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李朝時代 金箔紋樣에 關한 硏究

Title
李朝時代 金箔紋樣에 關한 硏究
Authors
印允實
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 응용미술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
裵滿實
Abstract
儒敎가 社會를 支配했던 朝鮮王朝時代의 復飾은 男女老小 上下貴賤에 依해 形態에서부터 紋樣, 織物, 服色에 이르기까지 입는 사람의 身分에 따라 달리 나타내었는데, 庶民階級보다 多樣하고 華麗한 裝飾을 즐기던 朝鮮王朝上流階級에서 主로 使用하던 金箔은 옛날 대궐 안에서도 平常服보다는 禮服에 많이 使用하여 입는 사람의 尊嚴性을 誇示하였다. 또 身分에 따라 그 쓰이는 紋樣의 種類도 달랐으며 이를 活用한 이들의 意圖를 充分히 살려 衆人이 接近할 수 없는 높은 位置를 確保하는데 衣服으로서의 큰 役割을 擔當하였다. 金絲로 華麗한 紋樣을 짜 넣는 織金形態는 中國에서 輸入된 것으로, 이 織金을 愛用하기에는 여러 가지 어려운 點이 많이 따랐다. 그러므로 아름다운 織金의 效果를 그대로 살리면서 좀 더 손쉬운 方法을 講究해 낸 것이 金箔術로서, 朝鮮王朝人들의 純粹한 創造物이라고 하기는 어렵겠지만, 複雜한 傳來過程 中에 우리의 風土와 民族의 本質에 맞추어 消火吸收시킨 것만은 分明한 事實로 朝鮮王朝人들의 努力과 그에 따른 섬세한 感情이 그대로 깃들여져 내려온 것임을 알 수가 있다. 金箔의 製作過程을 보면 本版에 紋樣을 새겨 接着劑를 使用하여 풀잎처럼 얇은 金箔紙를 비단위에 입히는 어려운 作業으로, 洗濯이 不可能한 非實用的인 것이었는데도 金箔에 對한 追求는 오늘날까지 그 脈을 이어오고 있다. 이는 純金이 材料인 만큼 金箔에 對한 一般 觀念이 貴하게 認識되고, 黃金빛을 發散하는 紋樣形態가 비할 데 없이 찬란하고 호사스럽기 때문이며 또한 織造가 盛行하지 못한 朝鮮王朝時代에 多樣한 色과 紋樣을 넣어 옷감을 織造하기가 매우 어려웠던 때문이다. 金箔에 使用된 紋樣들을 보면 紋樣마다 그 象徵하는 의미가 뚜렷하여 이를 새겨 넣은 이와 찾아 입은 이의 心情을 헤아려 볼 수 있겠는데 生活感情의 含蓄된 意味, 즉 長壽 萬福과 多男에 對한 祈願이 많았던 것을 發見할 수 있으며, 單純한 形態로 세련되게 다듬어 使用한 그들의 美的 眼目을 지금도 생생히 느낄 수가 있는 것이다. 紋樣의 種類를 보면 龍, 鳳凰, ??, 胡蝶 등의 動物紋에서부터 여러 가지 나무, 풀, 꽃들의 植物紋, 人間의 念願을 風流있게 나타낸 吉樣語紋, 테두리 裝飾에 쓰인 幾何紋 등에 이르기까지 수없이 많은 紋樣形態들이 金箔을 위해 使用되었다. 이러한 金箔은 庶民들에게는 許容되지 않던 것이 李朝末 韓日合邦이 되고부터 모든 制度가 붕괴되자 一般에서도 널리 婚禮服, 치마, 저고리, 댕기 등에 使用하게 되었으며, 더구나 近年에 이르러서는 願하는 紋樣을 누구나 박아 입기에 이르러 우리 祖上의 얼을 現代 衣裳에서도 얼마든지 具現해 볼 수가 있게 된 것이다. 앞으로 우리의 固有 復飾에 對 한 科學的인 硏究를 體系的으로 이루고, 漸漸 희미해져 가고 있는 우리의 復飾을 現代에 適合하도록 發展시킴으로서 우리 復飾 體系로서의 한 기틀을 잡아야 하겠다. 여기에 金箔이 現時에도 아름다운 그 本來의 빛을 發揮할 수 있으며, 固有의 옷으로 保全되고, 그 價値를 理解하는데 조금이나마 도움이 되고자 本 論文의 硏究를 試圖하여 보았다. ;In reviewing out costume history, it is noted that costume has been used as a yard stick for symbolizing various social status namely the noble class and the lower class. During the Lee Dynasty in which confucianism was the predominant, religion, costume color, design, and its fabric varied distinctly according to class, sex, age, occasion, et al. Gilding used as the status symbol for the nobles only constitut tutes a unique chapter in our costume history. The beauty of gilding designs had been often cherished by the people of the lower echelon as a mark of excellence and high social position. As in other field of our culture, costume was deeply rooted in the Chinese culture. Since the Lee Dynasty is characterized as the era that China exerted a great control and influence from nameing of the King to designating the King's ceremonial dress, costume. of the noble class during the Lee Dynasty was rather a duplication of the Chinese costume than a creation of our own. Although gilding was derived from the Chinese - originated gold-spun fabrics, no credit and praise should be spared for our ancestors of the Lee Dynasty who cheated and developed gilding artistry as our own. The art of gilding involves a rather intricate process of applying gold beaten into thin slices to silk printed with wood carved patterns, Despite the impractical nature of gilding, the use of gilding in costume decoration has been continuously pursued. The reasons for the continuous use of gilding are as follows: Firstly, gold deemed as a precious stone has been highly esteemed and the gold colors of gilded patterns are incomparably graceful and noble that no other colors can afford. Secondly, since textile industry was not, developed during the Lee Dynastry, it was impossible to produce gold spun fabrics in quantity. Thus, the reasons cited above gave rise to the gradual and limited development of gilding as the status symbol for the nobles. The use of gilded costume was confined to the formal court wear rather than casual wear even in court and to the nobles than to the commoners. Even among the nobles, gilding designs variously classified were used to distinguish the class. Depending on the occasions and places, the use of gilding designs varied greatly. However, the modernization triggered by Korea-Japan Annexation Treaty destroyed the traditional caste systems, thereby the limited use of gilding has yielded to the vast demand on the part of general populace and has now come to be used in wedding drresses, ribbons and breast-ties to mention a few. Nowadays, gilding is still applied to modern wears with a touch of traditional flavor, since gilding designs of our ancestry reflects the mode of life, contemporary philosophy and general social phenomena constituting an important, and unique part of our cultural history. Finally, the author likes to extend her sincere gratitude to the distinguished scholars. Prof. Bae, Mann Sil, Prof. Yu; Hee Kyung and Prof. Lee, Kyung Ja whose advice, opinions and constructive suggestions had been of a great assistance in preparing this manuscript.
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