View : 136 Download: 0

音樂이 Ballet에 끼친 時代的 分類上의 考察

Title
音樂이 Ballet에 끼친 時代的 分類上의 考察
Authors
金斗連
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Advisors
陸完順
Abstract
舞踊과 音樂과의 관계는 그 起源 부터가 비슷한 것으로 宮廷에서부터 싹튼 Ballet는 그 當時 舞踊으로서 完全한 形態를 갖추고 있지 않았기에 音樂도 伴奏 形式에 불과하였다. 그러나 점차 Ballet가 發達함에 따라 音樂은 單純한 伴奏가 아니라 Ballet와 같이 共同으로 內容을 表現하는 重要한 구실을 지니고 있으며 同時에 音樂으로서 獨自性을 갖추고 있어야 했다. 이와같은 音樂이 現在처럼 藝術的인 Ballet 音樂으로 승화한 것은 Tchaikovsky가 〈白鳥의 湖水〉를 作曲한 이후 부터이며 이 作品이 現在까지 명백을 유지하는 것은 그의 音樂이 뛰어났다는 점에 있다. 그러나 Romantic時代에 와서는 대부분이 按舞家와 作曲家가 渾然一體下에 作品이 이루어 졌어도 어디까지나 按舞家의 意圖에 따라 音樂이 作曲되어 졌기에 作曲家가 그 樂想을 自由로히 發揮할 수 없었다. 그러므로 Romantic 時代의 Ballet音樂은 舞踊과 對等의 지위를 갖도록 되었지만 樣式的으로 보면 古典的 形式을 벗어나지 못했다. 이와같은 Ballet音樂이 진실로 改革的인 內容을 갖고 古典的 樣式에서 벗어난 것은 20世紀에 들어와서 Stravinsky의 出現으로 Ballet 音樂은 革新的인 改革을 보게 되었다. Orchestra의 아름다운 소리만을 추구하던 浪漫主義에 반기를 든 그는 Melody나 Harmony에 있어서도 종래의 音樂이 지니고 있던 傳統을 타파해 버렸으며 舞踊面에서도 傳統的인 舞踊에서 벗어나 Modern Ballet로 發展하는 계기가 되었다. 이로부터 作曲家와 按舞家가 渾然一體가 되는 作品이 이루어 졌다. 그러나 Isadora DunCan이 Ballet에 반기를 들고 대담한 舞踊創作을 시도하면서 Ballet에서도 그 영향을 받아 Nijinsky가 按舞한 Debussy의 〈牧神의 오후〉를 發表하기에 이르렀다. 現代에 와서는 按舞家와 音樂家가 협의하여 作品을 만들거나 기존 音樂을 使用하는 경우도 있지만 꼭 音樂에만 依存해서 作品을 만들지는 않는다. 按舞家가 들어서 共感할 수 있는 音樂이면 現代的인 感覺과 手法을 使用하여 作品을 만드는 것이다. 그 例로 〈不安의 時代〉는 音樂이 Ballet를 爲하여 作曲된 音樂이 아니드래도 按舞家가 들어서 共感할 수 있는 音樂이기에 現代的인 배경과 感覺을 기반으로서 作品이 이루어진 것이다. 이와같이 Ballet 音樂은 古典時代에서 現代에 이르기까지 Ballet의 發展과 더불어 변천해 왔음을 볼때 音樂은 Ballet에서 결여될 수 없는 要素이며 舞踊을 規制하는 重要한 구실을 한다. 그러므로 舞踊家는 音樂에 대한 理解와 知識을 갖고 音樂家는 舞踊에 대하여 많은 知識을 체득함과 깊은 理解로써 接할 때 Ballet는 全 世界人과 함께 호흡할 수 있는 現代藝術로써 發展할 수 있는 것이다. 따라서 Ballet는 古典時代에서 現代에 이르기까지 많은 作品을 가지고 있지만 本稿에서는 音樂이 舞踊에 많은 영향을 준 代表的인 作品 세가지를 時代別로 나누어 音樂的으로 分析하면서 서로 어떤 영향을 주면서 發展했나를 硏究해 보며 아울러 Ballet와 音樂과의 관계를 學術的으로 보다 체계화하는데 그 目的을 둔다.;Dance and music can be traced back to analogousorigin and the ballet stemmed from the Court hadn't a complete form of dance in those days, thus music was no more than a form of accompanyments. Music began to be sublimed to the artistic ballet as highly as that of the presert immediately after Tchaikovsky composed "Swan Lake," and keeping alive of this composition up to date consists in its superiority in music. Almost all the choreographers and composers in the period of romanticism composed compositions in perfect harmony, but choreographers' intentions were overwhelming in composing. Thus composers could not express their musical ideas in composing. Music in the period of romanticism is analogous to dance in function but not free itself from the classical style. Ballet music began to be emerged from the classical style, with reformative intention owing to the existence of Stravinsky in the 20th century. He raised the standard of revolt against the romanticism seeking only the beautiful sounds of orchestra, broke down the traditional melody or harmony, and prepared a chance to develop the modern ballet, being free itself from the traditional ballet. At this time choreographers and composers composed compositions in complete harmony each other. Isadora Daacan, the creator of the modern dance, raised the standard of revolt against ballet and intended to create a new kind of bold dance, from which Lenoid Massin was heavily influenced, and at last he produced a symphonic ballet. Today some compositions and the existing music may be composed or arranged by the cooperative efforts of choreographers and composers. But the scope of such works is not restricted to music. Any kind of music which is sympathized with choreographers can be composed with the modern sense of music and technique. For example, "The Age of Anxiety" was not composed for ballet but had modern sense of music because it was sympathized with choreographers. As described above, the ballet music has been transited together with ballet from the classical period up to date, so music is closely related to ballet and plays an important role for controlling dance. Ballet dancers' having full understanding and knowledge of music and musicians' having those of dance will contribute to the advancement of ballet as one of the modern arts which could be assimilated by all the people in the world. Abundant works of ballet have been produced since the classical period. This study is devided into three among the works that music had a serious effect on ballet, analyzed and examined the works and made an inquire into how they were influenced upon each other and how they have been developed up to date, with the intention of academically systemizing the interrelation between music and ballet.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE