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面의 律動的 形成

Title
面의 律動的 形成
Other Titles
RHYTHMICAL PLASTE OF FACE
Authors
李弘蓮
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 응용미술학과
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Advisors
白泰昊
Abstract
It might be well said that the modern dyeing does not allow itself to be encompassed within the category of present craft and nowadays even makes its conception nearly close to that of plastic art, with its own materials and process, peculiar to dyeing itself It is also because the objective of the plastic in dyeing itself betrays basically the same as the other arts. Hence, it is very meaningful study to seek the possible way of plastic expression of the dyeing by way of the formative rules and factors, so as, the dyeing can be also added as an subject to aforementioned category. In Line with the high-developed scientific culture, the improvement of materials and the select of subject matters in dyeing works are expanding without cease and their expressing methods and patterns has been developed variably, agreeably to the art trends. In studying these backaground, characteristics and trend of dyeing, the writer analized the categories in three parts ; 1. The theory of C'zanne, Gogh and Gauguin in respect to form and color. 2. The theory of Delaunay, Turner, in aspects of face and rhythm. 3. The theory of Moholy Nagy in formative concept. Reflecting from aforementioned paragraphs, the writer came to know that ; 1) The plastic view which artist wants to express, ciykd be changed by an artist or a period he exists in. 2) The human being's native spirit which draws the human being and art, to the extent to the higher dimension from the low level, has existed in or with the writer, art and all people. In terms of surveying periods, artists or their style transitions reaching to the works of art by placing the point of development into, alternative modes would not be worthy of discussion. It is necessary for the writer to understand exactly the beauty or rhythm in living ana formative action in order to acknowledge his ego. To find the changable beauty of rhythm from the complex was easier than from the simple in processing the expression of the beauty. This could be dependent upon the artist's aesthetic producing ability. In this view point, the writer has a conclusion as following after producing and analyzing 16 works with the transcribe printing materials. 1. The rhythm of face appearing in phenomenizing the nature from what the writer see and feels, not from the nature it is, is the absolute theory of aesthetic which is existing deep if the mind. 2. The possibility of producing the modern dyeing works is under the method of how to develop the new and various craft arts. 3. When the artist's plarstic aesthetic or creativeness is added to the articles 1, 2, the better works of art can be expected. Putting these several factors together, the characteristic of dyeing appeals very largely to the modern artists, under the situation of discovering the subjecthood and establishing the independent kingdom of dyeing, it is very important to rearrange and analize the materials and study the expressions with daring and continuous efforts.;現代의 染色은 前近代的 技法의 範疇를 超克하고 材料나 制作過程이 다른 美術分野와는 이질적인 特性을 지니면서 그 槪念이 造形藝術로서 擴大되어 지고 있다. 이는 染色 역시 根本的으로 表現하려는 造形性이 같기 때문이다. 따라서 轉寫染이란 制作過程을 통해서 染色에서의 造形的 表現의 可能性을 追求하여 보는 것은 매우 意義있는 硏究라고 본다. 모든 造形作品이 作成要素나 原理를 通해 이루어지는 것이라면 染色 역시 制外일 수는 없다. 따라서 染色도 고도로 發達된 科學文明으로 인한 材料의 作品素材의 選擇이 多樣해지고 美術思潮의 變遷에 따라 表現技法이나 樣式도 擴大되어 가고 있다. 이와같은 染色의 立場과 性格 및 方向을 考察함에 있어서 첫째, 形態와 色에 對해서는 Cezanne, Gogh, Gauguin의 理論, 둘째, 面과 律動은 Turner, 피카비아, Delaunay의 理論, 셋째, 빛과 動勢에 있어서는 Moholy Nagy의 造形觀을 中心으로 살펴보았다. 前述한 것으로 미루어 보아서 時代와 作家에 따라 表現하고자 하는 造形觀이 달라지는 것이 당연하고 그 밑바탕에 흐르는 人間과 藝術의 관계를 보다 높은 次元으로 이끌어 올리려는 人間의 本來的인 精神은 나와 藝術, 그리고 모든 人間과 함께 있다는 것을 알았다. 한 時代나 作家의 樣式變遷을 추적함에 있어 그 變化의 起點을 精神的 樣式的 變化에 두고, 이를 통해 作品의 세계에로 接近하여가는 것은 상식이전의 것이다. 참다운 自己를 찾는 데에는 生活과 造形活動에서의 律動美의 올바른 理解가 必要하고, 이것을 表現하기 위해서 强한 움직임이 없이 은은하면서도 정지하지 않는 律動으로 永遠을 向하듯 生命感을 表現하려 한다. 律動美는 表現하는 過程에서 單純한 것보다 複雜한 것으로 變化있는 律動美를 더욱 찾을 수 있었으며, 이는 作家의 美意識 形成能力에 따라 조정될 수 있는 것이다. 이런 관점에서 轉寫染料를 材料로 16개의 作品을 制作 分析하였더니 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 대상 그대로가 아니고, 대상을 보고 느낀 것에서 자연을 현상화 할 때 나타나는 面의 律動性은 內面 깊숙이 흐르고 있는 美意識의 절대적 原理이다. 2. 現代의 染色은 새롭고 多樣한 技法을 어떻게 개발하느냐에 따라 作品制作의 可能性이 擴大될 수 있다. 3. 1, 2項에 作家의 造形적 美意識이나 創意性이 곁들어 졌을 때, 더욱 좋은 染色作品을 기대할 수 있다. 이상과 같이 여러 가지 사실을 綜合하여 볼 때 染色의 特殊性은 染色의 主體性을 찾고, 獨自的인 세계를 수립하려는 狀況에서 오늘의 作家들에게 시사하는 바 크며, 그러므로 材料와 表現硏究에 대한 것을 재정비하고, 分析하여 과감하고 부단한 努力이 이어질 때, 앞으로 染色도, 다른 美術 分野 못지 않은 造形藝術로서 可能性은 無限하다고 생각한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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