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템플릿(유형별 최소단위 데이터)을 사용한 객관식출제시스템의 설계 및 구현

Title
템플릿(유형별 최소단위 데이터)을 사용한 객관식출제시스템의 설계 및 구현
Other Titles
The Design and Implementation of Chinese character QARS and client for self-study : import educational network system
Authors
김진희
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
용환승
Abstract
컴퓨터를 교육적으로 활용하기 위한 다양한 노력들이 시도되고 있으며 이러한 노력의 결과로 각종 학습 프로그램들과 테스트 프로그램들이 제작되고 있다. 이제까지의 테스트 프로그램들은 학습자에게 일방적으로 문제를 내고 풀도록 하는데 그쳤다. 또한, 출제자 역시 학습문제를 일일이 입력해야 했다. 따라서, 본 논문은 첫째, 학습자 스스로가 문제를 입력할 수 있도록 한다. 둘째, 이렇게 만들어진 문제를 기초 데이터로 하여 새로운 문제를 만들어내는 시스템을 개발한다. 본 논문에서는 교육용 프로그램에 관한 연구를 통하여, 논문의 기초가 되는 이론을 살펴본다. 문제자동출제 알고리즘을 적용시킨 시스템의 구현환경을 소개하고, 각종 내주 모듈과 문제은행, 문제자동출제의 유형별 예제를 들어 설명한다. 데이터를 활용하여 문제를 자동으로 출제해주는 시스템을 개발한다. 이것을 교육용 프로그램에 적용시키는 방안에 대하여 알아보고, 이렇게 설계 구현한 시스템을 한자과목에 도입하여 이의 효용성을 타진해보고 이를 다른 과목에 적용시킬 수 있는가에 대하여 알아본다.;There have been many trials to educationally use computer software. As a result of these trials, many kinds of educational programs are currently being produced and being sold. And, thanks to the fast-evolving internet technologies, usage of computer software for educational purposes is now thought to be very important and a number of educational networks are produced. It is also needless to say that educational software is designed to help users(learners) teach by themselves. However, it provides learners with nothing but the one-way information and knowledge. This paper will explain a new system called QARS (Question Automatic Regeneration System), which regenerates new Questions by basing them on the questions created by learners themselves. Through which, therefore, learners can teach by themselves. I hereby present the theories and properties that are the basis of this thesis through a number of researches on educational programs and systems. The existing programs and systems were constructed in pyramidal structure (teacher student, one-way structure). However, this system will be constructed in horizontal structure which can interact with learners and be mutually revised, and develop a required client program. The client program will feature a lesson for those who are not familiar with Chinese characters. This paper will explain how I design the system, and explain the implementational environment of this system. This paper will also explain elaborate details about the system, which features different kinds of internal modules, algorithms, databases. Especially, unlike other systemas and programs, students can study with more fun which maximizes learning efficiency.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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