View : 389 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor姜泰成-
dc.contributor.author金鍾希-
dc.creator金鍾希-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:09Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:09Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000058371-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/203492-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058371-
dc.description.abstractFrom the earliest period there has been very close interrelations between the sculpture and its surrounding structures including not only its natural scenes, but also the artificial structures. Moreover, after the modern sculpture began to get out of the traditional interior space, it already became the very issue of modern sculpture that how the sculpture could aesthetically be in harmony with the artificial structures and natural scenes. This issue has been emerged as more significant task because modern arts should get along with the nonaesthetic technocracy. Therefore, this research has its purpose to present historically the organic interrelations between the sculpture and the structures in the past, and to find out the visions for the future, in order to create the new formative spaces. Thus the contants of this research developed ia following steps: First, I made a survey of the structures and the concepts of space ia order to understand the formative arts as one of the expressions of human beings. Second, I classified the historical features of sculpture periodizing them as that of ancient Greece, Middle Age, Renaissance period, modern age, and our contemporary age. And then I probed the historically diverse features of the sculpture in relation to the structures. Third, I analyzed the interrelations between them to make at aesthetic attempt to connect the contemporary sculpture with open space or with surrounding structures. For the methods of this research, I used both theoretical enqires upon the textual sourses, and the comparative studies witlin the pictorial plates. Fimally, as the result of the research, I concluded this monomaph wuth the explicit fact that the sculpture has not existed in its origin without any interrelations with its surromding structures, but through the natural interrelations and harmony with them, the contemporary sculpture should increase its aesthetic effects and could possibly be in the widening horizon of fine arts.;彫刻과 構造物은 古代로부터 現代에 이르기까지 相互 密接한 관련을 맺어왔다. 이미 現代의 조각이 室內 空簡을 벗어나면서부터 彫刻上에 提起된 問題點은, 조각이 人工 構造物(建築物)및 自然京觀과의 美的 調和에 依한 상호 作用을 맺을 것인가 하는 것이었다. 이는 오늘날 藝術이 産業社會와 발맞추어 나가게 됨으로서 더욱 重要한 과제로 대두되고 있는 것이다. 이에 本 硏究에서는, 조각과 구조물의 有機的 상호관계를 史的으로 考察하고, 조각이 구조물과 원활히 관련을 맺고 바람직한 美的 成果를 구하기 위한 새로운 조형 공간 창조를 통하여 미래의 비젼을 찾아보고자 함을 그 目的으로 한다. 그 內容의 構成은 다음과 같다. 첫째, 人間 表現 活動으로서의 조각 예술의 이해를 위해 구조물과 공간 槪念에 대해 살펴보고, 둘째, 古代 Greece, 中世, Renaissance와 近代 그리고 現代의 時期로 區分하여, 彫刻史的인 分類와 時代의 변천에 따른 조각의 多樣한 변모를 구조물과의 관계에서 고찰하였으며, 셋째, 오늘의 조각을 야외 공간이나 건축 구조물과 관련시켜 나갈 수 있는 藝術的 시도를 위한 상호간의 관계를 分析하였다. 硏究의 方法으로는, 文獻을 通한 理論的 考察과, 美術史에 의한 맥락을 살펴보고, 그에 해당하는 작품들의 도판 비교로 하였다. 本 硏究의 結果 확인된 것은, 조각이 본래 自然이나 구조물과 유리되어 存在하는 것이 아니고, 그것들과 자연스럽게 상호 관련을 맺음으로해서 더욱 폭넓은 공간 소유와 함께 바람직한 美的 成果를 얻어내게 된다는 점이다.-
dc.description.tableofcontents目次 = iii 論文槪要 = vi Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 內容 = 2 C. 硏究의 方法 = 2 Ⅱ. 彫刻과 構造物의 相互關係 = 4 A. 構造物과 空間 槪念 = 4 B. 美術史的 表現의 展開過程 = 8 a. 古代 Greece = 8 b. 中世 = 11 c. Renaissance = 13 d. 近代 = 15 e. 現代 = 17 Ⅲ. 彫刻과 構造物과의 關係 分析 = 21 A. 彫刻과 建築空間 = 21 B. 彫刻과 環境 = 24 C. 彫刻과 都市 構造物 = 31 Ⅳ. 結論 = 37 參考文獻 = 39 圖版 = 41 ABSTRACT = 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6134365 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title彫刻과 構造物에 관한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Research on Sculpture and its Surrounding Structures-
dc.format.pagevii, 52 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 순수미술과-
dc.date.awarded1981. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE