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Virginia Woolf의 作品에 나타난 二面性

Title
Virginia Woolf의 作品에 나타난 二面性
Other Titles
DUALITY IN VIRGINIA WOOLF'S Mrs. Dalloway and To the Lighthouse
Authors
안정희
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
나영균
Abstract
Virginia Woolf의 全生涯는 그녀가 이른바 "life or spirit truth or reality"라고 부르는 것에 도달하기 위한 끊임없는 투쟁이었다고 말할 수 있다. 그녀가 作家로서의 課題를 reality의 追求라고 생각한 이상, 그녀가 파악하는 인생의 모습 - 혼돈되고 矛盾에 찬, 그리고 애매모호하고 불가사의한 본질 -을 있는 그대로 讀者에게 전달하려 함은 당연한 일이다. 그녀는 인생의 복잡성을 적나라하게 들추기 위해 우리 인간의 의식세계 속에서 엇갈리고 相反되는 구대의 極限을 묘사했으며 따라서 그녀의 作品에는 항상 對立되는 개념들이 존재하는 것이다. Mrs.Dalloway에서는 "인생 ; 런던 ; 6월의 순간"을 사랑하는 Clarissa의 밝은 세계와 죽음의 妄執에 사로잡혀 있는 Septimus의 어두운 세계가 對照되고 있다. 그러나 Mrs. Dalloway의 主題의 核心은, 인생에 대해 이처럼 타협과 도전의 相反된 태도를 취하는 Clarissa와 Septimus가 서로의 "double"이라는 점이다. 이것은 Clarissa의 生에 대한 二律背反的 태도에서 기인된 것이며, Woolf는 이들을 double 관계에 둠으로서 二元的인 生의 복잡한 표정을 훌륭하게 부각시킨 것이다. Clarissa의 生에 대한 애착과 사회적 본능은 그녀가 대처하는 사회와 타협을 하게 하고 안전한 거리에서 인생을 亨有하려는 긍정적인 자세를 갖게한다. 사회는 그녀를 限定시켜 주고, 그녀에게 국회의원 Richard Dalloway의 사교적 영부인이라는 안락한 外觀을 제공한다. 그리하여 Clarissa는 "perfect hostess"라는 우아한 마스크를 쓴채, 화려한 party를 主管하며 世俗的으로 살아가는 것이다. 그러나 이러한 Clarissa의 社交的 性格의 底邊에는 자기자신을 잃어버렸다는 생각, 자기가 아닌 낯설은 무엇이 되어버렸다는 공허감과 함께 심한 고립감이 도사리고 있다. 그것은 일상생활의 驗搖를 벗어나 Clarissa의 고독한 內面世界에 잠재해 있는 죽음을 동경하는 自我는 사회로부터 고립당하고 죽음 속에서 communication을 찾는 Septimus와 直結되어 있다. Clarissa가 party에서 Septimus의 자산이 언급될 때 한반도 만난적이 없는 未知의 청년인데도 불구하고 즉각적인 共感을 느낀 것은, 그녀의 의식의 밑바닥에 이와같은 죽음에의 욕구를 항상 느끼고 있었기 때문이다. 그녀는 Septimus의 죽음이 그녀를 가두고 그녀로하여금 俗物的인 hostess가 되게한 사회의 因習에 과감히 도전한 것이라고 생각한다. 그녀는 그의 죽음을 자기의 죽음으로서 육체적, 정신적으로 체험하며, 궁극적으로 Septimus와 자기를 同一視하기에 이른다. 그러므로서 Clarissa는 生과 死의 유혹에서 방황하던 두 개의 自我에 조화와 통일을 가져오게 되고, 보다 깊은 次元에서 인생을 이해하고 수용하게 되는 것이다. To the Lighthouse에서는 두 대립되는 요소들이 남성적 客觀(fact)과 여성적 直觀(vision)으로 나타나며 前者는 Mr. Ramsay로서, 後者는 Mrs. Ramsay로서 상징된다. 또한 이들은 각각, 혼돈과 질서, 지성과 감성, 有限과 無限, 陰과 陽등 인생의 二元的 양상을 대표하며, 이들의 상징적 결합은 등대의 모습과 Lily의 그림을 통해 보여진다. Mr. Ramsay가 추구하는 事實的 眞理는 바다의 무심한 흐름 속에 고독하게 서있는 등대의 탑신으로 상징되며, Mrs. Ramsay가 추구하는 直觀的 眞理는 어둠을 꿰뚫고 나그네에게 방향을 주는 따뜻한 불빛으로 상징된다. 이 둘은 마치 등대의 탑신과 불빛처럼 둘중의 하나만으로는 불완전한 相互補足的이며 依存的인 관계에 있다. Woolf는 이 삶에서 核心이되는 意義에 도달하려면 이 두 요소가 다 필요한 것이라고 주장하며, 이것들이 함께 reality를 形成하는 것이라고 말한다. 다시말해 reality의 본질이란 단순히 어느 한가지일 수 만은 없으며 남성적인것과 여성적인것의 복합, 즉 "androgynous nature"라는 것이다. 실제로 이러한 思想은 Ramsay부부의 막내아들, James의 등대에 대한 觀點의 변화로서 나타난다. 그는 어렸을적 어머니의 눈을 통하여 본, 멀리서 明減하는 아름다운 불빛을 등대의 實體라고 생각했으나, 이제 오랜 항해 끝에 실제로 눈앞에 보이는 살벌한, 헐벗은 탑을 보고 비로서 實體의 본질이란 단순희 한가지만은 아니라는 사실을 깨닫게 된다. Woolf는 실체의 본질이 二面的인 것처럼, 개인의 의식 속에도 雌雄의 兩性的 특징이 있다고 말한다. 그녀는 이 두 특성이 결합하여 조화를 이룰 때, 즉 "androgynous mind"가 될 때 정신은 완전해져서 그 기능을 충분히 발휘할 수 있다고 주장한다. 이와같은 생각은 畵家 Lily Briscoe의 예술가적 정신 속에 잘 반영되어 있다. 그녀는 Mr. Ramsay와 Mrs. Ramsay의 세계로 압축되는 인생의 實相을 포착하여 그것을 화폭에 再現하고자 한다. 그러나 그녀의 시도는 남성편중적인 불균형한 관점에 의해 難關에 부딪친다. 따라서 그녀는 풍부한 여성적 특질을 가진 Mrs. Ramsay의 vision을 이해하고자 애쓴다. 深思熟考 끝에 드디어 Mrs. Ramsay의 vision을 가지게 되어, 그녀의 의식 속에서 雌雄의 특성이 "칼날의 균형"에 도달할 때에, 그녀는 인생의 흐름을 움켜잡을 수 있고 그것을 확고부동한 예술의 영역으로 安着시킬 수 있게된다. 결론적으로 Woolf가 이 두작품을 통해 말하고자 하는 궁극적인 것은 인생이란 두 개의 對照的 局面 - Clarissa와 Septimus, Mr. Ramsay와 Mrs. Ramsay - 이 調和的으로 存在하는 것임으로 그 實體를 파악하기 위해서는 어느 하나에 치우치지 않고, 이들을 동시에 포용하는 眼目을 가져야 한다는 것이다.;The whole life of Virginia Woolf can be said to have been a continuous struggle for the value of life, what she called "life or spirit, truth or reality". Since her task ps a novelist is to find reality and to convey it to readers, it is indispensable to display the complicated and contradictory aspects of life. Therefore she dipicted delicate and bottle human consciousness and its antinomy and dichotomy, through which she intends to show her view of dual reality. In that reason, most of her works have two opposing forces conflicting together. In Mrs. Dalloway, the light world of life-affirming clarissa who loves "life; London; this moment of June" is contracted with the darkness of death-seeking Septimus who is the victim of war-induced neurosis. Moreover, Clarissa's mind wonders in alternation of terror and joy, apprenhension of death and ecstatic delight in existence. But the most significant plot in Mrs. Dalloway is that Clarissa and Septimus are each other's doulbe despite of their gross disparity in social acceptibility. It tells us Clarissa's dual personality and her ambivalece toward life. The terror of Life and death forces Clarissa to compromise with society and to encase herself in her social identity. Society defines her and provides her with a secure facade: a perfect hostess, wife of Conservative M.P. With this elegant mask, she helds luxurious parties and Lives wordly at a safe distance. On that point, Clarissa's party is the central image for her outgoing self. In contrast with her desire to bring people together, the image of the old Lady moving from room to room in the house opposite sums up Clarissa's need for being herself and her awareness of the underside of her life. When she is alone in solitude apart from social life, she is tormented by the sense of futility and isolation. Her self-examination induces to the fundamental problems of being, emptiness, frustration and loneliness, at last to death-wish. Clarissa's death-wish concealed in her is connected with Septimus who is isolated from society and seeks for communication in death. Clarissa's instant empathetic feeling for Septimus when his suicide is mentioned at her party is due to her death-wish in the bottom of her consciousness. She thinks that Septimus had defied the society and conventions which imprisoned her and turned her into a snobbish hostess. Clarissa goes through a gradual process of self-enlightenment in her indirect and emotional experience of Septimus' death, eventually identifies herself with Septimus. Therefore Clarissa unifies and harmonizes her divided self and comes to understand life more seriously and accept it affirmatively. In To the Lighthouse two opposite forces are masculine fact and feminine vision, and the former is symbolized by Mr. Ramsay, the later is symbolized by Mrs. Ramsay. They represent dual aspects of reality which are chaos and order, intellect and intuition, time and eternity, light and darkness, Yin and Yang. Their symbolical union can best be shown by the Lighthouse. Kr. Ramsay's masculine fact is identified with the physical Lighthouse, representing both the loneliness of man and his courage in standing firm amidst the relentless flux of the sea. Mrs. Ramsay's female vision is identified with the warm light from the Lighthouse which pervades the darkness and gives direction to the traveler. Their relation is interdependent and complementary, so neither is complete without the other. Woolf suggests that these two kinds of truth are necessary to approach the reality of life; thus 1.hey compose reality together. In short, the nature of reality is not simply one thing but unity of masculine and feminine, namely "androgynous nature". This idea is confirmed by a passage to the Lighthouse which James realizes the nature of it. As a child, fames knew Lighthouse only by it's beautiful and romantic light flickering far away, understood only one side of Lighthouse that represents their mother's quality. But in experiencing the stark fact of the tower on a bare rock, he realizes that the Lighthouse is not true in one way only, but in both. Woolf says that the individual mind contains a fusion of sexual traits just as the Lighthouse represents the composite traits of Mr. and Mrs. Ramsay. She claims the mind is fully fertilized and uses all its faculties when the two live In harmony together, spiritually cooperating. This idea is reflected well in Lily Briscoe's artistic vision. Lily attempts to translate the reality of life abstracted by Mr. and Mrs. Ramsay into shape on her canvas. But due to Lily Briscoe's dominant masculinity, she lacks the feminine creative power which Mrs. Ramsay so abundantly posesses, and it is this which Lily seeks from her. At the novel's end, when Lily has her vision of Mrs. Ramsay, her nature reaches the balance of androgyneity and she is able to finish her painting. Thus she is able at last to seize the fluidity of life and strike it into the steady realm of art. In these novels, Woolf suggests that reality is harmonious unity of two opposite forces, that is to say Clarissa and Septimus, Mr. Ramsay and Mrs. Ramsay. Her ultimate purpose is to reconcile and integrate those warring forces as a whole. So she insists to have double vision including two extremes at the same time and when we achieve this vision, we can see the glimpse of reality.
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