View : 106 Download: 0

Claude Achille Debussy의 歌曲 Fetes Galantes 제1집 分析 硏究

Title
Claude Achille Debussy의 歌曲 Fetes Galantes 제1집 分析 硏究
Other Titles
A Study of Debussy's Fetes Galantes(I)
Authors
愼恩惠
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성두영
Abstract
드뷔시 ( Claude Achille Debussy ) 는 전통적인 양식에서 탈피하여 印象主義的 技法을 대담하게 사용하여 作曲을 시도 하였다. 그가 音樂史에 끼친 영향은 새로운 음계와 和音형식, 歌詞의 詩와 선율의 조화, 독특한 技法을 구사함으로써 19세기에서 20세기 現代音樂에 이르는 교량적 역할을 담당한 것이다. 그의 技法上의 특징으로서 7의화음, 9의화음, 11의화음, 13의화음 사용과 반음계적 진행, 불합화음의 사용과 처리, 교회선법, 경과음, 보조음, 5음음계등을 다양하게 사용하였다. 歌曲에 있어서 그는 상징파 詩를 歌詞로 택함으로써 詩內容과 詩의 리듬을 音樂的 리듬으로 훌륭하게 조화시켰다. Debussy는 많은 作品을 作曲하였는데 특히 그중에서 80餘曲이나 되는 가곡을 작곡하였다. 그당시 시인들의 Verlaine, Baudelaire, Mallarme등과 친하게 지내며 많은 작곡을 하였다. 本 論文에서 필자는 드뷔시의 歌曲중 Verlaine 詩인 Fetes Galantes ( 화려한 잔치 ) 제1집에 나오는 En Sourdine ( 은밀 하게 ), Clair de lune ( 달빛 ) 그리고 Fantoches ( 꼭두각시 )의 3曲을 分析 硏究함으로써 드뷔시 歌曲의 독특한 技法 및 詩內容에 대해 考察해 보고자 한다. 진행과정은 먼저 드뷔시의 생애와 印象主義와의 관계를 알아보고 본론에선 위에 언급한 3曲의 歌詞 및 樂曲을 세밀하게 分析 硏究함으로써 드뷔시의 독특한 作曲 技法을 찾아보며 詩의 리듬과 音樂的 리듬의 조화를 엿보고자 한다. 결론적으로 드뷔시에 의해 발전된 印象主義 音樂은 현대음악에의 길을 열어주었는데 본 論文을 통해 드뷔시 歌曲에 대한 理解를 높이고 프랑스 근대가곡사에서 드뷔시가 차지하는 예술적, 역사적 가치를 考察하여 現代音樂을 좀더 理解하려 한다.;Claude Debussy tried to compose songs contrary to traditional methods. He developed Impressionism in Music under the influence of contemporary poets and their tread of thought. Impressionistic,methods in music included use of dissonant chords consecutive fifths and octaves, various modes, etc., and he improvised various chord successions in which, augumented intervals and chords of the ninth,eleventh,teenth were prevalent. Debussy worked out logical reasons in his own mind of his tonal idiosyncrasies in all kinds of unusual scale combinations and modulations, as well as new harmonic and melodic patterns. He adopted the poems of symbolisttic poets as words of songs. He well appreciated the content of the poems and harmonized the relationships of the poem and the melody. The result of much of his work gave impetus to a new way of composition for the twentieth century. In music history, he played an important role ot connect the ninetieth century music to twentieth modern music. The sudjeck of this thesis involved considerations of Debussy's life, the relation between Debussy and impressionism and a study of the 3 songs contained in "F?tes Galantes (Ⅰ)", the collection of poems writtens by Verlaine. Analysical study of these songs revealed his characterstic methods of expression, as well as the distinctive harmony between the poems and their melodies. As a result of this study, much knowledge about Debussy's music and understanding of modern music were obtained.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE