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Virginia Woolf의 작품에 나타난 예술가의 Vision

Title
Virginia Woolf의 작품에 나타난 예술가의 Vision
Authors
정덕애
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
羅英均
Abstract
Virginia Woolf의 小說은 敏感하고도 知的인 人物들이 어떤 種類의 vision을 갖게 되는 過程을 그린것이라고 볼 수 있다. 특히 Woolf 의 小說家로서의 主眼点은 人生이란 무엇이며 그 人生을 小說家로서 어떻게 독자에게 전달시키느냐 하는 점이니 만큼 그녀의 小說속에서 人物들이 갖는 vision은 Woolf의 人生觀과 藝術觀 모두 다 관련이 된다. 그러므로 이 小考에서 어떤 人物이 어떤 種類의 vision을 갖나를 追跡하므로 Woolf의 vision을 보려한다. Vision이란 對象을 보고 어떤 認知를 갖는 것이므로 우선 Woolf의 作品에서 공통적으로 나타나는 對象을 선택해서 그것들이 人物로 하여금 어떤 性質의 vision을 갖게 유도하나를 보아야 한다. Woolf가 보는 對象은 하나의 流動的 物體 즉 보는이의 感情에 따라 변하는 "emotional experience of the object" 인 것이다. 그러므로 한 對象에서 받는 印象은 한 作品內에서도 일정하지 않다. 그러나 우리는 그녀의 作品에 등장하는 공통적인 두가지 對象―즉 바다와 나무를 통해 각 작품마다 그 對象이 人物에게 주는 "myriad impressions"를 종합해서 그 印象들이 어떤 vision으로 發展하는가를 본다. 바다라는 對象은 그 끊임없는 動作으로 인해 人物에게 安定을 방해하는 힘으로 등장한다. 또 그러한 up and down movement를 가진 바다는 人物들에게 人生도 바다와 같이 높낮이가 있는 흐름이란 人生에 관한 vision을 갖게한다. 人物들이 바다에서 危脅的인 面을 느끼듯 人生의 流動性도 人間이 이룩해 놓은 일을 위협하는 속성으로 등장한다. 그러나 各 人物들은 그러한 流動性을 靜止시키려 노력하며 그와 同時에 人生에는 두가지 상반된 面이 存在한다는 것을 깨닫는다. 바다와 마찬가지로 나무도 일종의 높낮이 운동을 하는것 같아 보인다. 그러나 人物들은 나무의 굳건성, 安定性, 또 나무의 주위에 떠도는 生의 아름다움에서 生의 肯定的인 面을 연상한다. 즉 人生은 하나의 흐름이지만 또 인생에는 그 흐름을 靜止시켜 주는 一面이 있다는 것도 깨닫게 된다. 이렇게 對象을 통해본 生의 이중성은 각 人物의 vision을 추적해 볼 때 다시 확인된다. 특히 우리가 Woolf의 作品에서 예술가를 선택한 이유를 Woolf의 小說技法과 관련시켜보면 분명해 진다. The voyage Out에서 Rachel과 Hewet의 觀点을 보는 이유는 Woolf가 쓴 敍述技法이 이 두사람의 觀点을 강조시키기 위해 교묘히 변하며 作品 후반에 보여지는Hewet의 vision은 그녀의 作品 전체에 다 적용 될 수 있는 성질의 것이기 때문이다. 즉 Hewet이 가진 vision은 죽음이 人生을 끝내지 않으며 남은者에 의해 人生은 계속될 것이란 생각이다. Mrs. Dalloway에서도 Septimus의 죽음 뒤 Clarissa는 같은 종류의 vision을 갖는다. Septimus의 죽음은 그 나름대로 生을 보전하기 위해서였으며 Clarissa는 죽은 Septimus와 자신 사이에 communication이 이루어졌다고 생각한다. 人生의 一面으로 죽음이 存在하며 그러므로 죽은자와 산자 사이에는 서로의 의사소통을 할 수 있게 된다. 이런 vision은 또한 Clarissa로 하여금 죽음에 대한 공포를 극복케 하고 죽음도 人生의 一面으로 인정케 한다. 이러한 人生의 兩面性이 To the Lightouse와 Between the Acts에서는 예술의 문제와 혼합되어 Woolf의 원숙한 人生觀, 藝術觀을 보게 된다. Lily briscoe는 人生의 이중성, 또 人生의 흐름이란 속성을 잘 理解하고 있으며 죽은 Mrs. Ramsay에 대한 회상에서 生과 예술에 대한 원숙한 vision을 갖게 된다. 人生의 흐름은 人間들이 만드는 조화의 순간으로 멈추게 할 수 있으며 또 그러한 순간들은 과거로 흘러 갔지만 반대로 영원하다는 것을 깨닫는다. 동시에 그녀는 예술에 있어서도 대상의 흐름을 포착해서 그 本質을 화폭에 安定시키고 그럼으로서 對象과 그림은 영원해진다는 사실을 깨닫는다. 순간과 영원, 흐름과 정지라는 두가지 상반된 속성은 바로 生과 예술에 같이 적용되는 것이다. 이점이 La Trobe에게서 다시 확인되며 특히 La Trobe의 Pageant에서는 이제까지 보여졌던 모든 예술가의 觀点이 종합되어 보여진다. 그녀의 Pageant는 人生의 흐름자체를 나타내주며 또한 그 人生은 영원히 持續되리라는 그녀의信念을 나타내주고 있다. 이러한 예술가들의 vision은 바로 Woolf의 vision과 同一視 된다.;The novels of Virginia Woolf are records of some of her characters' processes of having the vision. As a novelist, Woolf wondered what the meaning of life was and now to express it; thus the vision in her works was closely connected with her views on life and art. The vision in Woolf's works means inner realization cf truth or final insight which reminds of "epiphany" in James Joyce's novels. Woolf chooses in her novels extremely intellectual and extraordinarily sensitive artists to show the visions they have on reality, life, and art. So sensitive they are, they get myriad impressions from the objects surrounding them-the various kinds of objects from solid, inanimate things to human beings or abstract ideas. The minds of the artists receive the impressions from the objects, move from one collateral association to another, and translate its associations into subjective knowledge. Thus the objects, according to Woolf, are not concrete, tangible things; rather they are constantly changing fluid things as the seers' emotions or feelings are constantly changing, The two most recurrent objects in Woolf's novels which show us this concept of the object are the sea and the tree, and through them we trace what kind of impressions, associations, and finally visions they give to the artists -Rachel and Hewet in The Voyage Out, Septimus and Clarissa in Mrs Dalloway, Lily Eriscoe in To the Lighthouse, and Miss La Trobe in Between the Acts, The artists catch the paradoxical meaning of life from the sea which, with its up and down movement of the waves, seems to express the flow of life itself. Sometimes they feel the sense of hilarity from the life, but most of time they fear to be lost in the flux of life. However, we notice that Septimus' tree in Regent park, although it has same up and down movement of the waves, means the profound mystery and beauty of life. Mrs. Ramsay, Lily, and Miss La Trobe also get the impressions of stability and firmness from the tree. This duality of vision of life is repeated with slight variation throughout her novels. In The Voyage Oyt, when Terence is sure of Rachel's death, he painfully acknowledges that pain lies underneath the life. Then after her death he looks out at life in general and has those moments of sudden illumination that death is not an end after all. Death has the power to bring about an intense communion between two lovers. Likewise Clarissa experiences such intense emotions after Septimus' death, absorbs his experience, and as a result overcomes the fear of death. In To the Lighthouse and Between the Acts, however, Woolf shows us more profound vision of the artists on life and art as the duality of vision of life is applied to the art: while Lily and La Trobe try to catch the fleeting moments of reality on canvas and into Pageant, they find that the objective reality, like life, never remains static. When Lily struggles with the problem of formalizing the flux of reality into significant pattern, she realizes the flux of life. And as the past filters in Lily's mind and saturates the present, and all the memory of the past and present emotion mingle together, she begins to see the real Mrs. Remsay underneath that superficial beauty; and at the same time Lily grasps the meaning of life and the art of human relations that meaningful moment in human relationships makes the moment of life something permanent. Her impressions and vision of life are transformed into the picture, and by doing that the picture and life become completely permanent, Similarly Miss La Trobe, by making the audience see themselves reflected by the mirrors that the actors hold in front of them, also makes the moment of life permanent. Life becomes a part of art, and art enters into life. Life is a flux, but those meaningful moments when people have perfect unity in human relationships stop the flow; art deals with the flux of life, but it seeks unity in various objects and translates the true vision of life into something permanent. So life and the art go together.
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