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現代 피카레스크 小說 硏究

Title
現代 피카레스크 小說 硏究
Other Titles
Picaro As a Becoming : A Study on Three Picaresque Novels
Authors
李金柱
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
羅英均
Abstract
현대소설이 보여주고 있는 다양한 실험과 형식의 과정에서도, 이차대전 이후 여러나라에 공통적으로 나타나는 하나의 특징적인 작품경향을 찾아 볼 수 있다. 즉, 상당수의 소설작품이 피카레스크 형식을 취하고 있는 것이다. 16세기 후반에서 17세기 초엽까지 스페인에서 유행했고, 그 후 프랑스, 영국, 독일, 네덜란드 등으로 전파되었던 피카레스크 소설은 한 부랑자의 일생을 자서전적 형식으로 서술하며, 삽화적 구조를 이루고 전개되는 주인공의 모험과 편력의 이야기를 통해 당시 사회상을 풍자적으로 묘사했다. 그런데 소설의 발생 초기에 출현했던 이 오래된 쟝르(genre)는 수 세기를 면면히 이어져 내려오는 동안 시대·국가·작가에 따라 어느 정도의 굴절을 보이면서 새로운 상황에 적합한 방식으로 재구성되지 않을 수 없었다. 그러므로 전반적 세계상이나 문학관이 오늘날과 꼭 일치한다고는 볼 수 없는 상황에서 발생한 피카레스크 소설이 왜 현대에 계속해서 쓰여지고 있으며 현대를 살아가는 작가와 독자 일반에게 여전히 감동을 불러 일으키는지를 밝혀보는 것은 흥미로운 문제이다. 본 논문은 이러한 문제에 접근하기 위하여 구체적으로 작품을 해석하고 평가하므로써 피카레스크 장르의 현대적 의의를 규명하는데 그 목적이 있다. 따라서 피카레스크 장르의 역사와 특성을 먼저 파악하고 피카레스크 문학양식의 본질적 요소들과 관련시키면서 The Adventures of Huckleberry Finn(Ma가 Twain), The Catcher in the Rye(J.D.Salinger), The Adventures of Augie March(Saul Bellow)의 주인공·서술기법·구조·주제 등을 살펴보았다. 이 작품들은 현대에 쓰여진 피카레스크 소설로서 피카레스크의 근본적 특성과 그 변화를 예증하기에 적합하리라 생각되어 선택했다. 현대의 피카레스크 소설에는 피카레스크 양식의 특성이 기본적 맥락을 이루고 있다. 세 작품은 피카로 주인공의 자서전적 기록으로 주인공 Huck·Holden·Augie는 사회나 기존체제에서 일탈한 개인, 즉 아웃사이더(Outsider)로서 끊임없이 모험에 부딪히고 곤경을 해결해 나가는 활동적 인물이다. 삽화적 구조로 이루어진 그들의 여정은 사회현실의 허위를 노출하며 풍자하는 사회비평의 역할을 하고 있다. 그러므로 세 피카레스크소설에서는 집단과 전체의 본질이 개개의 인간의 생활과 운명을 중심으로 파악되어 진다. 그런데 세 피카로의 모험은 이제 그것이 주인공들의 심리적 반응을 일으키는 한에서 문제시되고 있다. 이것은 현대와 과거의 피카레스크 소설을 구분하는 차이점이며, 곧 피카레스크 소설이 현대에 겪은 변화라고 할 수 있다. 피카로의 모험과 그에 따른 사회비평이 중시되었던 종래의 피카레스크 소설과 달리 현대의 세 피카레스크 소설 Huckleberry Finn, Catcher in the Rye, Augie March는 편력을 겪은 인간의 자아성찰에 더 많은 비중을 둔다. 이것은 소설이 전반적으로 겪은 심리화·내면화의 경향을 피카레스크 소설 역시 피할 수 없었음을 증명해 주는 것이다. 세 작품 내에서 주인공은 행동위주의 피카로에서 생각하는 피카로로 변하고 있으며 그의 외적행동 즉, 모험의 궤적이 넓어짐에 따라 그의 정신의 영역도 점차 확대되어 간다. 점층적으로 쌓여가는 피카로 주인공의 경험과 심리적 굴절과정은 피카레스크 소설의 근본적 특성인 삽화적 구조와 자서전적 일인칭 기법에 의해 효과적으로 표현되고 있다. Huck·Holden·Augie 세 피카로의 여정은 한편으로는 인간들의 약점을 들춰내고 그들이 모여사는 사회의 부패를 폭로하면서, 다른 한편으로는 그의 정신적 각성과정을 통해 인간의 선함과 연대의식의 가치를 긍정하는 작가의 신념을 보여 주게 된다. 세 주인공의 정신적 성장이 타자의 존재를 새롭게 인식하고 그들과 의 형제애적 관계를 바탕으로 이룩되는 것은 주목할 만한 점이다. 피카로는 매 순간 새롭게 모험에 직면하고 거듭 변장하면서 여러 가지로 역할을 바꿔가며 자신의 정체를 추구하는 실제적 인물이다. 세 작품의 피카로 주인공을 통해서 인간의 경험과 희생이 가치가 있으며 절대로 헛되지 않다는 믿음이 확인되고 있다. 인간성 파괴의 불안에 시달리는 소외와 좌절의 시대인 현대에 현대문학은 회의와 저항과 방황과 모험의 문학이라고 할 수 있으며, 현대의 인간 상황이 피카레스크 소설에 내포된 실존적 상황과 부합되는 까닭에 많은 현대 작가들이 피카레스크 소설의 형식과 정신을 즐겨 받아들인 것으로 해석해 볼 수 있다. 현대에 실존주의 철학이 하나의 해결책을 모색하려 노력했듯이, 세상의 비극적인 현실에도 불구하고 낙천적인 피카로를 통해 피카레스크 소설은 현대소설에 하나의 길을 제시한다. Huckleberry Finn, Catcher in the Rye, Augie March에서 세 주인공의 내면화는 피카로의 활동성에 의해 그 균형을 유지하고 있어서, 세 피카레스크 소설에서는 사회의 현실적 문제와 자아의 정신적 추구 사이의 긴장이 균형을 이룬다. 피카레스크 형식을 빌릴 때 소설은 지나친 심리화로 인한 주인공의 와해를 피할 수 있으며, 현대에 소설이 앓고 있는 인물·행동·언어에 대한 회의에서 소설을 구출해 줄 수 있다. 그러므로 피카로에게 인생이 개척의 여지가 풍부한 영역이듯이 현대작가에게 피카레스크소설은 창작의 자극과 다양함을 더해주는 것이다.;There can be no question that the picaresque novel is a literary form-that flourished in Spain in the latter part of the sixteenth and the first decades of the seventeenth centuries; that it spread soon after to France, England, Germany, Holland, and elsewhere;that it is the adventurous story of a rogue's life, usually told in the first person; that is episodic account of wanderings, adversity, and ingenious role-playing incorporates a satiric view of society. While it is worthy of note that with all the many faces and various colors that the novel has shown to the world during the last century and a half, an impressive number of novels continue to organize their characters and their words in something akin to the picaresque situation. So it seens reasonable to assume that the picaresque novel is not simply a long-finished episode in literary history but rather a permanent addition to the storehouse of literary resourses, capable of regenerating and transforming itself in a surprising variety of new environments . To treat picaresque as a tradition I select three American novels which I consider representatives of the picaresque of today, that is, The Adventures of Huckleberry Finn(1885), The Catcher in the Rye(1951), and The Adventures of Augie March(1953). And I examine individual works from the standpoint of the generic attributes of the picaresque genre. Huck, Holden, and Augie are common to the aspects that they are the picaro - the underdog, the little man, the fellow a bit worse off than the average, who has his adventures and troubles and somehow just survives . Without any solid background of family they are the self-reliant creature in themselves. As the picaro, they move horizontally through space and vertically through society, journeying down the river, into the large city, anf the continents. They observe a number of collective conditions : social classes, professions, cities, and nations. Their premature exposure to the world coinsides with a state of "natural" ignorance, and they proceed to discover all values anew. And these rogue's gallery is a standing invitation to satire. Huck, Holden, and Augie learn about the world by means of satirical awareness. It seems clear that their stories of journey are creative comments on modern society and on how it felt to be a man among men. And it is also true that the portrayal of collective conditions and vices is tempered with humour and the recognition of individual complexity. The picaro of today, Huck, Holden, and Augie. neither join nor actually reject his fellow men. They show us their satirical perception of human absurdities and the sense of fellowship with humanity. There lies the sign of some changes the picaresque has underwent by its perpetual reassessment and reconstitution. Huck, Holden, and Augie do grow, learn, and change through their adventurous journey . The picaro of old days appeared as a fixed personality who never substantially altered during the course of his varied experiences. He learned but he did not change. Once the picaro had learned all the rules of the game of the society, he went on to play with skill and confidence, but nothing had happened to him inside, no development had taken place. It was the world that we were supposed to see not his world - his inner life, his psychological complexity, his moral growth or decline. So the picaro was, of necessity, a fixed, undeveloping character. But the shift in focus from the man's adventures to the man himself is one of the most outstanding aspects of three picresque novels of today. A process of internalization is clearly at work in The Huckleberry Finn, The Catcher in the Rye, and The Adventures of Augie March. Thus the loosely connected episodic plot has more organic unity because the simplicity of the picaresque novel full of inconsequently interspersed and apparently aimless adventures is further modified by the story's climactic moments of moral struggles of the protagonist. In fact, the picaresque plot is based on a series of conventional climaxes of change. The sense of life which experience impresses upon Huck, Holden, and Augie is a feeling of being tossed at random from event to event. And we recognize easily enough in the passages where we see them wandering from place to place the freedom and the quest that are the burden of modren novelistic heroes. Huck, Holden, and Augie do not want to gradually vanish as an individual and dissolve into a role, a social status, a mask. It is the conviction underlying in these works that while life is hard, life is also good. Experience is a positive thing - the three picaroes are constantly seeking more of it. The picaro as an ongoing philosopher, as a constant discoverer and rediscoverer, experimenter and doubter where every value or norm is concerned never ceases to learn. Each person or action, is for him a possible example. In the midst of bankrupt revolutions and the orthodoxy of disbelief the powerless antihero and non-conformist of Huck, Holden, and Augie show us the man truly risking, or even shaping, their own lives. And it is the perspective the authors of three works offer to the narrative art in which society and the individual could be seen.
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