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dc.contributor.author박수지-
dc.creator박수지-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:07Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:07Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000057349-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/203486-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000057349-
dc.description.abstract지난 수 십년 동안, 월드와이드 웹의 급속한 확산과 더불어 온라인 거래의 눈부신 성장이 있었다. 전자상거래는 시공의 제약을 무너뜨리고, 용이하고 간편한 거래를 가능케 하는 디지털 시대의 가장 영향력 있는 시장이다. 세계 초 강대국들은 이제 막 개화한 전자상거래 시장의 주도권을 선점 하기 위하여, 정부 차원에서는 적합한 법과 규제를 정비하고, 기업 차원에서는 새로운 형태의 거래 방식을 적극적으로 받아들이고 활용하려는 노력을 기울여 왔다. 그러나 국내의 경우, 아직 인프라가 취약하고 국가적으로나 기업적으로나 경쟁력도 많이 뒤쳐져 있는 실정이다. 심지어 대부분의 기업은 효율적이고 이미 검증이 된 비즈니스 모델조차 정립해 놓지 못한 실정이다. 디지털 혁명은 전통적인 비즈니스 방식에 엄청난 변화를 가져왔다. 온라인 거래의 급속한 성장으로 인해 전자상거래에 참여하는 기업들은 고도의 기술과 건전한 기업구조를 갖추지 않고서는 급박한 경쟁 속에서 살아 남기 힘들것이다. 따라서 기업들은 전자상거래를 위한 최적의 환경을 마련함으로 그들의 입지를 강화시켜야만 한다. 닷컴기업의 도산과 수익성의 부재로 한 때 전자상거래에 대한 회의가 일기도 하였지만 이는 과도기적 현상일 뿐이며, 결국은 이러한 불안정성에서 전자상거래 시장은 발전을 거듭하게 될것이다. 따라서 한국의 기업들은 새로운 경제적 패러다임에 따른 국제적 정합성을 갖추고 빠르게 변화하는 기업환경에 적응 하는데 최선의 노력을 경주해야만 한다. 이러한 맥락에서 국내 기업들은 국제적 추세에 부합한 전략과 비즈니스 모델을 갖추고, 정부는 원활하고 건실한 전자 상거래를 위한 토양을 갖추기 위한 모든 노력을 경주해야만 할 것이다. 새로운 기업환경에서 성공의 열쇠는 구체적이고 포괄적인 비즈니스 모델, 좀 더 소비자 지향적인 거래 환경, 간소화된 거래 과정, 그리고 탄탄한 인프라에 기반한 안정된 거래 방식에 달려 있다. 이러한 요소들을 적극적으로 취하여 국내 기업들은 앞으로 전개될 디지털 시대에 대비하고, 국제 무대에서 그들의 경쟁력을 제고하는 기회로 삼을 수 있어야 하겠다. ;For the last few decades, we’ve seen a remarkable growth in online transaction with the first diffusion and wide use of the World Wide Web. Electronic commerce has become one of the most influential markets, where limitations of time and space have disappeared and easy and convenient ways of business are possible. Developed countries are continuing efforts to lead in this marketplace by establishing new rules sponsoring new forms of business transaction. The digital revolution has brought about tremendous changes to traditional way of doing business. Resulting from rapid growth in online transaction, companies doing electronic business had to be equipped with well-organized technology and sound business structure to survive the severe competition in the new market place. In the information era, firms doing electronic business should create optimum environment for electronic transaction to justify their existence in the economic value chain. As the rapid information technology enables consumer empowerment, companies promoting electronic business will increase their efforts to satisfy ever-changing need of consumers, to stay in the business. Although there have been concerns for electronic business due to bankruptcies and bust of dot.com companies, electronic commerce will eventually gain a strong foothold and constantly prosper in the upcoming digital revolution. However, domestic companies doing electronic business are fallen behind from this revolutionary change since it lacks sufficient infrastructure and strong competitiveness. Given this, domestic firms should try hard to apply measures to meet global trends while the government should build sound and robust infrastructure for active electronic transaction. Also, these firms should clearly define their identity in doing the business and develop technologies, which perfectly fit their business identity. All in all, key success factors in the new business environment lie in concrete business models, consumer-oriented business surroundings, minimized workflows, and stable and safe transaction process together with well-organized infrastructure. In the upcoming era, one thing is quite for sure; the ultimate winner in the future business world will be the one who vigorously takes new challenges and constantly tries to seize the business opportunities.-
dc.description.tableofcontentsABSTRACT = 5 TABLE OF CONTENTS = 7 Ⅰ.INTORDUCTION = 10 A. Purpose of the study. = 10 B. Scope and Method of the Study. = 10 Ⅰ. CHARACTERSTIC AND STRUCTURE OF ELECTRONIC COMMERCE = 12 A. Concept = 12 B. Electronic Data Interchange, Commerce At Lights Speed = 13 1. EDI(Electronic Data Interchange) = 14 2. CLAS(Commerce AT Lights Speed) = 14 C. Types of Electronic Commerce. = 14 D. Characteristic of Electronic Commerce = 16 E. Development of Electronic Commerce. = 17 Ⅱ. CURRENT STATUS OF ELECTRONIC COMMERCE FOCUSING ON EXAMPLES = 20 A. Cnrrent Status of Elecronic Commerce & Use of the Internet. = 20 1. Increasing trend of the Internet and elecronic commerce, worldwide. = 20 2. Domestc Condition = 21 B. Current status of electronic commerce, abroad = 22 C. Case Analysis-Centering on concrete examples of corporations in the United States. = 24 1. Walmart-State of the Art Logistcs System. = 25 2. Charles Schwab-Innovative Cyber Trading = 27 3. Dell Computer Corporations-Individually Designed Products. = 28 D. Current Status of Electronic Commerce, South Korea. = 30 E. Case Analysis-Centering on concrete examples of domestic corporations = 33 1.Interpark-Convenient Malls of Malls = 33 2. Hansol CSN(Cyber Service Network) = 34 3. Lotte.com- Click & Mortar = 35 Ⅳ. PROBLMS OF DOMESTIC ELCTRONIC COMMERCE. = 39 A. Policy direction of domestic electronic commerce. = 39 B. Problems of domestic electronic commerce. = 40 1. Technical Problems. = 40 2. Legal Problems = 42 3. Management difficulties. = 44 Ⅴ. IMPACT OF DOT.COM BUST ON ELECTRONIC COMMERCE = 46 A. Rise of dispute over dot.com crisis = 46 B. Impact of dot.com bust on electronic commerce. = 47 Ⅵ. PLANS TO ACTIVATE ELECTRONIC COMMERCE = 49 A. Technical Approach. = 49 1.Cost and beneft made by improvements in techniques. = 49 2. Build efficient logistics system. = 49 3. Establish efficient electronic payment system. = 50 B. Legal Approach = 51 1. Cost and benefit made by improvements in legal systems. = 51 2. Well-equipped rules and regulations = 52 3. Enhanced policy support = 52 C. Business approach = 53 1. Cost and beneft made by improvements in business approach = 53 2. Cooperation with other advanced companies. = 53 3. Train and educate experts. = 53 4. Effective marketing strategy. = 54 s. Profitable business model. = 54 D. Interrelation between each approach. = 55 Ⅵ. CONCLUSIONS = 57 REFERENCE = 59 ABSTRACT IN KOREAN = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5482283 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.titlePlans to Activate Electronic Commerce-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2002. 2-
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