 千手?羅, ② 冥?羅, ③ 四多羅尼?羅, ④ 觀浴偈眞言?羅, ⑤ 來臨偈?羅, ⑥ 막?羅등 6가지의 종류가 있으며 觀浴偈眞言?羅는 一名 化衣財眞言?羅라고도 하며 막?羅는 一名 보통?羅 또는 繞??羅라고도 한다. 이 中에서 千手?羅, 四多羅尼?羅, 觀浴偈眞言?羅, 막?羅에는 歌詞가 없다. 佛敎儀式에 使用되는 音樂을 梵唄라고 한다. 그리고 佛敎儀式에 使用되는 모든 舞踊을 일괄하여 作法이라고 부르며 특히 着服舞라고 하면 나비춤을 말하는 것이다. 佛敎舞踊 가운데 ?羅舞는 바라를 쳐서 쇠소리를 나게 함으로서 冥府衆生을 濟度한다고 하는 뜻을 지니고 있기 때문에 齋의 어디에서나 빠져서는 안되는 춤이며 또한 무대에서도 많이 공연되는 춤이기도 하기 때문에 本論文에서는 바라춤만을 대상으로 삼았으며 舞譜를 作成하고 그것에 基해서 춤사위를 분류하여 바라춤의 특징이 어디 있는지를 살피려고 하는데 目的을 두었다. 硏究의 方法으로는 절의 齋에 참관하여 보고 들었으며 또한 이것을 보유하고 계신 奉元寺의 朴 松巖암스님께 직접 실기지도를 받았다. 모든 바라춤에 많이 포함되어 있는 춤사위로는 요잡바라동작과 번개바라동작 절을 하는 동작 그리고 바라를 마주치는 동작이며 이 네가지의 춤사위는 바라춤을 구성하는 중요한 춤사위라고 말할 수 있다. 그러나 冥바라는 바라춤중에서 이外의 가장 많은 춤사위를 포함하고 있는 것이 특징이며 千手바라는 冥바라에 비해서 歌詞가 있는점과 춤사위는 단순하나 반주하는 리듬이 다양한 것이 특징이다. 춤사위를 처음 시작할때는 언제나 왼쪽부터 시작하는 것과 정지하였을 때는 항상 丁字停止形의 발동작을 하는 것은 나비춤이나 법고춤에도 볼 수 있는 것으로서 이것은 궁중무용이나 민속무용 또는 佾舞에서는 전혀 볼 수 없는 불교의식 무용만이 지니고 있는 독특한 춤사위라고 하겠다.
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