View : 465 Download: 0

표현주의와 Arnold Schoenberg에 대한 소고

Title
표현주의와 Arnold Schoenberg에 대한 소고
Other Titles
A Study of Expressionism and Arnold Schoenberg
Authors
李淸淑
Issue Date
1980
Department/Major
대학원 작곡과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
成斗永
Abstract
18세기 서구에서는 봉건적 질서와 카톨릭적 세계관의 붕괴, 산업혁명에 이어 19세기 초기에는 독일을 중심으로 하여 낭만주의가 꽃을 피웠다. 19세기 말에 이르러서는 회화에 있어서 Monet, Manet, Renoir의 뒤를 이어 음악에 있어서 Debussy가 인상주의 작풍(作風)을 수립하였고, 20세기에 와서 표현주의가 나타나게 되었다. 표현주의는 자연의 묘사를 버리고 인간의 어두운 내면세계에 몰입하였고, 표현주의의 주제는 현대세계 안에 생존하는 인간 자체이다. Arnold Schoenberg는 표현주의의 대표적 인물이며 그의 표현주의 작품으로는〈정야〉, 〈달빛의 삐에로〉, 〈기대〉, 〈행복의 손〉등이 있고, 本 논문에서는〈정야〉와 〈달빛의 삐에로〉를 중심으로 다루어 보았다. 〈정야〉는 후기낭만파적인 색채가 짙으며 교향시의 형식을 취하고 있다. 또한 두 남녀의 대화와 걸음걸이의 묘사로 되어있고, Wagner적인 반음계주의를 토대로 하고 있으며 화성에 있어서는 9화음의 전위화음을 많이 사용했다. 〈달빛의 삐에로〉는 많은 특징적인 것을 지니고 있다. 먼저 창법에 있어서 대부분의 성부의 흐름은 실제로 부르는 노래가 아니라 "Sprechstimme"에 의해 낭송되고 있으며, 대위법적 기교도 뛰어나 제8곡 〈밤〉은 전곡을 통해서 Passacaglia로 되어있고 제17곡 〈파로디〉는 canon으로 되어있다. 그리고 전통적인 화성법으로는 식별할 수 없는 화음을 가지고 있으며 조성을 찾아볼 수 없다. 여기에서 무조 (atonality) 음악이 나오게 되며 그가 후에 현대음악 진로에 지대한 영향을 끼친 12음기법을 확립하는데 발판이 된 것이다.;In the beginning of the 19th century, a Romanticism, which was centered in Germany, flourished after the fall of a feudalstic order and a catholic view of the world followed by the industrial revolution in the 18th century. Debussy at the end of the 19th century established an impressionistic style of music after Monet, Manet, and Renoir in the paintings. Expressionism which began to develop from the beginning of the 20th century, forsaked the delineation of nature and was immersed in the dark inner world of life. The theme of the Expressionism is the living human life itself in the modern era. Arnold Schoenberg is the representive composer of Expressionism and his expressionistic pieces are (VerKl?rte Nacht) (Pierrot Lunaire) (Erwartung) and (Die gl?ckliche Hand). This thesis deals with (Verkl?rte Nacht) and (Pierrot Lunaire). (Verkl?rte Nacht) is in the strong influence of the late Romanticism, and a style of the symphonic poem which describes the talking and gaits of a man and a woman. It uses chromaticism as shown in the Wagner's, and occasionally shows the transformed form of the 9th chord in the harmony. Characteristic features are shown in (Pierrot Lunaire).In the style of song, most parts of the song are not real songs but recitations employing "Sprechstimme". In the style of the counterpoint, Passacaglia is used in the 8th piece (Nacht), and Canon is used in the 17th piece (Parodie). In the style of harmony, there are chords which cannot be analized with conventional method. There also can be found no tonality, which is the beginning of the atonal music and becomes the basis of the twelve tone system which greatly affects the way of modern music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE