View : 25 Download: 0

연습의 다양성이 평영동작 학습에 미치는 효과

Title
연습의 다양성이 평영동작 학습에 미치는 효과
Other Titles
The Differential Effects of Practice Variability in Learning Movement of Breast Stroke
Authors
임수연
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
金基雄
Abstract
이 연구는 다양한 연습방법 구성이 수행과 학습에 차이를 나타내는지 알아보는 데 목적이 있다. 구체적으로 일정한 과제만을 연습하는 집단들과 다양하게 연습을 하는 집단간의 학습효과에 대한 차이률 알아보고, 연령에 따른 연습의 다양함이 학습효과에 차이를 나타내는가를 알아보고자 한다. 또한 실험실 상황이 아닌 현장실험으로 이론을 효과적으로 일반화 할 수 있으리라는 전제하에 다음과 같은 가설을 설정하였다. 1. 다양한 연습방법 구성은 과제수행과 학습에 효과적이다. 2. 다양한 연습방법 구성은 연령에 따라 과제수행과 학습효과에 차이를 보인다. 구체적으로 성인보다는 아동에게서 다양한 연습은 수행과 학습에 효과적이다. 이러한 가설을 검증하기 위해 피험자 96명을 대상으로 현장실험을 실시하였다. 수영의 평영킥(kick) 동작을 과제로 하여 연습방법을 구성하였다. 즉, 지상에 엎드려 평영 킥 동작을 하는 집단(A), 2m 수심에서 두손으로 벽을 잡고 팔꿈치는 풀(pool) 벽에 붙이고 평영킥 동작을 하는 집단(B), 2m 수심에서 한 손은 벽을 잡고 다른 한 손은 킥보드(kick board)를 잡고 평영킥 동작을 하는 집단(C), 위의 세가지 방법을 섞어 다양하게 동작을 하는 집단(D), 이와 같이 4집단으로 나누어 각각 15분 동안 45회씩 동시에 과제를 수행하였다. 과제 수행후 즉시 측정을 하였고, 측정시 피험자는 집단에 관계없이 킥보드를 잡고 15m를 평영킥동작으로 가게되며, 수행결과를 초단위로 기록하였다. 5회의 측정중 4회는 매일 연습 후 즉시 측정하였고 5회째는 파지측정을 하였다. 그 결과 연습단계에서의 조건에 의한 수행기록은 4집단간의 유의한 차이가 나타나지 않았으나, 연습이 반복됨에 따라 연습의 효과가 나타났으며, 집단간 연습조건에 따른 학습(수행) 효과에도 차이가 나타났다. 또한 연령에 따른 효과는 나타나지 않았다. 파지단체에서의 조건에 의한 기록은 4집단간에 유의한 차이가 나타났으며, 이것은 연습방법구성에 따라 학습효과가 다르다는 것을 보여주었다. 그러나 파지단계에서도 연습단계와 마찬가지로 연령에 따른 학습효과는 나타나지 않았다. 결론적으로 다양한 연습 방법은 수행에는 그리 효과적이지 않지만 학습에는 효과적이라는 Schmidt의 연습의 다양성 가설(Variability of Practice Hypothesis)을 지지해주는 결과를 나타내었다.;This experiments were conducted to investigate whether there are differential effects on motor performance and motor learning as a function of practice method. Specifically, the purposes of this study was to examine the learning effects between constant practice groups and a varied practice group. In experiment, 96 subjects were equally divided into four groups according to age levels(children and adults), and were tested with the breast stroke kick. Four groups were as follows: A) Practicing kick movenment on the ground, B) Practicing kick movement in the pool holding the pool side with two-hands, C) practicing kick movement in the pool holding the pool side with one hand and grasping the kick board at the other hand, D) mixed condition of above three practice methods. Subjects were given 1 trial of test at the end of each practice session on each four day, and were given a retention test.ln acquisition phase, there was no significant effects among four conditions on performance but significant effects were observed among groups on learning. And non-significant effects were found between age levels. In retention phase, significant difference was shown between four groups but no significant difference was evidenced as a function of age. The results suggested that variability of practice had no significant effect on performance in the acqusition phase, but significant effect on the learning of kick movement of breast stroke in swimming as evidenced in the retention test.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE