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르노와르의 古典主義的인 傾向 (1883-1890)에 關한 硏究

Title
르노와르의 古典主義的인 傾向 (1883-1890)에 關한 硏究
Other Titles
A STUDY ON PIERRE AUGUST RENOIR : RETURN TO TRADITION
Authors
李姃恩
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최민
Abstract
印象主義의 대표적인 화가의 한사람인 르노와르의 藝術世界를 전체적으로 살펴보면 모네처럼 일생동안 순수한 印象主義者는 아니었다. 르노와르의 藝術世界는 몇 段階로 나눌수가 있는데 첫째는 印象主義時期 둘째는 古典主義的인 時期, 마지막 段階는 전자와 후자의 粧點을 合한 圓熟期로 접어드는 時期로 나누어진다. 1880년초 르노와르는 印象主義에 대해 회의를 느껴 印象主義에서 서서히 멀어졌다. 이러한 理由中에 하나는 印象主義의 技法에 대한 自信感의 상실로 인해 不安定하고 方向을 잡지 못한데 있다. 그래서 그는 제4, 5, 6회 동안 계속해서 인상파 전람회를 拒否했던 것이다. 또 중요한 이유로는 1881년 이태리 여행에서 古代 로마 폼페이 벽화의 朱色과 르네상스의 대가인 라파엘로 作品에서 高尙함과 時空을 초원한 不朽性을 보았고 앵그로 作品에서는 明快한 線과 優雅한 形態를 보았다. 이러한 印象主義에 대한 회의를 고전주의 적인 面을 통해 해결하려고 했다. 르노와르의 고전주의적인 時期의 特徵은 色種類의 單純化와 印象主義時期의 作品에서는 눈에 띄지않던 線에 의해 形態가 규정되는 양식으로 변해가는 것을 볼 수 있고 技法은 메마르고 도자기처럼 매끈하게 다듬어 진것이었다. 特히 이 時期에 르노와르는 누드를 소재로 하여 많은 作品을 制作 하였는데 그의 누드작품은 그의 生의 즐거움과 神의 걸작품에 대한 만족을 상징적으로 잘나타내고 있다. 古典主義的인 時期의 르노와르의 作品世界는 정서적이고 매우 生動感 넘치는 活氣로 가득차 있다. 이 古典主義的인 경향은 르노와르의 전 生涯에 있어서 實驗的이고 예비적인 단계이며 완전히 성숙된 단계라고 보기는 힘들지만 만년의 르노와르의 圓熟하고 풍요한 예술세계를 염두에 놓고 볼 때 이시기가 갖는 意味는 대단히 重要하다. 즉 르노와르는 바로 이 古典主義的인 경향의 實驗과 訓練을 바탕으로 印象主義의 粧點을 그대로 유지하면서 동시에 그 결함을 排除하여 만년의 원숙기에 훌륭한 作品을 제작할 수 있었던 것이다. 르노와르는 만년에 印象主義의 色의 調和와 古典主義의 形態를 規定하는 線을 合한 이두가지 요소를 充分히 消化하여 르노와르 자신의 개성으로 定着시켰다.;If one Looks at the works of Renoir, who is widely known as an impressionist painter, one would find that through his whole life's work he was not consistently as pure an impressionist, as Monet. Renoir's works can be divided in to the following periods : 1) impressionist period 2) the sour periods, 3) a period within which Renoir approaches maturity as he perfecitly combines the virtues of impressionism and classicism. In the early 1880s, Renoir began to have doubts about impressionism and so separated himself gradually from the impressionist school. There are too reasons for this separation one is that the loss of confidence in impressionist style sad method. For this reason, Renoir refused to exhibit his impressionist works at his Fourth, Fifth and Sixth Exhibitions. The second reason is that on a visit to Italy in 1881, he was very impressed by sight of the Frescoes at pompeii, immortality that transcended time and space of the works of the great Renaissance master Raphael, the lucid line and graceful form of Ingre's work. The charactenshis of this period are that he has given a firmer outline to the figures, and limited his range of colours. Espectally during this period, Renoir painted many works with nudest as his subjects. These nude works, master pieces of the lively joyful Line, symbolically express gratification. In this period Renoirs works were filled with an extremely vigorous, overflowing vitality. If this sour period is seen as an experimental and preparatory period before Renoir matured in his work and is seen from the perspective of the richness and bounty of all Renoirs works, its meaning becomes very important for example, Renoir preserved the experimental and learning temperment of his sour period with the positive aspects of impressionism, while at the same time avoiding the negative aspects of impressionism and so he went on to produce many excellent works in his mature years. Renoir in his later maturity achieved a unique individuality by satisfactorily harmonizing classicism and impressionism, as he united the proscribed lines of the classicist with the harmonious colorations of the impressionist.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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