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祭儀의 맥락속에서의 韓國假面劇의 構造

Title
祭儀의 맥락속에서의 韓國假面劇의 構造
Other Titles
The Structure of Korean Mask Dance Play : Mainly focusing on Bong San Mask Dance Play
Authors
李惠慶
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 사회학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강신표
Abstract
The study of Korean mask dance plays holds an important position in the study of people's culture, and especially it has become a target of efforts to understand the structure of people's consciousness. In former studies, some have thought that the structure of the mask dance play is a "Conflict structurer", but in this thesis I attempt to analyze its structure newly, for I think that it is not proper to understand the structure of the mask dance play as a wholly "conflict structure". I attampt to analyze the mask dance play by comparing it with the ritual (Gud) and the myth; for the mask dance play is derived from the ritual (Gud) and the ritual (Gud) is closely related to the myth. 1) Korean Shamanism is a religious phenomenon which contributes to the harmony between god and humans through songs and dances. The ritual is a ceremony which represents action. And when "strife" or "sexual behavior" is found in ritual which is accompanied by victory after the strife or hamony and creativity by means of sexual behavier, the ritual is completed. Accordingly the ritual (Cud) has a basic structure which includes strife (opposition, confliet) and victory, or conflict of opposite sex and harmony and creativity in sexual behaviour 2) The myth also is a language expression which is founded on the principle of shamanism and expresses a god's life history. The basic structure of Korean dynastic myth is: (1) The god;s descent from Heaven, (2) Sanctification or rebirth through the self-denial of humans, (3) hamony between the descend god and self-denial humans. This is characterized by a creativity of new cosmos (order). 3) The mask dance play is complete in itself. The mask dance play expresses and imitatively overcomes the conflicts, that is, the essential problem in reality, and within a limited time and space by reorganizing it. Here the reality is expressed as a "conflict" and the imitative overcoming is expressed as a reconciliationn, victory, or harmony. In Bong Stan mask dance pLay, the first stage represents hamony, the second stage conflict, the third stage harmony, the fourth stase conflict, the fifth stage harmony, the sixth and the seventh stages conflict, and the last atage represents harmony in unity. Each stage can be classified somewhat differently according to perspective but maintaing the basic structure of conflict and harmony as it is. For example, the interpretation can be as follows: The first stage is a prayer for the god's descent from Heaven, the second to fifth stage is a denial of the ideological and spiritual dirmension, the sixth stage is a denial of social relations, the seventh stage is a self-denial and the last stage is where ultimate unity comes true through denying the whole reality. Thus, the basic structure of ritual-conflict and harmony, and the basic structure of myth-the god's descent from Heaven, self-denial of the humans, harmony between god and humans, are the creativity-is manifested in Bong San mask dance play. So the spiritual foundation of the mask dance play lies in the principle of shamanism. Therefore the mask dance play not only enables the members of the community to recognize their problems by objectifying their reality, but it also has a therapeutic function. Nowadays, the shamanistic spirit is ever latent in people's minds. So it is important to continue the tradition of the mask dance play and develop it for the positive formation of people's culture.;韓團假面劑의 硏究는 民衆文化의 硏究의 重要部分을 차지하고 있고 특히 民衆意識의 構造를 理解하기 위한 努力의 한 표적이 되었다. 旣往의 硏究에서 假面劇의 構造를 “갈등구조”라고 하는 견해가 있으나 本 論文에서는 全體的으로 “갈등구조”로 파악하는 것이 적절하지 못하다는 생각아래 새로운 구조분석을 시도하였다. 假面劇이 굿에서 유래되었다는 점, 굿과 神話는 밀접한 관계에 있다는 점에 입각하여 굿과 神話에 비교하면서 가면극의 분석을 시도하였다. (1) 巫俗은 歌舞l神人融合을 꾀하는 宗敎現象이다. 굿은 이를 행위로써 표현하는 樣式으로써 굿에서 발견되는 “싸움”이나 “性行爲”는 싸움이후의 승리 또는 성행위로 인한 결합·생산을 포함할 때 굿으로서 완결되는 것이다. 따라서 굿은 싸움(대립, 갈등)과 승리(성취), 혹은 성행위에 있어서 남녀의 대립과 결합·생산을 포함하는 기본적 구조를 갖는다. (2) 神話도 또한 巫俗原理에 바탕을 둔 言語表現物로서 來歷을 表現한 것이다. 한국 始祖神話의 기본적 구조는 ① 神의 降臨 ② 人間의 自己否定을 통한 聖化 혹은 再生 ③ 降臨한 神의 自己否定을 거친 人間의 결합:새로운 질서(세계)창조로 특징 지을 수 있다. (3) 가면극은 놀이로써 자체완결적인 것이다. 가면극은 제한된 시간 공간내에서 현실에서 주요갈등으로 인식되는 것 즉 핵심적인 문제를 재구성하여 표현하고 이를 극복(模擬的으로)한다. 여기에서 현실은 “갈등”으로 표현되고 模擬的 克服은 和解·勝利 結合 등으로 표현된다. 봉산탈춤의 경우 第一科場은 調和, 第二科場은 갈등, 第三科場은, 調和, 第四科場은 갈등, 第五科場은 調和, 第六·七科場은 갈등, 그리고 뒷풀이는 調和로 나타난다. 보는 관점에 따라 갈등과 조화라는 기본적 구조가 그대로 유지되는 가운데 각 단락은 조금씩 달리나뉠 수도 있고 여러 가지 해석이 가능하다. 예를 들어 第一科場은 神의 降臨의 祈顯이고 第二科場에서 第五科場까지는 관념적·정신적 차원에서 否定이고 第六科場은 社會的 關係의 否定, 第七科場은 自己否定으로 現實 全體에 대한 否定을 통해 궁극적인 통일이 뒷풀이로 실현된다고 보는 것이 하나의 해석이다. 이와같이 굿의 기본적인 구조인 갈등 (싸움)과 調和(성취)와 神話의 基本的인 構造인 神의 降臨 - 人間의 自己否定 - 神人 結合과 創造가 봉산탈춤에서 明白히 보임으로써 假面劇의 精神的 기반이 巫俗原理에 立脚해 있고 따라서 假面劇의 기능이 現實世界를 客觀化시켜 社會成員들의 問題를 意識化하는 機能뿐만 아니라 治癒의 機能을 갖는다고 할 수 있다. 巫俗的 心性이 오늘날의 民衆에게 如前히 潛在되어 있다는 点을 생각할 때 假面劇 繼承·發展은 肯定的인 의의를 갖는다.
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일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
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