View : 18 Download: 0

부모간 갈등, 어머니의 지지 및 통제와 또래관계의 질이 고등학생의 문제행동에 영향을 미치는 경로

Title
부모간 갈등, 어머니의 지지 및 통제와 또래관계의 질이 고등학생의 문제행동에 영향을 미치는 경로
Other Titles
Pathways from Interparental Conflict to Adolescents' Problem Behavior: Maternal Support and Control and Quality of Peer Relationship Effects of Mediating
Authors
조주연
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 아동학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 주목적은 부모간 갈등, 어머니의 지지 및 통제와 또래관계의 질이 청소년의 문제행동에 어떠한 경로로 영향을 미치는지 살펴보는 것이다. 이를 위해, I시에 위치한 4개 고등학교에 재학 중인 1, 2학년 남녀 청소년 340명을 대상으로 질문지법을 이용하여 자료를 수집하였다. 부모간 갈등은 Grych, Seid와 Fincham(1992)의 CPIC(The Children's Perception of Interparental Conflict Scale)를 번안 · 타당화한 권영옥, 이정덕(1997)의 K-CPIC를 사용하여 측정하였고, 어머니의 지지 및 통제는 Barber, Stolz와 Olsen(2005)의 척도를 번안하여 측정하였다. 또래관계의 질은 김진경(2002)이 개발한 또래관계의 질 척도를, 청소년의 문제행동은 Achenbach(1991)가 개발한 청소년 자기행동평가 척도(YSR: Youth Self Report)를 오경자, 하은혜, 이혜련, 홍강의(2001)가 표준화한 K-YSR을 사용하여 측정하였다. 자료 분석을 위해 AMOS를 사용하여 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모간 갈등은 어머니의 지지 및 통제와 또래관계의 질을 통해 청소년의 내면화 및 외현화 문제행동에 영향을 미쳤다. 즉, 부모간 갈등이 빈번하고 심각하며 해결이 되지 않을수록 어머니는 자녀에 대한 지지와 행동 통제를 덜 보이고 심리적 통제를 많이 보였으며, 이는 또래관계의 질에 부정적인 영향을 미쳐 청소년의 내면화 및 외현화 문제행동을 증가시켰다. 둘째, 부모간 갈등은 어머니의 지지 및 통제를 통해 청소년의 내면화 문제행동에는 영향을 미치지 않았으나 외현화 문제행동에는 유의한 영향을 미쳤다. 즉, 부모간 갈등이 높을수록 어머니는 자녀에게 부정적인 양육행동을 보였으며 이는 청소년의 외현화 문제행동을 증가시켰다. 셋째, 부모간 갈등이 또래관계의 질을 통해 청소년의 내면화 및 외현화 문제행동에 영향을 미치는 경로는 유의하지 않았다. 마지막으로, 부모간 갈등은 청소년의 내면화 및 외현화 문제행동에 직접적인 영향을 미쳐, 부모간 갈등이 빈번하고 심각하며 해결이 되지 않을수록 청소년의 내면화 및 외현화 문제행동이 증가되었다. 본 연구는 부모간 갈등, 어머니의 지지 및 통제와 또래관계의 질이 청소년의 문제행동에 어떠한 경로로 영향을 미치는지 살펴봄으로써 청소년의 건강한 발달과 적응을 위한 부모의 역할과 또래관계의 중요성을 확인하였다. 특히, 내면화 문제행동에는 부모간 갈등이, 외현화 문제행동에는 어머니의 지지 및 통제가 가장 커다란 영향을 미치고 있음을 발견하였다. 이로써 본 연구는 청소년의 문제행동을 예방하기 위한 부모 상담 및 교육의 방향을 제시하고, 또래관계증진 프로그램 개발의 필요성을 시사하였다는 점에 의의가 있다.;The main purpose of this study is to examine the pathway that interparental conflict, maternal surpport and control, and quality of peer relationship affect adolescent's problem behavior. The subjects were 340 1st and 2nd grade high school students living in I City. Data were gathered via four questionnaires regarding interparental conflict, maternal support and control, quality of peer relationship and adolescents' problem behavior rated by adolescents. Data were analysed by Structural equation model using Amos 7.0. The results of this study are as follows: First, interparental conflict had effects on adolescent's internalizing and externalizing problem behavior through maternal support and control and quality of peer relationship. Therefore, as interparental conflict was frequent, serious and hard to solve out, mother had psychological control over their children rather than giving supports and having behavioral control and it increased adolescent's internalizing, externalizing problem behavior by affecting quality of peer relationship. Second, interparental conflict significantly affected adolescent's externalizing problem behavior, although it didn't affect internalizing problem behavior through maternal support and control. Therefore, as interparental conflict was severe, mother showed negative parenting behavior to their children and it increased adolescent's externalizing problem behavior. Third, interparental conflict didn't significantly affect adolescent's internalizing and externalizing problem behavior through quality of peer relationship. Finally, interparental conflict directly had effects on adolescent's internalizing and externalizing problem behavior. Therefore, as interparental conflict was incessant, serious and difficult to solve, adolescent's internalizing and externalizing problem behavior were increased. In conclusion, This study demonstrates the importance of parental roles and peer relationship for making adolescents grow up healthily and adapt to society well by examining how interparental conflict, maternal support and control and peer relationship have effects on adolescent's problem behavior. Especially, it was found that adolescents internalizing problem behavior are mainly influenced by interparental conflict, and maternal support and control are major effects on externalizing problem behavior of them. Accordingly, this study has significances by proposing methods of efficient parental consultation and education to prevent adolescent's problem behavior, and suggesting the necessity to develop programs for improving peer relationship of them.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE