View : 361 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이양섭-
dc.contributor.author申賢順-
dc.creator申賢順-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:58Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:58Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000058311-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/203460-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058311-
dc.description.abstractThe embroidery and tapestry, a part of the art of fabrics, has been developed as one of the art patterns having the closest contact with the way of human life since the ancient. This study intends to set up the historical aspect of the art of fabrics which holds firmly the position of three dimensional space art today, Researching the characteristics of embroidery and tapestry with the change of times. The contents of the art of fabrics were for practical purposes rather than artistic ones in the primitive era but gradually have come to show the decorative function primarily among the royal families and nobility. Though it was declined for a while with the on coming of 19 century. In the following modern times it has functioned fully as the self-controlled artistry by the continuous efforts of creative artists. It can be found out that the plastic characteristics of the art of fabrics which has a rigid position in the area of the art has a organic mutual relation with the individuality of embroidery and tapestry. Therefore the art of fabrics should be digested and filtrated by the modernized plastic way to be developed into the new one.;纖維藝術의 一部分인 刺繡와 타피스트리는 古今을 莫論하고 人間生活과 가장 密接한 藝術樣式의 하나로서 발전하였다. 本考에서는 刺繡와 타피스트리의 時代的 變化에 따른 特性을 考察하여 오늘날 새로운 立體造形으로서의 空間藝術의 位置를 確保한 纖維藝術의 史的인 定立을 꾀하고자 하였다. 가장 原始的인 織物樣式에서는 藝術性보다도 實用性을 위한 것이였으며 이것은 점차로 王室과 貴族을 中心으로 裝飾的 機能을 發揮하게 되었다. 19세기에 이르러서는 잠시 衰退期에 접어 들다가 現代에서는 創造的 藝術家들의 努力에 의해 美術領域에 自律的 藝術品으로서 그 機能을 다 하기에 이르렀다. 이러한 位置에 있는 纖維藝術의 造形的 性格은 刺繡와 타피스트리의 獨自性과 함께 尙弧 緊密한 연관 속에 有機性이 있음을 찾아 볼 수 있었으며 따라서 이것은 現代的 造形 眼目에서 消化하고 濾過시켜 새로운 纖維藝術을 向하여 발전되어야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents目次 = iii 論文槪要 = vi Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 時代的 變化에 따른 刺繡와 타피스트리의 特性 考察 = 3 1. 起源 = 3 2. 中世 = 19 3. 르네상스 = 23 4. 十七世紀 = 37 5. 十八世紀 = 39 6. 十九世紀 = 39 7. 現代 = 40 Ⅲ. 刺繡와 타피스트리의 技術 = 42 Ⅳ. 結論 = 47 參考文獻 = 48 ABSTRACT = 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9129424 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title刺繡와 타피스트리의 造形的 有機性-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Plastic Organized Nature of the Embroidery and Tapestry-
dc.format.pagevi, 51 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 응용미술학과-
dc.date.awarded1981. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE