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美國 軍事敎官 招聘을 通한 韓美關係

Title
美國 軍事敎官 招聘을 通한 韓美關係
Other Titles
Korean-American Relations through the Employment of American Military Instructors : 1883-1899
Authors
趙基貞
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Advisors
李春蘭
Abstract
1880年代의 朝鮮은 日本, 淸國을 비롯하여 露西亞, 英國 등 朝鮮을 둘러 싼 列强의 角逐 속에서 매우 어려운 국면을 맞이하고 있었다. 이 때 朝鮮政府는 美國과 修好通商條約을 맺은 후, 美國이 朝鮮의 다른 주면 列强들과는 달리 朝鮮에 대해 領土的 野心을 나타내고 있지 않으므로, 朝鮮은 美國側에 대단한 好感을 가지고 대했다. 따라서 朝鮮國王은 近代式軍隊를 養成할 必要性을 느끼고 있던 터라, 美國으로부터 軍事敎官을 招聘하여 新式 軍事訓鍊을 맡기고자 1883年 10月 初代駐韓美國公使 후르에게 첫 美國 軍事敎官 招聘交涉을 하기에 이르렀다. 그리하여 朝鮮政府는 駐韓美國公使와 宣敎師를 通해 早速한 時日內에 美國 軍事敎官을 보내 줄 것을 美國측에 계속하여 要請했으나 美國은 5年만인 1888年 4月에야 비로소 다이准將을 비롯한 4名의 交關을 朝鮮에 派遣하였다. 이처럼 美國의 交關派遣가 遲延된 것은 당시 美國의 상황이 南北戰爭을 치른 후, 南部의 再建, 大西部의 開拓, 北東部의 工業化 등 自國內의 여러 가지 복잡한 問題에 直面하고 있었으므로 國外의 問題에 關心을 가질 여지가 없었으므로 朝鮮에 대해서도 始終一貫 中立主義 또는 不干涉主義를 標榜하였기 때문이다. 한편 朝鮮側이 美國交關의 招聘을 조바심을 가지고 계속 美國側에 提促한 것은 近代式 軍隊의 養成에도 뜻이 있었으나, 이보다는 美國勢力을 끌어 들여 朝鮮에 있어서의 淸, 日의 對立과 露國의 進出을 막아 보자는, 요컨대 現實的인 危機를 解消해 보자는 데 더 큰 目的을 두고 있었다. 이렇게 하여 美國 軍事敎官들이 朝鮮에 도착하자, 1888年 6月初부터 鍊武公院을 중심으로 近代式 軍事訓鍊이 실시되었다. 그러나 美國敎官들은 곧 宮城親衛隊의 訓練까지 맡도록 되어서 小數의 敎官들이 多數의 인원을 敎育시켜야 하므로 徹底한 訓練을 시키기가 몹시 어려웠다. 또한 鍊武公院이 시작되면서부터 近代式 武器가 자연히 必要하게 되어 美國敎官들은 武器購入도 관여하게 되었으나 朝鮮政府의 무계획한 武器購入으로 武器의 統一性을 기할 수 없어서 訓練에 지장을 주었다. 한편, 敎官을 招聘할 때 朝鮮政府가 그들을 위해 특별히 豫算을 策定한 것이 아니었으므로 당시의 빈약한 朝鮮의 國家財政으로 美國敎官들의 俸給이 遲延되는 일이 빈번히 일어났다. 또한 朝鮮측에 아직 近代的인 契約觀念이 결핍되어 있었으므로 당초의 契約을 무시하고 커민스와 리의 두 敎官을 事前通告도 없이 解雇해 버리기도 했다. 이같이 어려운 立場에서도 美國敎官의 활동은 계속되었으나 점차 악화되는 朝鮮의 상황이 계속되는 가운데 鍊武公院은 1894年 日本의 强壓下에 이루어진 甲午改革으로 결국 6年만에 廢地되었다. 또한 1896年 俄館播遷 以後 朝鮮內에서의 露國勢力이 점차 강해지자 1896年 10月 露國 將校 3名과 下士官 10名이 招聘되어 朝鮮軍의 訓練을 맡게 되어 사실상 美國敎官들의 일이 없어졌으므로 1898年 닌스테드가, 그리고 1899年 다이准將이 歸國하게 되었다. 결국, 美國 軍事敎官들은 本來의 目的을 달성하지 못하고 실패로 끝나고 말았는데, 이로써 애당초 朝鮮이 美國을 끌어 들여 주변 列强의 세력을 약화시키려는 기대도 무너지게 되었다.;Korea was in a difficult situation in the 1880's for the territorial ambitions of Japan, China, Russia toward Korea. But the United States which was the first country among western parers to conclude a treaty of friendship with Korea, did not show the territorial ambitions in Korea. So, the Korean King and the officials felt friendly toward the United States. Therefore, the King decided to request the United States to send military instructors for the modern discipline of Korean military. The King requested it to the first American minister, Foote, who arrived in Seoul in 1883, Though the request was made repeatedly by the king, the Korean government had taken five years to secure American military instructors after the first request. The reason why the dispatch of the American military was delayed was due to the American political nonalignment policy in those days. As soon as the American Instructors arrived in Korea, the Military Training School was established to train cadets. As the students were from the noble class, they did not like the strict discipline. To make the matter worse, the instructors also took charge of training several thous, and royal guards. In such a situation, it was hand to expect that the cadets would be thoroughly trained. For the modern-style training, it was also requested that the government bur foreign-made weapons. The government officials bought various kinds of weapons at random, and consequently the instructors could not train effectively with such weapons. Though the cadets and royal guards were armed with foreign-made weapons, most of the traditional army still carried the old-style spears and fire-arms. On the other hand, the government did not make any special budget for them when the instructors were invited. Therefore, the government could not pay their salaries regularly. The salaries were usually paid at the request of the American minister. Korean officials did not have any conception of contract, and dismissed two instructors after sixteen months in spite of a service contract for two years. The Military Training School was closed in 1894 by the Reform initiated under Japanese presses. And Russia gained in influence after the year of 1896, So Russian military officers were dispatched to Korea in order to Instruct Korean military. Therefore American military instructors had to back their country and Dye came back in 1899 at the end. As we have seen, the American military instructors did not accomplish their original purpose because of the complexed Korean circumstances. But the modern military discipline which the American military instructors had taught, influenced the modernization of Korean military.
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