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J. S. Bach의 Partita No.2 in C Minor BWV 826과 M. Raveld의 Sonatine에 관한 연구

Title
J. S. Bach의 Partita No.2 in C Minor BWV 826과 M. Raveld의 Sonatine에 관한 연구
Other Titles
A Study on J. S. Bach's Partita, No.2 in C Minor BWV 826 and M. Ravel's Sonatine
Authors
왕명숙
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서수정
Abstract
본 논문은 필자의 대학원 졸업연주 곡목 중 Johann Sebastian Bach(1685-1750)의 Partita No.2 in C Minor BWV 826과 Maurice Ravel(1875-1937)의 Piano Sonatine에 대해서 분석·연구한 것이다. 본 논문에서는 각 작품의 특징·역사적 고찰과 형식·구조·조성·선율·리듬 등의 분석을 함으로써 각 작곡가의 작품을 이해하고 연주하는데 도움을 줄 수 있는 방향을 제시하려고 한다. Partita는 바로크 시대의 중요한 기악형식의 한 형태로서, 무곡의 성격을 지닌 곡들을 모아서 기악곡으로 만든 것이다. Partita에는 조곡(Suite)의 기본악장인 Allemande, Courante, Sarabande, Gigue에 Optional Dance가 삽입되고 Allemande 앞에 Prelude, Sinfonia, Toccata 등의 전주곡이 첨가되기도 한다. Bach는 주로 전형적인 조곡이 갖는 일반적인 특징과 형식을 그대로 따르지만 당시 유럽의 모든 양식을 자신의 독특한 개성으로 발전시켜 더욱 발전된 모습의 조곡을 작곡하였다. Partita No.2는 전형적인 조곡의 형식인 악장·순서·박자, 같은 조성에 의한 곡의 통일을 따르고 있다. 여기에 도입부의 역할을 하는 Sinfonia와 Optional Dance인 Rondeaux와 Capriccio가 삽입되어 6곡으로 구성되어 있다. 제1곡 Sinfonia는 도입부의 역할을 하고 있다. 이 곡은 C Minor 화음으로 시작되며 3화음 구성인 느린 서주의 1부분, 순차적 진행의 2부분, 대위법적 양식이 나오는 3부분으로 되어 있다. 1부분은 폐달음(Pedal-tone)을 이용한 3화음과 7화음의 진행으로 이루어지고, 2부분은 32분음표와 당김음의 리듬 사용이 특징적이며, 3부분은 2성의 Fugue 양식으로 되어 있는 대위법적인 곡이다. 제2곡 Allmande는 반복되는 2부형식으로 주로 8도 모방으로 진행되며 전체적으로 16분음표 리듬이 성부간에 계속 지속되는 곡이다. 이 16분음표 리듬진행의 단조로움을 피하기 위해 이 곡에서는 많은 조성변화를 사용하는 것이 특징이다. 제3곡 Courante에서는 대위법적 기법이 사용되었고, 상성부에서는 부점 리듬과 당김음이 나타나고 하성부에서는 한음을 길게 지속시켜서 폐달음의 효과를 내고 있는 것이 특징이다. 이 곡은 좁은 음역 내에서 순차진행으로 일관되는 상성부·하성부의 주제제시로 전개된다. 제4곡 Sarabande는 고정된 악장 4곡인 Allemande, Courante, Sarabande, Gigue 중 유일하게 갖춘마디로 시작되는 느린곡으로 16분음표의 짧은음과 8분음표의 긴 음을 대조시켜서, legato와 tenuto의 연속된 효과를 나타낸다. 또 이곡은 계속적인 부속화음(Secondary Dominant)의 사용이 특징이다. 제5곡과 제6곡은 Optional Dance로서 제5곡 Rondeaux는 Rondo형식으로, 주제부분과 Episode부분이 교대하는 특징이 나타난다. 첫마디에 나오는 세 걔의 8분음표 리듬은, 이 곡 전체를 이끌어 가는 중요한 음형이 된다. 제6곡 Capriccio는, Gigue 대신 삽입된 2박자계의 곡으로 3성 Invention 양식으로 진행된다. 이곡의 주제는 상성부, 중성부, 하성부를 통해 계속 제시되는데 곡의 끝부분에서는 처음 제시된 조의 주제가 재현됨으로써 조성의 통일을 이루고 있다. Ravel의 음악은 인상주의의 화성체계에 의한 색채감과 무엇보다도 구성과 형식을 중요시한 고전주의적인 특징을 나타낸다. 인상주의적 특징은 7화음·9화음·11화음과 병행화음을 사용하며, 4도· 8도의 병진행, 온음음계(wholetone scale), 폐달음, 4도·2도의 화음, 복조성(Polytonality)을 사용하여 색채있는 화성을 표현하는 것이다. 또한, Ravel은 고전적인 특징으로 독특한 음악양식을 구축하는데, 그 특징은 그가 사용한 음악적 재료에서 잘 나타난다. Ravel의 선율은 뚜렷하게 선율선을 보여주며, 5음음계(Pentatonic scale)와 반음계를 주로 사용한다. 그의 음색은 맑고 깨끗하고 명료하고 균형있게 계획함으로 만들어낸 음색이고 화성은 인상주의적인 7도, 9도, 11도 화음이 기본이며, 장7도는 그의 화성체계를 구성하는 중요한 요소이다. 더 나아가 그는, 단2도의 불협화음을 사용하여 조성을 흐리게 하였으며 두 개 이상의 조성을 사용함으로써 불협화음의 개념을 확대시켰다. 리듬에서는 깨끗한 선율선에 맞는 뚜렷한 리듬을 사용하였고, 오스티나토(Ostinato) 음형에 의한 반복기법과 주제의 발전이 특징이다. Ravel의 Sonatine는 1905년 작곡된 곡으로 인상주의에서 출발한 특징과 발전된 새로운 특징을 찾아볼 수 있다. 이 작품은 Modere의 1악장과 Menuet의 2악장, Anime의 3악장으로 모두 세 개의 악장으로 구성되어 있다. 제1악장은 제시부(Exposition), 발전부(Development), 재현부(Recaptitulation)의 Sonata형식으로 되어 있다. 제시부는 Ravel의 선율에 대한 생각을 특징짓는 하행하는 4도로 시작하는데, 이 4도 하행의 음형은 전 악장으로 통하여 순환적으로 사용되어 작품 전체에 통일성을 준다. 주제는 8도 병행에 의해 명확하게 제시되며, Ravel 특징 중 하나인 짧은 동기의 반복이 두드러진다. 1악장에 사용된 주요 화성법은 기본적인 3화음 체계에 의한 화음과 3음을 생략한 열린 5도(Open fifth)를 병행시키는 것이다. 제2악장은 3부분 형식으로 유사한 2개의 주제가 화성의 변화에 의해서 진행되며 무곡형태의 리듬을 사용한다. 이 악장은 발전부가 없고 경과구가 사용되었으며, 5도·8도 병진행과 장식음(Ornamentation)의 사용·전조(Modulation)에 의한 변화있는 조성이 특징적이다. 병행화음 외에도 Ravel은 7도·9도 화음을 많이 사용하고 있고, 헤미올라(Hemiola)리듬과 오스티나토의 반주음형으로 고전적인 리듬의 규칙성을 보여주고 있다. 3악장은 Rondo형식으로, 16분음표의 계속되는 리듬을 사용한 끊임없는 움직임의 악장이다. 이곡은 리듬적이고 뚜렷한 주제 선율선이 나타나며 다이내믹(Dynamic)·음역·짜임새를 확대하고 아르페지오(Arpeggio) 형태의 리듬을 사용하는 등 피아노 어법상의 색채감이 잘 나타나는 곡이다. Ravel의 Sonatine는 Sonata에서 축소된 Sonatine 형식으로 재현에 의한 반복과 전조를 통한 변화가 많은 작품이다. ;This study is attempted to examine the contents of Johann Sebastian Bach’s(1685-1750), “Partita No. 2 in C Minor BWV 826” and Maurice Ravel’s (1875-1937) “Sonatine” which were performed for the writer’s graduate recital for the partial fulfillment for the Master of Music degree. In this thesis, representing the characteristics and history of both pieces and analyzing their form, structure, tonality, melody and rhythm. The writer tried to show the way that will help the musics be performed according to their patterns. Partita is a type of Baroque’s significant musical styles and it is composed of several dance pieces for instrumental music. Partita is a Suite that was brought to completion of the development by inserting Optional Dance in Allemande, Courante, Sarabande, Gigue and by adding overture such as Preludes, Sinfonia, Toccata in front of Allemande. But he gave birth to the new stylish Suite by developing every musical mode of Europe through his personality. Partita No.2 follows the typical characteristics of Suit ; coordination of music by the same movement order, meter and tonality. Sinfonia playing a role of introduction and Optional Dance such as Rondeaux and Capriccio were added to typical Suite. Therefore Partita No.2 is made up of 6 movements. Sinfonia, the first movement beginning with C Minor chord is composed of 3 parts. It plays the role of introduction. The first part consist of Triad and 7th chord utilizing Pedal tone. The second part is remarkable at a thirtysecond note and syncopation. The third part is a Fugue pattern of two parts. Allemande, the second monement mainly consist of 8 degree imitation and process in continued sixteenth notes. It uses a lot of modulation to avoid the simpleness of the process of sixteenth notes rhythm. Courante, the third movement uses counter point and it is characteristics dotted rhythm and syncopation in Soprano, and effect of Pedal tone by continuing a note Bass. This piece process in regular sucession and present a subject in Soprano, Bass. Sarabande, the fourth movement is the only slow one beginning with full measures among 4 essential dance. Here, a short note and long note are contrasting one another, which result in the continuous effect of legato and tenuto. Using the Secondary Dominant is another feature. The fifth and sixth movement is an Optional Dance. The fifth Rondeaux is a Rondo Form, has the feature of alternation of theme and Episode using thematic figure materials. ♪♪♪rhythm which composes a subject is a important figure of this piece. Capriccio, the sixth movement composed of 2 beat system takes the place of Gigue. It has a texture of three parts invention style. A subject appears in all parts and last subject is equal with first subject in key. Ravel's Music is the distinctions stemming from imprssionism and newly developed classical feature. The features of impressionism are the usage of 7th, 9th and 11th chord and the parallel harmony, the parallel motion of 4 degree and 5 degree, wholetone scale, Pedal-tone, the harmony of 4 and 2 degree and polytonality. Ravel establish a unique musical style with clssical feature. It obviously appears in his musical material. The Melody of Ravel has a clear melody line and he uses Pentatonic and chromatic scale. His tone color has clearness and cleaness made by projecting. The basis of harmony are 7th, 9th, 11th chord and Major 7 degree is a important element in making Ravel's system of harmony. Ravel made the tonality unclear by using the dissonance of Minor 2 degree and enlarged the concept of dissonance by usage of Polytonality. In rhythm, Ravel uses obvious rhythm that go with clear melody line. It is characteristic repetition by means of Ostinato figure and variation of subject. Ravel's Sonatine was composed in 1905. There are features of Impressionism and new style. It is composed of three movements. The first movement is Sonata form which it is composed of Exposition, Development, Recapitulation. Exposition begins with falling 4th which defines Ravel's thought on Melody and it plays an important role through entire work. A subject is presented by means of Octave Parallelism definitely, and it appears short motive's repetition which is Ravel's feature. Main harmonization used in 1st movement is a parallel of basic Triad and open fifth. The second movement is a 3 part form, two subjects process according to change of harmony, and use a rhythm of dance pattern. It has such characteristics as 5th and 8th parallel process, usage of ornamentation and various tonality by Modulation. Ravel uses 7th, 9th chord as well as parallel chord, and shows rhythmic regulation by using Hemiola and Ostinato rhythmic figure. The third movement is Rondo form which show endless activity by continuous sixteenth note. This piece is rhythmic and shows definite motivic melody line. And it enlarges dynamic, range of note, texture and uses a rhythm which is similar to Arppegio. His Sonatine is one abridged from Sonata. And it has such characteristics as repetition by reppearance and change through modulation.
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